DEPARTMENT OF STATE WASHINGTON DC OFFICE OF EXTERNAL--ETC F/6 5/
TRANSNATIONAL INFLUENCES ON COMMONWEALTH CARIBBFAN MASS COMMUNI-—ETC(U)
1978 J A LENT

UNCLASSIFIED FAR-28312 NL

. llNEEEEEEEEE

AD=A093 698




ot
s - X

= e
123 Jlis e

MICROCOPY RESOLUTION TEST CHART




i

A A b S 50 A i 02

e et w

G

ADA093698

: ‘;J i 5’-/
B o N STA

| T
- @
- e - . o~
@ Transnational Influetices on Commomwealth Caribbean "'Ig )
Mass Commnications P - =
S e Qi S
John A,/Lent
Prof&ssor o. cations %
Temple University
Philadelphia, Pa. 19122
Quotation for publication, whether The rights of the author of this
governmental or private, from the document in and to all the contents
contents of this document may not are protected by iaw. Further
be made without the prior consent reproduchon of this document in
of the author. whaole or in part is ot authorized.

@FE) @)

Approved for
: public release:
'~ Dlttbuton Unlimited

—————
———————

Paper presented at "Transnational Forces in the Carib-
bean" . panel, 19th Annual Meeting, International Studies
Association, Sheraton Park Hotel, Washingtom, D. C.,
Februsry 25, 1978

Portions of this article wers originally published in the
following publications of John A, Lent: Third World Mass

Media snd Thedr Search for Modernity. The Case of Common-
W?%mﬁ-
y s, , &N cles in IPI 1, October 1977;
Journal of Cosmunication, Spring 3 Revista Interameri-
cana, Spring 1976 and Sumner 1977. ' T

Jed

07 0325

Lo ¥z | 81 1

T




Transnational Influences on Commonwealth Caribbean
Mass Cosmmunications

| by Dr. John A, Lent
\ Professor of Commmications

, \& Temple University
Good news and bad news have characterized the indigenisation attempts

of Commonwealth Caribbean mass commnications during the past decade. The

good news is that local ownership is replacing that of foreign entrepre-

newrs in most mass media operations. The bad news is that all too often,

one of the few local agencies capable of affording mass media is the govern-

ment. The good news is that there are increasing efforts at local product-

ion and exchange of news and media content. The bad news is that some of

these attempts have been sabotaged by petty jeslousies of island nations,

more attmactive media packages at lower costs offered from the outside or

technical problems.

This paper first looks at media owmerskip trends of Commonwealth Carib-

1 bean mass media, .followed by recent changes in news flow and media content.
: Media Ownership K
' Undoubtedly, foreign entrepreneurs have bsen willing to invest in the S
region's media, especially radio and television, but the need for this foreign
owmership is ambivalently accepted by small islands, many of which are newly
independent nations feeling compelled to collect television (and earlier,
radio) as part of the paraphernalia of modernity. Incapable of reiging needed
investment and equipment capital, uf producing enough of their own program
content or providing the required training and skills, these governments have |
resorted to foreign ownerships or partaerships in consortia. The result has J
been that nationalists have decried this form of modern-day colonislism, :




The three most persistent outside entrepreneurs involved in Commonwealth
Caribbesn media ownership have been Roy Thomson, Cecil King and Rediffusiom,
all British. Thomson had been active in radio, television and newspaner own-

t
ership in the islands and séll maintains control over the Barbados Advocate-

News and minority shares in the Trinidad Guardian and Evening News. These

three newspapers, which until 1975 were completely Thomson owned, represent

39 per cent of the total daily circulation in the islands. He also owns part
of Capital Broadcasting in Bermuda. But his interests have dwindled in recent
years. At wvarious times, Thomson had been involved financially with the Voice

of St. Lucis, Antigua Star, Trinidad Mirror and Barbados Daily News, and with

broadcasting units on Trinidad, Jamaica, Barbados and Bermuda. His Thomson
Television International (TTI) usually acted as a partner to a consortium of
investors.

Rediffusion, Columbia Broadcasting System and the Trinidad & Tobago govern-
DTIC T2

ment. Thomson's name has come up occasionally in discussions of Bahamian Unannowu e
Justificag

1l
media; at different times, he has tried to purchase the Nassau Tribune,

§en

Nassau Cuardian and Radio Station ZNS of Nassau. And in 1960, he made an wn- g 5

successful bid for the Jamaica Daily Gleaner, a decade after his rival, Cecil Availe:ily

King, had surveyed Kingston as to the possibility of developing a third daily |Dist Sp

there. P
|

Rivaling Thomson in the Commonwealth Caribbean for a number of years was

Cecil King, also of Fleet Street. In the mid-1960s, when Thomson ssemed in an
invulnerable position in Trinidad, owning both daily newspapers, half of the
radio stations, and shares in the anly television system, King established
another newspaper there, the !Mirror and its Sunday edition. Within a few
months, King's International Publishing Corporation, in conjunction with the
Iiverpool Post and Bcho, Itd., had also succeeded in scquiring the Barbados
Advocate snd its subsidiaries, Voice of St. Lucia and Antigua Star.

Avai




lent/3

) 2
However, by 1966, King, realising his profit margin was being sliced,

?aold all his Caribbean media to Thomson, who, as & result, owmed all thres
dailies on Trinidad, the only daily on Barbados, and the chief newspapers of
St. Lucia and Antigua. Thomson's subsequent sale of the Mirror plant and
equipment to a Canadian firm led to the paper's death. He also sold the Voice
of St. Lucia and Antigua Star by 1970.

The third big outside investor, Rediffusion, controlled broadcast rights
in the region from the outset. By the early 1950s, the London-based organi-
sation controlled radic stations on the three most populated islands, Jamaica,
Barbados and Trinidad & Tob_ago. Tdday, radio companies on Barbados, Trinidad
& Tobago, St. lucia, Bermmda and Tortola (British Virgin Islands) are owned by
Rediffusion. Rediffusion has also been a partnér in consortia owning Trinidad
& Tobago Television snd Leeward Islands Television Services (sz.igm).3

In recent years, the foreign owmership of Commonwealth Caribbean mass
media has been diminished. By 1976, Guyana had all but nationalised its mass
media forcing out Thomson in the process; two-thirds of the shares of the Thom-
som dailies in Trinidad & Tobago were sold, because of government pressure, to
a local group (McEnearney-Alstons), believed backed by the government. The
Trinidad Sunday Ouardian editor said the government brought about the sale, if

only indirectly. "We were very critical of government and mmagement felt we
xight get into trouble so they sold their interests,” he nl.d.h The managing
director of Trinidad Publishing Co. said Thomson Inew of the regional feeling
that mass media should be louuy.o\nod and therefore sold out. He said there
was no government interference or pressure in the transaction, and that the

government does not own any of the newspapers' .tock.s All editors at Trinidad

Publishing Co. agreed there have been no editorial policy changes under the new

owmership.
The only newspaper in the region still 100 per cent owned by Thomeon is




lent/L

the Barbados Advocate. However, there have been attc'mts to change that as well.

In 1976, negotiations were proceeding with New York Times perscanel, aided by

the Barbados government, for the sale of the Advocate; they have since fallen
through.

Rediffusionfes saen relinquishing ite propertiss in the ares. The Rediff-
usion outlet on Jamaica, Radio Jamaica Rediffusion, was purchased in early
1977 by the government which planned to make it a "people's station." On An-
tigua, Rediffusion sold its shares of Leeward Islands Television Service to
the Antiguan government in 1975.

Guyanese ofﬁ.ci;ls have expressed their feeling that they have a right
to owun sectors of the mass mdia and to be the final arbider to form media po-
licy. Minister of State Kit Nascimento said it this way: "If a developing
country is to make full use of moderm communications, it caniot leave matters
such as ownership of medis, and indeed media content, to chance because the
medis must become a vital, instructive, information link between the people
and the governed." The Guysnese government is the sole shareholder, through
Ouyana National Newspapers,of the only evening and morning dailies, The Citisen
and (Ma_&r_g__iwd_g, and one of two radio stations, Guyana Broadcasting Service.

There have been a few commendsble alternatives to ownership and control
by foreign entreprensurs or local governments. Some of the smalier l'odh-o.é.,
Dominica Star or St. Lucia Television--have gone a more modest route, keeping
production costs within limits of uvailable capital and resources. They have
minimised foreign and local government influsnces in the process.

Another alternative to foreign ownership has been offered by the Trinidad
Express. 8ince st least 197L, the Express has provided struggling newspapers
of the smaller islands with technical and expertise help. The idea grew omt

of Publisher Ken Gordon's conviction that "the only way to get rid of foreign

domination of the prees is to get local people to develop Mn.'6




A R AN N 0 i . 53 At A NS S e 5 545 3151 s, A oSl AR 0 i M 0350 e 4= 4 i i~

When the Nation of Barbados ran into difficulties in February 1974, just
four months after its first issue, the Express lent support for which it was
rewmarded with equity in the paper. The same was done for the Voice of St. Lucia,
Grenada Torchlight and Jamaica Daily News, and in each case, the 688 Was
given fixed continuing management arrangements with Gordon serving on all four
boards of directors, The Express has a 25 per cent share of equity in the
Nation, Torchlight and Voice of St. Lucia and a smaller one in the Jamaica

Daily News. Gordon said the arrangement is not meant to be a financial venbure,
but rather an effort to keep the indigenocus press alive. The Express does not
interfere in the editorial policies of the nmpapors.7
One aspect of mass commnications that is still foreign owned for the most
part are the advertising agencies of the Commonwealth Caribbean. In Jamaica,
the largest advertising agencies in 1976 were Dunlop, Corbin, Compton, partly
owmed by Corpton/New York; Kenyon & Eckhardt International, a worldwide firm;
Lindo, Norman, Craig & Krummel, par§ of NCK/New York; McCann Erickson, whodly
owned by Interpublic Group of Companies. .'l'rlnidad'a largest agencies are Beston,
Benton and Bowles, the majority stock owned by B & B/New York; Corbin-Compton,
part of Compton/New York; K & B/CPV (Caribbean), part of Kenyon & Eckhardt's
worldwide group; McCann Erickson, owned by Interpublic Group of Companies;
Norman, Craig snd Krummel, parh of NCXNew York., Bermuda's main agency is
Advertising Associates-Compton, a part of Compton/New York, and the chief agen-
f cles of Barbados are Corbin-Compton, sgain part of Compton/New York, snd Smith
’ and Oxley Advertising, owmership not knoua:. Only since 1972, for example, have
nost (70, per cent) of the smaller Mm agencies come into
existence.
One source pointed out the impact of multinational advertising agencies

upon the Jamaican economy, stating:
The multi-national agency subsidiaries make a specialty of

"ng O — e ° - — . - ;. vere v — —) s - T —— e e




servicing accounts of trans-national corporations opoutihg in

Jamaica., This is only one of the many ways that the advartising

industry together with the mass media put a strain on the country's

foreign reserves. In fact so fertile a field is the Jamaican econo-

ny for foreign-made and/or patented products that one agency, Lons-

dale Hands, was eatablished in the island for the specific purpose

of servicing the Carreras Tobacco Company's aceomt.’
News Flow and Media Content
Little doubt exists that both Commonwealth Caribbean news flow and
media content are heavily dependent updn foreign services and sources,
usually Euro-Amsrican.

News Flow:
Until January 1976, Commonwealth Caribbean mass media depended entirely

upon foreign agencies for information from abroad and neighboring islands,
the chief sources being Reuters (1L subscribers), Associated Press (nine sub-

scribers), United Press International (four subscribers) and foreign broad- ‘
casting services such as BBEC, CBS, ‘Voice of America, Canadisn Broadcasting f

EER At < agivg. S udio bl I Gttt ke
. N -

Corporation, Visnews and the Central Office of Information in London. Un-

fortunately, only Reuters had attempted regionalization of news through its

Caribbean Desk in Barbados. The Reuters operation included re-editing the

London-to-South America . Editing Service for Caribbesan consumption and recep-

tion, editing snd retransmitting messsges from stringers in 13 island terri-
tories. AP and UPI both transmittad their news for the Caribbean by radio
teletype from New York, neither service providing regiocnal bureaus. The

sericusness of this potential wire service imperialism was pointed out in a
1968 survey which found that 4O per cent of all news presentations on island
redio stations originated from studios abroad.m The difficulty with these

foreign newscasts was explained by one program director, who said that even
412 a BBC news show is beamed directly to the Caribbeen, it will contain numerous

g




lent/?7

items of little or no significance to West Indians.
An encouraging sign was the development of the Caribbean News Agency
(CANA) on January 7, 1976. CANA, serving 16 media systems, is structured
so that 56 per cent of the shares are always owned by private media, Ll per
cent by government affiliated press. The CANA chairman, Ken Gordon, told
me thiz was done purposively to insure that the majority shnres‘ are owned
by private med:l.i} Before it was even launched, CANA was boycotted by a few
newspapers which feared it would be a political tool of various governments.
The Bahamas Tritune refused to join for that reuon}z and the Gleaner Co.
announced it would not participate in "a news service in which governments
would be sharing in the operation and ownership ther."13 The Gleaner Co.
is expected to join soon. The Guysnese government demanded a seat on the
CANA board as a stipulation to allowing its media to join, and at one time,
campaigned at high Guyanese and Jamaican ministerial levels to have a Guyanese
appointed as CANA ch&iﬂa}x,: Neither attempt succeeded.
After its first year, CANA showed a modest profit, experienced little, if
any, political interference, doubled its daily wordage, and planned linkups
_ with Prensa Latina of Cuba and other agencies. Howsver, its originally-pro-
, posed specialiszed aervices have not been :lnplmtod.ls
n Some editors who are using CANA complain about its limited coverage .
(no indepth, analytical material), ppor regional service, slow transmission,
inadequate funding snd in the smaller islands, inexperienced cc»:':-umlulmts.:"6
Media Content--Television: !
If not made in the United States or Oreat Britain, radio and television
shows in the region have at least been pattemed after prototypes in those

nations; thus, sitting in a guest house in Barbados, I could view a television

quis show which not only copied an American format but even used questions about

the United States rather than about Barbados. The reward for winning the

o ikt




M EL o

quis: a trip to the United States. All television stations rely upon for{fdgn

sources for 60 to 80 per cent of their contents. For example, in a 1971
survey, I found that approximately 39 of Jamaica Broadcasting Corporation's
58% weekly broadcast hours were foreign-originated, while 34 of lLeeward Is-
lands Television's 42 and 45 of Caribbean Broadcasting Corporation's 56 were
in the same category.

An analysis of television shows on Trinidad & Tobago, Barbados, Jamaica
and St. Kitta-Nevis in October 1975, showed similarly that imported progranm-
ming accounted for 70 per cent of the total on Trinidad, 72 per cent on Jamaics,
87 per cent on Barbados and 90 per cent on St. Kitts-Nevis. During prime time, |
Trinidad uses 53 per cent imported programming, Jamaica 62 per cent, Barbados
84 per cent and St. Kitts-Nevis %0 per cent. If one excluded time spent on
news and Government Information Service programs from prime time, the locally-
made production percentages would bes Trinidad, 19 per cent; Jamaica, 18 per
cent; Barbados, three pjfe) cent, and St. Kitts-Nevis, none!., The viewing public
has obviously grown fond of these shows; a 197, survey of 100 8t. Lucians
found that their favorite television programs were "Peyton Place," "Perry Meson,®
"Ironside,""Marcus Welby,” and "Electric Company."

Very little local TV drama has been produced in the islands, mainly be-
cause of the cost and the lack of expertise. Producing regional dramas, such
a8 soap operas, meets with the obstacle of cross-cultural interpretations. The
lack of standardisation of technical systems has also hindered the production
and exchange of regional programming. Trinidad TV has 525 lines, Jamaica 625
lines modified USA Channeling, and Barbados 625 lines British. Live material
can be exchanged in the region via satellite but at prohibitively expensive rates.

For exmmple, the costs to Barbados for one hour of live transmission via satellite
from Trinidad is BC$10,000.
Of course, reasons exist for the abundant use of foreign TV programs, the

g o




lent/9

most important being that they are chesper than local shows. Foreign programs
are used for other reasons as well, notably the insufficient advertising support
for domestic programming and the strong ties culturally with Great Britain and
the United States. The proximity of most Commonwealth Caribbean islands to the
United States, thus facilitating travel between the two areas, snd the large
number of West Indians residing in the United States are other reasons broad-
casting fare is patterned after that of the United States.

Again, there is some reason to hope that changes will occur. There have
been a few successful co-preduction efforts; the most successful being the pfo-
duction of a color documentary on t& Caribbean community in which Jamaica,
Barbados and Trinidad & Tobago shared costs and crew.lo Also, at its 1975
meeting, the Caribbean Broadcasting Union agreed to a wide range of regional
broadcast programs, including the creation of a "Humour in the Caribbean® show,
13 island profile documentaries and a six-part series on the work of the Carib-
bean Community Secretariat. The Caribbean Broadcasting Union also has resolved
to standardise television equipment in the region to make more program exchange
possible., Already, Jamalca has a standards converter and can transfer programs
for either Barbados or Trinidad & Tobago.

Larger television systems are in the process of producing more local shows.
Caribbean Broadcasting Corporation (Barbados), for example, plans to use a
half hour local drama every Sunday and a local dance program weekly. Jemaica
Broadcasting Corporation television, according to that station's general mma-
ger, uses 66 per cent foreign content now. The station has reached its satura-
tion point in local production until additional staff, equipment and money are
nvd.hblo.” Most of JBC's local shows use interview, panel or quis formats.

A oommon ocomplaint among television personnel is that given their limited
resources, they camnot hope to compete with foreign-produced shows. Yet the
public, through conditioning, expects such a high standard. The general manager




Lent/10

of Caribbean Broadcasting Corporation (Barbados) seems to typify the thinking
of numerous Third World broadcasters, believing, as he does, that television
in a developing country should not attempt to be as “slick as in North Ameri-
ca.” He said television in a developing country should be educational rather
than entertaining: "We should show the process of making a drama rﬁther than
the finished product. I hope to show rehearsals, rather than the play in its
final form. There is a lot of artistic talent in Barbados and my responsibility
is to make sure that work is shown. I am not too eoncerned about how well it
is written but how enthusiastic the artist ia."zo

Media Content-~Radio:

Radio, like television, uses a large proportion of foreign programming.
Radio Trinidad, for example, has until recently obtained over 70 per cent of
its materials from overseas, while at smaller stations,such as Antigua Broad-
casting Service and Radio An:uilla, the percentages have been 75 and 95 per
cent, respectively., The Jamaica Broadessting Authority, a government body which
appraises broadcasting performance, in its yearly reports decried the use of
American, British‘and Australian shows. In one such report, the Authority
characterized the majority of Jamaican listeners/viewers as "non-whites watch-
ing white faces and white mores and white attitudes"; at another time, it
chastized Jamaican announcers for mimicking the voices of American and Cana-
dian colleagues.21 There have been improvements in both of these areas in
recent years.

It is often difficult to determine wint West Indian stations managers mean
when they discuss local content. When personnel at Antigua's ZDK boast 99.9
per cent local programming, what they are saying is that because Antiguan disc
Jockeys spin the records and read the news, then the station is predominantly
domestic. They fail to take into account the origins of the music and news.
Another broadcasting director is more realistic, howsver, pointing out that on




lent/11

67 per cent of his station's shows, "the disc jockey is the only thing that
is local." Cuthbert discussed this phenomenon in Jamaica by sayings
With the exception of some religious programmes, serials, sports

and newB, most programmes are locally produced. But the disc jockey

and other musical programmes tea;.ure a large proportion of foweign

music. No doubt the fact that Jamaican youth prefer American soul and

funky music to Trinidad's calypso is related to radio's priorities in

nmsic.22
Recently, Caribbean Broadcasting Corporation radio designated that 75 per cent
of all music aired must be Barbadian or Caribbean,

Since the late 1960s, efforts have been made to localize larger portions
of Commonwealth Caribbean radio content, especially in Trinidad & Tohago,
Jamaica, Barbados, Bahamas and St. Lucia, Since its takeover by the govern-
ment in 1969, TINBS on Trin.':ed & Tobago has increased its local fare to LO
per cent., Radio Barbados (CBC) has taken a similar step; in an 18: hour broad-
cast day in 1970, I found only three hours and 45 minutes devoted to foreign
matter, most of which came from the BBC. The amount is even less today. On
some Windward Islsnd stations, patois is being used as a medium of broadcast,
certainly an example of indigenous content. Additionally, radio stations such
as Antigua Broadcasting Service, RZIZ on St, Kitts~Nevis and Radio Mentserrat
are involved in exchanging program material in simultaneous broadcasts in each
territory.

What Has Changed?

Lol media ownership and indigenous content are certainly a larger part
of the Commonwealth Caribbean mass communications picture than they wers a
decade ago. However, one is left with the haunting question: Has much changed?
Does much change if foreign entrepreneurs are replaced by government wwmers,

some, such as Guyans, more repressive than the outsids omer? Does much change

AT P S Y (P Y



lent/12

if a media conglomerate such as Roy 'l‘hognson is replaced by a local group
as media owners and then keeps the ume. editorial policy, as was the case
in Trinidad & Tobago? Does much change if local elites are just as impressed
with big mass media technology as fhe foreien elites were? Does much change
if irrelevant, foreign-produced media content is replaced by dull, éropagam
distic government information shows?

Probably the most sipnificant changes in the Commonwealth Caribbean mass
commnications picture have been those of the production exchanges between

island broadcasting stations; the small, modest communication operstions, and

the cooperative venture of the Express in keeping alive small, indigenous media.




lent/13

Footnotes

1 Etienne Dupuch, Tribune Story, London: Emest Benn Ltd., 1967, p. 116,
2 L. Hunt, "Mass Media in West Indies," Democratic Journalist , L/1967, p.

53.
3 Central Rediffusion Services Ltd., "Commercial Broadcasting in the British

West Indies," London: Butterfield's Scientific Publications, 1956, pp. li-15.
L Personal interview, Johnson Ince, editor, Sunday Guardian, Port of Spain,
Trinidad & Tobago, January 13, 1977.

S Personal interview, M.A. Conyers, general manager, Trinidad Publishing Co.,

Port of Spain, 'l‘rim:ud & Tobago, January 1k, 1977.

6 Personal interview, Ken Gordon, publisher, Express, Port of Spain, Trinidad
& Tobago, January 12, 1977.

7 D,

8 Advertising Age, March 29, 1976.

9 Aggrey Brown, "The Mass Media of Communications and Socialist Change in
the Caribbean," Caribbean Quarterly, December 1976, p. LS.

10 Guy Roppa and Neville E. Clarke, "The Cormonwealth Caribbean: Regional

Cooperation in News and Broadcast Bxchanges," Paris: UNESCO, 1969, p. 12.

11 Gordon, interview, op. cit.

12 Correspondence, Btienne Dupuch to Ken Gordon, January 29, 1975.

13 Corrhspondence, Tom Shewhan to Ken Gordon, December 12, 197%.

1 Speech, Ken Gordon before Lth Antillean Press Congress, Bonaire, October
1975.

15 See also: Marlene Cuthbert, "Some Observations on the Role of Mass Media
in the Recent Socio-Political Development of Jamaica," Caribbean Quarterly, Decem- 1
ber 1976, p. 52.

16 Personal interviews, Ince, op. cit.; Compton Delph, editor, Bvening News,
Port of Spain, 'Mn.‘m & Tobago, January 13, 1977; lenn Chongsing, editor,




lent/1h

Guardian, Port of Spain, Trinidad & Tobago, Januvary 13, 1977; David Renwick,
Express, Port of Spain, Trinidad & Tobago, January 1y, 1977; Harry Mayers, head,

CANA, Christchurch, Barbados, January 12, 1976; Gordon, op. cit.

17 BEverold Hosein, "Commnication Issues in the Commonwealth Caribbean,® paper
presented at Caribbean Studies Association, Castries, St. Lucia, Jenuary 8, 1976.
i.B Farouk A. Muhammad, "Communications Exchange," in International Broadcast
Institute, "Commmications and Information for Development Purposes in the Carib-
bean Area," London: IBI, 1975, p. 6.

19 Personal interview, Dwight Whylie, general msnager, Jamsica Broadcasting
Corporation, Kingston, Jamaica, January i, 1976.

20 Personal interview, Austin Clarke, general manager, Caribbean Broadcasting
Corporation, Bridgetown, Barbados, Jsnuary 12, 1976.

21 Daily Glesner, September 23, 1964, p. 18; Novesber 6, 1962, p. 8; Jmuary

25, 1966, p. S.
22 Cu‘bhbert, ° cit., Pe 53.




