
219017 

JPRS-TTP-86-016 

24 JUNE 1986 

Worldwide Report 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, 
RESEARCH, AND DEVELOPMENT 

ewe'H * 

19981208 U6 

FBIS FOREIGN  BROADCAST INFORMATION  SERVICE 

Reproduced From 
Best Available Copy 

REPRODUCED BY 

NATIONAL TECHNICAL 
INFORMATION SERVICE 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
SPRINGFIELD, VA. 22161 

0 
($3 



NOTE 

JPRS publications contain information primarily from foreign 
newspapers, periodicals and books, but also from news agency 
transmissions and broadcasts.  Materials from foreign-language 
sources are translated; those from English-language sources 
are transcribed or reprinted, with the original phrasing and 
other characteristics retained. 

Headlines, editorial reports, and material enclosed in brackets 
[] are supplied by JPRS.  Processing indicators such as [Text] 
or [Excerpt] in the first line of each item, or following the 
last line of a brief, indicate how the original information was 
processed.  Where no processing indicator is given, the infor- 
mation was summarized or extracted. 

Unfamiliar names rendered phonetically or transliterated are 
enclosed in parentheses.  Words or names preceded by a ques- 
tion mark and enclosed in parentheses were not clear in the 
original but have been supplied as appropriate in context. 
Other unattributed parenthetical notes within the body of an 
item originate with the source.  Times within items are as 
given by source. 

The contents of this publication in no way represent the poli- 
cies, views or attitudes of the U.S. Government. 

PROCUREMENT OF PUBLICATIONS 

JPRS publications may be ordered from the National Technical 
Information Service, Springfield, Virginia 22161. In order- 
ing, it is recommended that the JPRS number, title, date and 
author, if applicable, of publication be cited. 

Current JPRS publications are announced in Government Reports 
Announcements issued semi-monthly by the National Technical 
Information Service, and are listed in the Monthly Catalog of 
U.S. Government Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Washington, D.C. 
20402. 

Correspondence pertaining to matters other than procurement 
may be addressed to Joint Publications Research Service, 
1000 North Glebe Road, Arlington, Virginia 22201. 



JPRS-TTP-86-016 

24 JUNE 1986 

WORLDWIDE REPORT 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, RESEARCH AND DEVELOPMENT 

CONTENTS 

ASIA 

AUSTRALIA 

Briefs 
South Pacific Aussat-III Use 1 

CANADA 

Communications Minister on Telephone, Broadcast Policies 
(Vancouver THE SUN, 13, 14 May 86)     2 

Regional Phone Policy, by Peter O'Neil 2 
Broadcast Policy Changes, by Lee Bacchus 3 

Government Funding Plans for MSAT Announced 
(Ottawa THE CITIZEN, 13 May 86)    4 

Space, Satellite Symposium Held With Japanese 
(Toronto THE GLOBE AND MAIL, 27 May 86)     6 

Nortel Signs Contract With NTT, Agreement on ISDN R&D 
(Toronto THE TORONTO STAR, 20 May 86; Toronto THE GLOBE 
AND MAIL, 22 May 86)     7 

Switching Equipment to NTT 7 
ISDN Agreement With Motorola 7 

New Stations, Control Center To Expand Sarsat Operations 
(Ken Romain; Toronto THE GLOBE AND MAIL, 20 May 86)     8 

- a - 



Firms Allowed To Deal With Telesat Directly 
(Lawrence Surtees; Toronto THE GLOBE AND MAIL, 9 May 86)      9 

Mitel Reports Loss in Latest Fiscal Year 
(Toronto THE STAR, 21 May 86)     10 

Saskatoon Firm Selected To Build Inmarsat Equipment 
(Lawrence Surtees; Toronto THE GLOBE AND MAIL, 12 May 86)    11 

Briefs 
Electronic Mail Service Expansion 12 

EAST EUROPE 

INTERNATIONAL AFFAIRS 

Briefs 
GDR-USSR Broadcasting Agreement 13 

LATIN AMERICA 

ANTIGUA AND BARBUDA 

Unfair Government Control of Radio, TV Charged 
(Editorial; St Johns OUTLET, 25 Apr 86)     14 

BAHAMAS 

Opposition Party Leader Charges Government Radio-TV Bias 
(Anthony Forbes; Nassau THE TRIBUNE, 2 May 86)     17 

BRAZIL 

Editorial Warns Against Trade Confrontation 
(Rio de Janeiro 0 GLOBO, 29 May 86)     19 

Commerce Minister Not Worried by 'U.S. Threat' 
(Sao Paulo Radio Bandeirantes, 20 May 86)     21 

COLOMBIA 

Clandestine Station Begins Broadcasting 
(Pablo Guarin; Bogota EL TIEMPO, 19 May 86)     22 

Rebels Occupy Caracol Transmitter, Air Message 
(Hamburg DPA, 21 May 86)      23 

VENEZUELA 

Briefs 
Venezuela Interested in Brasilsat Channels 24 

- b - 



NEAR EAST/SOUTH ASIA 

REGIONAL AFFAIRS 

Briefs 
Arabsat Use Urged 25 

ALGERIA 

Arabsat Meeting Elects New Director, Discusses Financing 
(Algiers Domestic Service, 29 Apr 86; Amman JORDAN TIMES, 
30 Apr 86)  '    26 

Provisional Budget Voted 26 
Increased Use of Arabsat Urged 26 

Briefs 
Television Transmission 27 

INDIA 

FRG Firm To Cooperate in Telex Exchange Manufacture 
(Madras THE HINDU, 7 May 86)     28 

Briefs 
Minicomputer, Telex Plans 29 
Non-Hindi TV Link 29 

MOROCCO 

Joint Guinea Telecommunications Cooperation To Increase 
(Conakry Domestic Service, 21 May 86)     30 

SUB-SAHARAN AFRICA 

GHANA 

Radio Transmitter, Studio Equipment Commissioned 
(Accra Domestic Service, 21 May 86)     31 

IVORY COAST 

Minister Outlines Telecommunication Plans 
(Abidjan Domestic Service, 18 May 86)     32 

Briefs 
CCE Telecommunications Loans 34 

TANZANIA 

Briefs 
Italy Funds Earth Station 35 

- c - 



USSR 

Tumanov Speaks Co Press Roundtable in Moscow 
(Moscow TASS International Service, 19 May 86; Moscow 
TASS, 20 May 86)     36 

Alleges RL Ties to CIA, by Viktor Ponomarev 36 
Further Report 38 

Former Radio Liberty Employee Holds Press Conference 
(Moscow TASS, 28 Apr 86; Moscow Television Service, 
28 Apr 86)    39 

Comments on 20-Year 'Nightmare' 39 
Scores 'Intelligence' Activities, by Oleg Tumanov 40 
Further Report 42 

TASS:  U.S. Commission Urges Increase in USIA, VGA Activity 
(Moscow TASS International Service, 16 Apr 86)   

FRANCE 

ITALY 

/ 7310 

- d 

44 

Briefs 
TASS Agency in Uruguay 46 
TV in Far North 46 

WEST EUROPE 

EUROPEAN AFFAIRS 

Helios Project Using Telecom I Satellite 
(Paris ZERO UN INFORMATIQUE, 7 Apr 86)    47 

Culture Minister Discusses TV Privatization 
(Paris Television Service, 28 May 86)     50 

CSELT, Contraves Undertake Joint Project 
(Basilio Catania; Turin MEDIA DUEMILA, No 3, Mar 86)     52 

Briefs 
Telettra Balance Sheet 57 
Telettra, Solari & C. Udine SpA Networks 57 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

AUSTRALIA 

BRIEFS 

SOUTH PACIFIC AUSSAT-TIT USE-Australia's minister for foreign affairs, Mr 
Hayden, has said the countries of the South Pacific Forum missed out on the 
use of an Australian satellite transponder for telecommunications and broad- 
casting because they were too slow in submitting a proposal. Australia had 
offered members of the forum a 30-watt transponder on Aussat-III, which has 
yet to be launched.  Speaking in the Western Samoan capital, Apia, Mr Hayden 
said the Australian Government had required the forum countries to submit a 
collective proposition by the end of March, but they had failed to do so. 
Mr Hayden said the government had since decided to consider another offer 
for the use of the transponder.  He added that there were other weaker trans- 
ponders still available on the satellite if the forum nations were interested. 
[Text]  [Melbourne Overseas Service in English 0830 GMT 17 Ma6 86 BK] /6662 

CSO: 5500/4330 



JPRS-TTP-86-016 
1U  June 1986 

CANADA 

CCMIUNICATIONS MINISTER ON TELEPHONE, BROADCAST POLICIES 

Regional Phone Policy 

Vancouver THE SUN in English 13 May 86 pp Dl, D3 

[Article by Peter O'Neil] 

[Text ] A new Canadian policy on the issues of competi- 
tion and rate restructuring in the telephone industry 
won't be forced on every part of the country, federal 
Communications Minister Marcel Masse says. 

Masse said he is working with the provinces, the 
telecommunications industry and consumer groups 
to ensure that a new policy reflects Canada's "re- 
gional" needs. 

"Perhaps competition is good in Ontario... but is 
not possible in Prince Edward Island," Masse told 
reporters in Vancouver Monday. 

"We feel we shouldn't try to oblige every part of 
the country to enter into a single series of guide- 
lines." 

Masse, who has met several times with provincial 
representatives since last fall, has been trying to de- 
velop a policy on two key issues—allowing competi- 
tion between private companies and the regulated 
monopolies in the long-distance service area; and al- 
lowing the telephone companies to restructure rates 
— raising local charges and dropping long-distance 
tolls — to better reflect the costs of providing each 
service. 

These moves have been supported by certain in- 
dustry segments but opposed by groups like the Con- 
sumers Association of Canada, which opposes 
higher local rates. 

Masse said he has reached agreement with the 
provinces on four basic principles: 

• That Canadians must have universal access to 
local telephone service at "affordable" rates. 

• A national policy must be made "the Canadian 
way" — by political consensus as opposed to the U.S. 
method where the telephone system was deregu- 
lated as a result of a court decision. 

• The benefits of a new telecommunications policy 
should spread to "everybody... meaning individu- 
als as well as groups." 

• The Canadian telecommunica- 
tions industry has to remain com- 
petitive both inside Canada and in 
foreign markets. 

The final point is an important 
2 

recognition for the Canadian tele- 
communications industry. Bcil 
Canada and B.C. Tel say rate res- 
tructuring would ailow the industry 
to thwart a possible "bypass'' 
threat—whereby companies in the 
deregulated U.S. market begin of- 
fering cheaper long-distance ser- 
vice to Canadian businesses. And 
CNCP Telecommunications and 
private telecommunications suppli- 
ers have argued that competition 
within Canada would increase Can- 
ada's competitive ability interna- 
tionally. 

The Canadian Radio-television 
and Telecommunications Commis- 
sion ruled against allowing compe- 
tition and restructuring last Sep- 
tember, but recognized that both 
are issues that must continue to be 
addressed because of the potential 
impact on the Canadian industry. 

The provinces, primarily Mani- 
toba, pushed the federal govern- 
ment to add two further principles 
to the four original developed, 
Masse said. 

• The telecommunications indus- 
try should be an instrument of re- 
gional economic development, so 
research should be done in a num- 
ber of regions — rather than just in 
Toronto, Montreal and Vancouver. 

•A telecommunications policy 
must be developed by govern- 
ments, not the CUTC. Masse said 
Monday he won't let the CRTC, 
which is currently considering an 
appeal of one element of its Sep- 
tember decision, play a role in the 
development of a new national pol- 
icy. 



Broadcast Policy Changes 

Vancouver THE SUN in English 14 May 86 p El 

[Article by Lee Bacchus] 

JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

[Text] 

The federal government must 
change its broadcast policies to 
help Canadian cultural interests, 
Federal Communications Minister 
Marcel Masse said Tuesday. 

In a speech to about 600 delegates 
of the Canadian Cable Television 
Association at the Hotel Vancou- 
ver, Masse said there have been 
great and rapid changes made in 
broadcast technology, and that- 
Canadian cultural industries must 
be given a fair chance to compete in 
the "global marketplace." 

Masse referred to the ongoing 

dispute between cable companies 
and operators of unlicensed satel- 
lite receiving systems, which im- 
port high-profile U.S. pay networks 
such as Showtime and The Movie 
Channel without CRTC approval. 

He recognized the cable associat- 
ion's claim that $100 million an- 
nually is lost through unlicensed 
systems and said the current 
broadcast act "does not have the 
precision to ensure that broadcast 
undertakings are treated in a fair 
and equitable manner." 

Masse said the new broadcast re- 
forms, which will be part of the 

long-awaited passage of Bill C-20, 
would not force satellite dish 
owners to shut down, "as lone as 
they are willing to be part of the 
system." 

"Our intention is not to bar others 
[foreign broadcasts! from our mar- 
ket," he said. "Canadians must 
have a full range of the culturnl 
products the worid has to offer. ' 

Masse said the government's in- 
tention was to foster Canadian cul- 
tural interests so they could com- 
pete and earn a full and equitable 
share of the broadcast market. 

/9274 
CSO:  5520/82 



JPRS-TTP-S6-0I6 
1U  June 1986 

CANADA 

GOVERNMENT FUNDING PLANS FOR MSAT ANNOUNCED 

Ottawa THE CITIZEN in English 13 May 86 p B3 

[Text ] The federal government will spend up to $176 million 
to develop and later to lease time on a new satellite 
that could drastically change the way Canadians com- 
municate, especially in remote and coastal areas, a trio 
of cabinet ministers announced Monday. 

Communications Minister Marcel Masse, whose de- 
partment developed the device, Sci- 
ence Minister Frank Oberle, who is 
in charge of the Canadian space 
program, and Mines Minister Robert 
Layton all got in on the announce- 
ment, made via satellite link be- 
tween Ottawa and Vancouver. 

The mobile communications satel- 
lite — MSAT in the industry jargon 
— will be financed and operated by 
Teiesat Canada Ltd., the part-gov- 
ernment, part-private company that 
operates the Anik line of Canadian commercial satel- 
lites. 

Negotiations are continuing with communications 
companies in the United States for construction and op- 
eration of sister satellites that will extend the system's 
coverage over all of North America. 

Teiesat Canada will raise some $260 million to pay 
for MSAT and for the development of ground stations 
needed to operate the system. Planners expect MSAT to 
be launched in the early 1990s, probably by the U.S. 
space shuttle. 

The federal government will spend $50 million over 
the next seven years to provide technology and product 
development support, and has pledged to lease up to 
$126 million 'worth of time on the satellite over five 
years for use in "vital government communications." 

MSAT will be one of the most powerful communica- 
tions satellite ever built. It will enable users with very 
small dishes to communicate over huge areas of the 
north, in remote or coastal areas, or even in cities. 
Two-way radio, telephone and data services are all pos- 
sible on MSAT. 

Eventually, users will be able to buy ground equip- 
ment for links to MSAT for about $4,500 each and rent 
air time on the satellite for about $1.50 a minute. 



Market studies have suggested the system will attract 
100,000 users by the year 2000 and that it will pay for 
itself. Masse suggested that federal taxes collected from 
commercial sales of satellite time will be worth more 
than the government's initial investment. 

The highest estimate of the satellite's eventual use, 
and spin-offs from its development, predicts $2.4 billion 
worth of foreign and domestic sales and the potential 
creation of more than 1,000 jobs by the year 2000. 
There are some higher estimates of MSAT's job-creation 
potential, but they are so far highly speculative. 

The government says the satellite, by making it eas- 
ier for Canadians to travel and communicate from re- 
mote areas, will also help reinforce national sovereignty 
in the Arctic. 

But it is the commercial aspect of MSAT that makes 
it so attractive to the government. Monday's announce- 
ment indicates MSAT has successfully crowded aside a 
competing project to design and build a remote-sensing 
satellite for use by mappers, miners and energy com- 
panies. 

Planning for the remote-sensing satellite, or Radar- 
sat, will continue. But the need for almost $400 million 
worth of investment by Ottawa before it can proceed 
helped to tip the balance toward MSAT in the budget- 
conscious Conservative cabinet. 

In a news release accompanying the announcement. 
Masse described MSAT as "the only portion of the Ca- 
nadian space program that will proceed as a private- 
sector initiative." 

It said work will continue on Radarsat, brainchild of 
the department of Energy, Mines and Resources, "with 
the objective of obtaining financial commitments to the 
program from the private sector, provincial and foreign 
governments." 

But even with the private-sector support, govern- 
ment's investment in all aspects of the Canadian space 
program, including participation in the U.S.-led space 
station program, will amount to some $984 million be- 
tween now and 1990-91. 

/9274 
CSO:  5520/81 



£HS-TTP-86-oi6 
^ June  1986 

SPACE,   SATELLITE SYMPOSIUM HELD WITH JAPANESE 

Toronto  THE GLOBE AND MAIL in  English  27 May  86  p B13 

[Text ] wider range. 
The Japanese program includes 

T0KY0 satellite technology and space re- 
Officials from Canada and Japan    search, 

have begun meetings to try to in-       Of particular interest to Canada 
crease  business  and  co-operation    is   the   Japanese   National   Space 
between   the  space   industries  of    Development Agency launch sys- 
their countries. tern. 

The Canadian space symposium, Mr. Bower, a senior adviser for 
which began yesterday, brings to- the Department of Regional Indus- 
gether businessmen and officials of trial Expansion, said he would like 
the Canadian and Japanese govern- the Japanese agency to be used as 
ments. an additional system for launching 

Robert Bower, a federal official    Canadian  satellites.  Canada  cur- 
who leads the Canadian delegation,    rently uses the U.S. and European 
said the space industries of Canada    space agencies for launching, 
and   Japan   are   complimentary.       The Canadians in Japan this week 
Canada offers specialized technolo-    include representatives of most of 
gies, and Japan operates within a    the major companies in the Cana- 

dian space industry as well as offi- 
cials  from three federal Govern- 
ment   departments   —   Regional 
Industrial     Expansion,     External 
Affairs, and Science and Technolo- 
gy. 

The symposium ends on Friday. 
Members of the business group will 
stay in Japan until the following 
week for private meetings with 
Japanese companies. 

/9274 
CSO:     5520/32 

CANADA 



JPRS-TTP-86.0]6 

^ June 1986 

CANADA 

NORTEL SIGNS CONTRACT WITH NTT, AGREEMENT ON ISDN R&D 

Switching Equipment to NTT 

Toronto THE TORONTO STAR in English 20 May 86 p E8 

[Text] 

Northern Telecom Inc. has an- 
nounced the signing of a contract 
with Nippon Tele- 
graph &. Telephone 
Corp. of Tokyo to 
provide telephone 
central office 
switching equip- 
ment worth more 
than $250 million. 

The agreement calls for the sup- 
ply of DMS-10 digital switching 
systems, manufactured in North 

Carolina. Northern Telecom Inc. is 
the U.S. subsidiary of the Toronto- 
based telecommunications equip- 
ment manufacturer. 

The initial shipment will be in 
1987, with large volume deliveries 
beginning in 1989. 

In other contracts and business 
arrangements: 

Combustion Engineering Cana- 
da Inc., a subsidiary of Combustion 

ISDN Agreement With Motorola 

Toronto THE GLOBE AND MAIL in English 22 May 86 p B13 

[Text J Northern Telecom Ltd. of Mis- 
sissauga, Ont., and Motorola Inc. 
of Schaumburg, 111., say they will 
collaborate in the research and 
development of a new family of 
semiconductor components for 
use in an Integrated Services 
Digital Network. 

The ISDN network is a set of 
standards for a large, world-wide 
digital link of voice, text, graph- 
ics and video communications. 

All makes and varieties of equip- 
ment could use the network. 

Under the agreement. North- 
em Telecom will provide network 
and system architectures, semi- 
conductor device specifications 
and network testing and evalua- 
tion results. 

Motorola will provide design 
expertise in advanced semicon- 
ductor technology and offer the 
semiconductors to other manu- 
facturers. 

/9274 
CSO:  5520/83 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

CANADA 

NEW STATIONS, CONTROL CENTER TO EXPAND SARSAT OPERATIONS 

Toronto THE GLOBE AND MAIL in English 20 May 36 p B7 

[Article by Ken Romain] 

[Text] 

Canada will have another three 
ears on the ground to catch distress 
signals from space sent by downed 
aircraft, missing fishing vessels and 
lost hunters. 

Three ground receiving stations 
are to be built — in Edmonton, 
Churchill, Man., and Goose Bay, 
Nfld., — to complement one already 
in operation in Ottawa, as the coun- 
try expands its Sarsat operations. A 
new search and rescue mission 
control centre is to be built at the 
Canadian Forces Base at Trenton, 
Ont. 

The stations will expand satellite 
signal coverage over all of Canada. 
These "local user terminals" will 
receive signals from polar orbiting 
satellites that pick up distress sig- 
nals from emergency locator trans- 
mitters aboard aircraft, ships, or 
from hunters or trappers carrying 
personal user beacons. 

The stations quickly compute the 
location of the transmitters, using 
the Doppler shift, and transmit the 
information to the present Search 
and Rescue Mission Control Centre 
at Trenton. The centre dispatches 
rescue aircraft to the accident site. 

Since the Sarsat operation began 
as an international experiment in 
1983, 75 "saves" have been made in 
Canada. The incidents involved 193 
people, of whom 163 survived. Res- 
cue incidents internationally total 
more than 590. 

"Sarsat (search and rescue satel- 
lite aided tracking) has been more 
successful than anyone ever antici- 
pated when we started," said Lee 
Anstey, senior Sarsat engineer with 
the Department of National De- 
fence, which directs operations in 
Canada. 

Developed to locate aircraft in 
distress, the emergency locator 
transmitters have been increasingly 
used by civilians. A recent expedi- 
tion to the North Pole carried an 
ELT It was switched on for a few 
minutes every day to signal the 
satellite to announce the expedi- 
tion's day-by-day location. 

A climbing expedition that scaled 
Mount McKinley in Alaska also 
carried an ELT, in case disaster 
struck. 

Last year, two canoeists had the 
foresight to carry an ELT with 
them on a trip down the Winisk 
River in northwestern Ontario. 
Their craft overturned, leaving 
them stranded. The emergency 
signal was quickly picked up by a 
satellite, relayed to the ground and 
the canoeists were rescued by air- 
craft. A lost hunter and two lost 
trappers have also been saved in 
this way. 

Four people were found, three 
badly injured, after their aircraft 
crashed last year north of Scheffer- 
ville in northwestern Quebec. The 
transmitter alerted rescue forces 
via the satellite. A rescue team 
parachuted in to aid them, and they 
were taken out by helicopter. Most 
aircraft flying in Canada now carry 
ELTs. 

Canada- was a prime mover be- 
hind the development of Sarsat, 
carried out in partnership with 
France and the United States, with 
.the Soviet Union participating. Bri- 
tain, Norway and Sweden are asso- 
ciates. 

The Soviet Union provides three 
satellites,  known as Cospas. The 
United States provides two satel- 

lites — one of which was recently 
shut down, with another scheduled 
to be launched this summer. There 
is full compatibility between the 
Soviet and Western systems. Other 
countries, such as Brazil, are ex- 
pressing interest in the program. 

Sarsat's purpose was to demon- 
strate that satellites can greatly 
improve search and rescue opera- 
tions by providing quick and accu- 
rate location data for aircraft and 
ships in distress. 

Transmitters operating on the 
121.5 megahertz band bring rescue 
aircraft within a 20- to 25-nautical- 
mile radius of any location. More 
accurate 406 Mhz transmitters bring 
aircraft to within five nautical 
miles. 

The technological spinoff for 
Canadian aerospace companies has 
been significant. Canadian Astro- 
nautics Ltd. of Ottawa will build the 
three new ground receiving sta- 
tions. It built the one at Ottawa, the 
three now operating in the United 
States and has a contract to build a 
ground receiving station for Brazil. 

Spar Aerospace Ltd. of Toronto 
builds the transponders that relay 
the transmitter signals from the 
satellite to the ground. Bristol Aero- 
space Ltd. of Winnipeg has devel- 
oped the first commercial emergen- 
cy transmitter to operate on the -KHi 
Mhz band. SED Systems Ltd. of 
Saskatoon built the prototype mis- 
sion control unit in operation at 
Trenton and will build the new one. 

As other countries join the inter- 
national rescue program, these 
companies expect they will be able 
to gain a share of the developing 
market with their Sarsat expertise. 

/9274 
CSO:     5520/82 



FIRMS ALLOWED TO DEAL WITH TELESAT DIRECTLY 

Toronto THE GLOBE AND MAIL in English 9 May 86 p B12 

[Article by Lawrence Surtees] 

JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

CANADA 

[Text; 

The Canadian Radio-Television 
and Telecommunications Commis- 
sion has approved a new agreement 
between Telesat Canada and the 
telephone companies that gives 
business users a break in dealing 
with the only domestic satellite 
carrier. 

Business customers may now 
lease satellite services directly 
from Telesat. But, in return for 
severing the marketing link with the 
telephone companies, Telesat will 
no longer be entitled to subsidy 
payments from its nine fellow 
members of Telecom Canada. 

The CRTC was asked last July to 
approve the changes to the 1976 
agreement that made Telesat a 
member of the Telecom Canada 
consortium (then named Transcan- 
ada Telephone System). The previ- 
ous agreement required any cus- 
tomer to obtain access to Telesat 
satellites through the telephone 
company. 

In return for being made a whole- 
saler, Telesat was guaranteed a 
profit. If it could not make a profit 
on its own, the 1976 agreement re- 
quired the Transcanada Telephone 
System members to pay it a subsidy 
that would allow it to realize a rate 
of return on average common equi- 
ty equal to the average of the two 

largest phone companies. 
The effect of the changes is to 

force Telesat to make it financially 
on its own, which it believes it can 
do through the removal of market- 
ing constraints. 

Telesat wanted the changes be- 
cause it believes they will increase 
the use of its five orbiting satellites 
and lead to the development of new 
services. 

Business users have argued for 
the change since 1977. The federal 
Cabinet altered the agreement in 
1981 by allowing broadcasters to 
deal directly with Telesat. 

Telesat moved for a total break 
from the telephone companies in 
late 1984 after they cancelled a 
market trial of a satellite-based 
business service, Telesat president 
Eldon Thompson said earlier this 
year. It has embarked on a drive to 
encourage the use of private satel- 
lite networks and hopes to more 
than double revenue from business 
customers by 1990, to $100-million 
from $45-million a year. 

/9274 
CSO:  5520/81 



MITEL REPORTS LOSS IN LATEST FISCAL YEAR 

Toronto THE STAR in English 21 May 86 p E3 

[Text] Mitel Corp., the troubled manu- 
facturer of telecommunications 
equipment that came under Brit- 
ish control in March, has reported 
a' net loss of $160.2 million in its 
latest fiscal year. 

The loss for the year ended 
March 28 included extraordinary 
losses of $62.8 million as the 
company, based in Kanata near 
Ottawa, completed a major re- 
structuring. 

The per-share loss was $2.56 be- 
fore extraordinary items and $4.12 
after. The previous year's net loss 
was $32.1 million, or 98 cents a 
sharp 

President Anthony Griffiths said 
in a news release yesterday that 
many surplus assets were written 
off during the year in the course of 
the management and organization- 
al restructuring. But Mitel, receiv- 
ed a cash infusion of $322 million 
when British Telecom acquired 51 
per cent control March 11. 

"These major changes have re- 
sulted in the company going for- 
ward in.the current fiscal year 
with a strong balance sheet, a 
major new equity partner, and a 
positive new start," Griffiths said. 

The loss for the fourth quarter, 
including extraordinary items, 
was $116.7 million, or $2.88 a 
share, of which $85.2 million was 
the result of extraordinary, unusu- 
al and inventory items. 

A year earlier, net profit in the 
.fourth quarter was $64,000. Reve- 
nue in the latest period was $110.3 
million, against $107.5 million. 

/9274 
CSO:  5520/82 

JPRS-TTP-36-015 
24 June 1986 

CANADA 

10 



SASKATOON FIRM SELECTED TO BUILD INMARSAT EQUIPMENT 

Toronto THE GLOBE AND MAIL in English 12 May 86 p B4 

[Article by Lawrence Surtees] 

[Text] 
SED Systems Inc. of Saskatoon^ 

has beaten several  International : 
, competitors to win a $3.S-million < 
•contract   from  the  International* 
I Maritime Satellite Organization tojj 
ibuild' the ground-based equipment tj 
uto,monitor.lnmarsat's.(irstcommu>~: 
vnications satellite?. •' '  . •:/Vvi-f'";-Wi 

The London-based organization 
uses satellites to provide ship-to- 
shore communication services to 
vessels operated by its more than 45 

.member   countries«   About   4,400 
ships are equipped to use the Inmar- 

. sat system and service will soon be 
■ provided to the international aero- 
\nautical   community   for   air-to- 
ground communications. 

h Currently, Inmarsat leases ca- 
pacity on satellites owned by other 
organizations. But it will launch its 
own series of spacecraft, beginning 
in 1988. 

SED bid against several Euro- 
pean and North American equip- 
ment makers to win its contract for 
the special ground equipment — 
dubbed the communications satel- 
lite measurement system, said Don 
Kjosness, vice-president of ad- 
vanced, systems engineering ' at 
SED. The monitoring equipment 
will be located at Inmarsat's tele- 
metry, and command station in 
Fucino, Italy. 

Work on the system is to begin in 
July, 1987, with completion set for 
the end of that year. 

The contract also has an "as-' 

sured" option to build a second sys- 
tem, valued at J2.2-miIllon, some* 
where in the Far East. "Inmarsat is 
not yet sure where and when the 
system will be built, although it will 
decide within the next 18 months," 
Mr. Kjosness said. 

There is another option for a third 
monitoring system, contingent upon 
the final configuration of Inmar- 
sat's global network. 

This is the first international 
contract for ground stations that 
SED has bid on alone. (The compa- 
ny, acting as a subcontractor to 
Spar Aerospace Ltd. of Toronto, 
built a similar system for Brazil's 
recently launched communication 
satellites.) 

"Our experience with Brazilsat 
was a significant factor in winning 
the Inmarsat job," Mr. Kjosness 
said. 

The SED system must operate 
like a separate communications 
system, invisibly injecting Its own 
signal into the transmissions sent to 
the satellite's antenna hovering 22,- 
300 miles in geostationary orbit 
above the Earth's equator. 

For Inmarsat the monitoring 
system will be crucial to the suc- 
cessful operation of its satellites, 
which carry multi-million-dollar 
price tags and have expected life- 
spans of 10 years. It will monitor the 
crafts' vital signs for the ground 
crew, which can correct any anoma- 
lies. 

JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

CANADA 

/9274 
CSO: 5520/81 

11 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

CANADA 

BRIEFS 

ELECTRONIC MAIL SERVICE EXPANSION—Canada Post has expanded its electronic 
mail service to include Italy, India, New Guinea and Spain. The service, 
called Intelpost, can transmit a legal-size page to Italy within minutes 
for a $5 fee. Prices vary for the 54 countries now served by Intelpost. 
Transmitted material may be picked up at selected post office locations or 
delivered vithin hours by "express mail service" within a few hours.  Another 
new service of Canada Post is the publication of a color brochure written in 
Chinese to help immigrants become more aware of the advantages of first- 
class mail, registered mail, special delivery and Priority Post, the courier 
service.  It also gives tips on packaging parcels, explains how to fill out 
customs declaration forms and send a money order abroad.  [Text]  [Toronto 
THE TORONTO STAR in English 15 May 86 p A6]  /9274 

CSO: 5520/81 

12 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

INTERNATIONAL AFFAIRS 

BRIEFS 

GDR-USSR BROADCASTING AGREEMENT—A protocol on cooperation between the GDR 
State Committee for Broadcasting and the USSR State Committee for Television 
and Radio was signed in Moscow today.  The agreement, which provides for in- 
creased exchanges of programs in realization of party resolutions, was signed 
by the chairmen of the institutions, Achim Becker and Aleksandr Aksenov.  Joint 
projects for the 750th anniversary celebrations of Berlin, as well as in in- 
tensified exchange of music programs, are also planned.  [Text]  [East Berlin 
Voice of GDR Domestic Service in German 1700 GMT 16 May 86 LD]  /12232 

CSO: 5500/3010 

13 



JPRS-TTP-36-016 
24 June  1986 

ANTIGUA AND BARBUDA 

UNFAIR GOVERNMENT CONTROL OF RADIO,   TV  CHARGED 

St Johns OUTLET  in English 25 Apr 86 p  8 

[Editorial:     "Not on Our Radio and TV"] 

[Text]     When V.C.  Bird,  Prime Minister of Antigua and Barbuda declared  that 
Tim Hector and Harold Lovell were not  to be heard on "our Radio  and TV"   few 
people recognised  that  this  country had  taken a giant stride  towards 
totalitarian control. 

Several people during and since  the Blackwash of England on  their just 
completed cricket  tour,  have written and asked why Tim Hector was not  a 
commentator.     Few remembered  that he was not   to be heard on "our Radio  and TV." 

English commentators expressed their dismay aloud that Tim Hector was not 
a commentator in Antigua. They were told that he was not to be heard "on 
our Radio and TV." 

When the ban on ACLM was imposed, 
Tim Hector had been asked by the Nation- 
al Emancipation Committee to yive 
a series of three talks on Slavery and 
Emancipation on Television and Radio. 
He had spoken on one programme without 
any reference whatsoever to local poli- 
tics. After that, he was officially 
silenced. 

Before that, Harold Lovell, the highly 
respected General Secretary of ACLM, 
appeared on a Church organised TV 
programme Common Ground telling 
the audience about the law course he 
was pursuing and urging others to do 
likewise. 

Bird would have none of it. Since then 
the Church programme has not been 
telecast. The Church was told that 
it must seek prior approval for anyone 
who was to appear on the programme. 
To their eternal credit the Church reject- 

14 



ed  this  censorship.     The  regime,  besides controlling all  the seats   in Parliament, 
was  tightening ics  total control over  the electronic media.     The  totalitarian 
character of the state was extending its sinister  tentacles. 

Even worse,  an advertisement  for  the Antigua Caribbean Training  Institute   (ACTI) 
which institute has been  twice acclaimed by UNESCO as a model of non-formal 
education for development,   and which institute  too,  has been  the subject of  a 
BBC programme,  was not carried by both government  radio and  Bird Family owned 
radio.     The latter returned  the money for the pre-paid Ad.     The  former, 
Government radio,   refused  to carry the Ad advertising courses by ACTI  and 
refused  to return the money!     Robbery,  Highway robbery practiced by a government 
institution. 

Meanwhile an Outlet camera seized 
l>y the Police when Tim Hector was 
arrested at the airport, and which Camera 
»•a« carried by an Outlet correspondent 
has not been returned by the Police 
for nearly a year! 

Copy material, magazines, photographs, 
documents illegally seized by the police 
on a raid at Outlet have not yet been 
returned. Apart from the repression, 
the State itself is using legal power, 
illegally, to practise robbery on those 
whom .the State has marked down as 
its enemies. 

Strangely and in contrast, Guyana, which 
reduces al> General Elections to cruel 
farce, allows Opposition parties the 
right to broadcast on State Radio, and 
did so during the recent Selections 
in Guyana. Not so 'democratic' Antigua 
and Barbuda. 
Nicaragua which held free and fair 
elections, observed and approved as 
fair by International observers, allows 
its Opposition broadcasts on radio and 
telecasts en TV. Reagan denounces 
Nicaragua, in spite of this democratic 

. practice even though there is a U.S. 
sponsored and directed war against 
the heroic Sandinistas and the Nicaraguan 
people. 

15 



/8309 
CSO:  3298/452 

No ACLM advertisements are allowed 
in Antigua, far less broadcasts. NDP 
could get announcements even news 
stories. Not so ACLM. Do we need 
to say more? Only that if this State 
of affairs continues, even the semblance 
of democracy will disappear altogether 
from Antigua,, and Bird will not only 
declare that Public radio and TV is 
"his", and "he" alone will determine 
who   can   be   heard,   who   can   advertise, 

• but he will determine what is true, 
and what is not, what we are to know 
and   what   we   are   not   to   know,   where 
we go and where we cannot go. 

It is a truism that the same stick that 
hits the wild goat, the same stick will 
be used to beat the tame - mercilessly. 
In other words, the fate that has befallen 
ACLM, who alone has kept the flag 
of opposition and democracy flying 
high, suffering and enduring much in 
that    process,    will    eventually    be    the 
fate    of    the    entire   society   unless  
And that 'unless' is crucial. Otherwise 
they will tell some of us, and eventually 
all of us, "not on our airport", "not 
on our Deep-water Harbour", Inot on 
our land" etc etc. Because, public proper- 
ty, all of it will have become "theirs", 
that is, in their totalitarian control. 

16 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

BAHAMAS 

OPPOSITION PARTY LEADER CHARGES GOVERNMENT RADIO-TV BIAS 

Nassau THE TRIBUNE in English 2 May 86 p 1 

[Article by Anthony Forbes] 

[Text] 

OFFICIAL Opposition Lead- 
er Kendal Isaacs last nighf 
protested ZNS's "unfair and 
prejudiced" policy of giving 
more coverage to a PLP 
backbencher than to the two- 
Opposition leaders. 

Mr Isaacs also criticised some 
members of the editorial staff 
of the Broadcasting Corpora- 
tion, and charged that the 
commentaries of newsman Obie 
Wilchombe in reporting Mr 
Nattage's attacks against him 
are "as biased and defamatory 
as they are deliberate and 
malicious." 

The Opposition Leader's 
protest came as he addressed 
hundreds of supporters at a 
Free National Movement rally 
at Yellow Elder Park last night. 

"As for ZNS, once again 
they have shown a total lack of 
willingness to bow to the 
demands of decency and 
fairplay," hesaid. 

"As propaganda experts, 
some members of the editorial 
staff of the Broadcasting Cor- 
poration have clearly displayed 
the extent to which our national 
radio and television services 
have been prostituted to the 
Pt-P's poticitcai machinery," 
Mr Isaacs said. 

He said that instead of 
providing an impartial national 

news service, "they are content 
to serve as the biased 
mouthpiece" of the PLP. 

The Opposition Leader said 
that ZNS's Wednesday after- 
noon broadcast was a good 
example of the "unfair and 
prejudiced political policy" of 
the corporation. 

"The sum total of time 
allotted to the report of an 
FNM rally, which was also held 
on Tuesday evening in Grants 
'Town, amounted to one 
minute. 15 seconds," hesaid. 

The Opposition Leader said 
that it included introductory 
remarks by news woman Sophie 
Saunders, a short excerpt from 
his speech, and a concluding 
reference to the fact that the 
Deputy Leader of the FNM also 
spoke. 

"On the other hand, the PLP 
rally in Freeport was accorded 
over 3'/2 minutes, which in- 
cluded a commentary by Obie 
Wilchcombe for over one 
minute, lengthy taped excerpts 
from Kendal Nonage's speech, 
and a summary by Mr 
Wilchcombe of the key points 
made in the Prime Minister's 
speech as well," he said. 

"How does ZNS justify giv- 
ing a mere PLP backbencher 
more coverage and air-time 
than    both    the    Leader    and 

17 



Deputy Leader of the Official 
Opposition?" Mr Isaacs asked. 

In addition, he said, it has 
now become commonplace for 
Mr Wilchcombe to engage in 
"sarcastic embellishment in 
reporting the attacks" made by 
Mr Nottage. 

"His added commentary and 
jaundiced views, injected as 
introductory remarks to Mr 
Nonage's reported speeches, are 
themselves as biased and def- 
amatory as they are deliberate 
and malicious," the Opposition 
Leader said. 

"It is unfortunate that this 
young man has become so 
caught up in his desire to please 
his political masters that he no 
longer makes any pretence of 
adhering to the practice of 
impartial reporting," Mr Isaacs 
said. 

"The Bahamian people de- 
serve better," he said. "Clearly, 

the FNM must protest this 
blatant abuse of power by ZNS 
and one or two of its editorial 
staff." 

Telling Bahamians not to 
despair, Mr Isaacs said he had 
taken the necessary legal steps 
to "curtail this campaign of 
malicious lies and distortion" 
and would continue to do so 
whenever and wherever neces- 
sary. 

"When the voters of the 
Bahamas go to the pol.ls to end 
unemployment, and wipe out 
the chronic corruption and 
gross neglect of the PLP, they 
will be taking the first necessary 
step to rid our body politic ot 
dangerous and corrupt politi- 
cians who have lost the ability 
to see the difference between a 
lie and the truth, and who, even 
if they could tell, the difference 
no longer seem to care," he 
said. 

/9317 
CSO:   3298/444 

18 



JPRS-TTP-36-016 

2C June 1986 

BRAZIL 

EDITORIAL WARNS AGAINST TRADE CONFRONTATION 

PY310022 Rio de Janeiro 0 GL0B0 in Portuguese 29 May 86 p 1 

[Editorial:  "Neither Ultimatum Nor Defiance"] 

[Text] The United States should not react to the Brazilian Informatics Law with 
threats, ultimatums, and reprisals. In turn, Brazil should not and must not try to 
uphold it by defying the U.S. position. 

Friendly countries must discuss their differences, even the crises in their relations, 
without losing the perspective of dialogue and without losing face. In the case of 
Brazilian-U.S. relations, their close partnership demands an even more moderate, 
understanding, and patient approach to polemical matters. It is important to keep the 
door of understanding open, rather than to resort to formulas or rhetoric that may 
close that door. 

Brazil has instituted an Informatics Law founded on the principle of the reserved 
market, which obviously meets quite well the interests of the national — or allegedly 
national — industry of mini- and micro-computers. No economy, however, is an island 
in today's world. Thus, the reaction of the U.S. interests in this sector can by no 
means be regarded as a heresy or an offense against the Brazilian sovereignty and 
honor. That reaction must be considered normal under the rules of the game, like any 
reaction by internal groups to any attempt to pressure them or to impose conditions 
from abroad. 

Deputy Secretary of State John Whitehead, who came to Brazil to talk over this matter, 
did his best to make it clear that the U.S. Government is not threatening, setting 
deadlines, or delivering ultimatums for us to change our minds over the reserved 
computer market. The U.S. Government only intends, always through dialogue, "to open 
the way for a fair and equitable agreement on the computer sector that can respond to 
the interests of both countries." 

The U.S. Government knows very well that on this matter we have "an untouchable law," 
since it was approved by Congress and signed by the president, and since it can only be 
changed by another law promulgated through the same democratic channels. 

Any law, however, is subject to more or less rigid interpretation. It seems that the 
flexibility of interpretation is what the Washington authorities have in mind when 
talking about this Informatics Law. The Brazilian position goes beyond reasonable 
limits regarding the law's untouchability. 

19 



So much so that Itamaraty has just proclaimed that our Informatics Law is 
nonnegotiabLe. A diplomacy that refuses to negotiate, regardless of the objective of 
the negotiation, is at best denying the very purpose for which it exists. 

Informatics is synonymous with dynamism, permanent creativity, and open horizons for 
advancement. In Brazil, we are running the risk of going against the natural advance 
of development in the economic, technological, social, and cultural fields in the 
world. We seem to have placed computer science in captivity. An untouchable 
Informatics Law is tantamount to a process of technological stagnation in the domestic 
computer industry, with progressively increasing costs of production and marketing in a 
closed model (although it does import components). 

Nationalism regarding our oil industry probably set us back, but it did not prevent us 
from catching up because there is no mystery left in modern techniques of finding and 
exploiting oil deposits.. In the realm of computers, however, the reality is quite 
different. The Brazilian inward vision, the closing of our borders to the entry of the 
rapid developments taking place abroad, the nationalism of our immobilizing bias — all 
these things are putting us so far behind that we will not be able to catch up. 

If in addition to our industrial stunt with its sociocultural consequences, we are 
intent on political defiance, our errors will be multiplied, and perhaps disastrous. 
Confrontation should never exist as an alternative in the realm of U.S.-Brazilian 
relations. Today, when we need international support for the success of the Cruzado 
Plan and the administration of our foreign debt, an option of shock and deadlock is as 
untimely as it can be, and it certainly will have no support when the time comes for 
making realistic decisions, once the time of ideological, electoral, and partisan 

rhetoric has passed. 

/9604 
CSO:  5500/2051 

20 



JPRS-TTP-36-016 
24 June 1986 

BRAZIL 

COMMERCE MINISTER NOT WORRIED BY 'U.S. THREAT' 

FY201831 Sao Paulo Radio Bandeirantes In Portuguese <1800) GMT: 20 May886 

[Excerpt] The United States has reasserted its threat to Brazil: Either open the 
computer market to the United States or face cutbacks in Brazilian imports. 

Minister Hugo Castelo Branco, [Minister of Industry and Commerce] is not concerned 
about the U.S. threat and even seeks to broaden market restrictions to include for 
chemicals and technical-biological goods. Political circles have termed the U.S. 
policy a true case of blackmail. 

/9274 
CSO: 5500/2048 

21 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

COLOMBIA 

CLANDESTINE STATION BEGINS BROADCASTING 

PA221515 Bogota EL TIEMPO in Spanish 19 May 86 p 2A 

[By Pablo Guarln] 

[Text] Puerto Boyaca, 18 May — Great commotion prevails in the middle Magdalena 
region following the appearance of an alleged clandestine station that has identified 
itself as the Voice of Freedom. The station has broadcast announcements which indicate 
that unidentified groups will become the peasants' spokesmen to denounce the actions of 
communist subversives, particularly the armed group of the pro-Soviet community party, 
the self-styled FARC. 

These groups reject and condemn the vile murder (according to the station's version) of 
the 14th Brigade's members close to Puerto Berrio and blame the FARC for this action. 
The station announced that its headquarters is located in a Caribbean island and may be 
heard on short wave.  The anchorman has a Central American accent. 

The radio station was clearly heard this morning in Puerto Boyaca, Cimitarra, and 
Puerto Berrio; there is no information about who might be in charge of the organization. 

/9274 
CSO:  5500/2049 

22 



JPRS-TTP-36-016 

24 June 1986 

COLOMBIA 

REBELS OCCUPY CARACOL TRANSMITTER, AIR MESSAGE 

PA221412 Hamburg DPA in Spanish 1455 GMT 21 May 86 

[Text]  Bogota,  21 May (DPA) — Early today a guerrilla group  occupied the 
transmitters of Cadena Radial CARACOL in Medellin, the country's second largest city, 
and aired a 30-minute message against the presidential elections to be held in this 
country on Sunday. 

In addition, fleeing from the siege laid by the police almost immediately in Medellin's 
western sector, the rebels left three bombs in one of the transmitter towers, but the 
explosives did not go off. 

The attack on the transmitters occurred at 0630, and only the operator and some of his 
relatives were there. There were no casualites in this operation. 

According to CARACOL, the guerrillas identified themselves as members of the National 
Guerrilla Coordinating Board (CNG), a recently formed organization which includes the 
19 April Movement (M-19), and the "Ricardo Franco" and "Quintin Lame" (pro-Indian) 
fronts. 

So far, however, the CGN had limited its operations to Valle and Cauca Departments, in 
the country's southwest, where its main vanguard is the so-called "America Battalion," 
which, it was discovered, included Peruvian and Ecuadoran guerrillas. 

The message aired by the rebels was recorded. The guerrillas withdrew from the 
transmitters without any problems. Several men and a woman participated in the 
occupation. 

The explosives left attached to the transmitter were deactivated by police experts. 

/9274 
CSO:  5500/2049 

23 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

VENEZUELA 

BRIEFS 

VENEZUELA INTERESTED IN BRASILSAT CHANNELS—Venezuela wants to either buy or 
lease channels of the Brazilian satellite, Brasilsat, for a telecommunica- 
tions network that will cover the entire Venezuelan territory. Negotiations 
began here in Brasilia with a visit by Venezuelan Transport and Communica- 
tions Minister Juan Pefro del Moral to his Brazilian counterpart Antonio 
Carlos Magalhaes. During the meeting the two ministers also discussed the 
possibilities of Venezuela and Brazil renewing previous agreements, 
[recorded passage indistinct] Today the Venezuelan minister will travel to 
Guaratiba, Rio de Janeiro state, where he will visit the Embratel [Brazilian 
Telecommunications Company] premises and the Brasilsat programs.  [Text] 
[Brasilia Radio Nacional da Amazonia Network in Portuguese 1000 GMT 20 May 

86 PY]  /6091 

CSO: 5500/2053 

24 



JPRS-TTP-36-016 
2C June 1986 

REGIONAL AFFAIRS 

BRIEFS 

ARABSAT USE URGED—Algiers (REUTER)—Arab states are being urged to make maxi- 
mum use of the Arabsat telecommunications to pay off the $134 million it cost 
to put into orbit, the official Algerian news agency APS reported. A meeting 
of the Arab Satellite Telecommunications Organisation which opened here on Tues- 
day was told that some Arab states had ordered over 3,500 circuits on other 
satellites for 1987. Technicians said only 1,300 of the 9,000 circuits avail- 
able on Arabsat were being used despite the-fact that it was powerful enough 
to cover the whole Arab World.  They also pointed out that Arabsat needed smaller 
ground stations than other satellites.  The meeting is due to designate a new 
director-general of the organisation to replace Ali Mashat who has been re- 
lieved of his duties following "bad coordination" with Arabsat's board of 
directors, APS said.  [Text]  [Amman JORDAN TIMES In English 30 Apr 86 p 1 JN] 
/12232 v v l 

CSO: 5500/4504 

25 



£*S-TTP-86„016 
^ June 1986 

ALGERIA 

ARABSAT MEETING ELECTS NEW DIRECTOR, DISCUSSES FINANCING 

Provisional Budget Voted 

LD300847 Algiers Domestic Service in French 1830 GMT 29 Apr 86 

[Summary] The 9th General Assembly of Arabsat ended just over half an hour 
ago at (Aurassi) Hotel. The closing ceremony was broadcast live by Arabsat 
throughout the Arab world at approximately 1900 hours. 

The 9th General Assembly is an important one and various decisions have been 
made:  the vacancy of director general was filled by Abdelkader (Baihri) of 
Algeria, a telecommunications engineer and expert in the space telecommunica- 
tions field with 20 years of experience behind him.  The Assembly voted a 
provisional budget of $53 million but plans to obtain only $12 million in in- 
come.  There will therefore be a deficit of $45 million due to the settling 
of the organization's debts, debts incurred at the time of the commissioning 
of the satellite.  It is planned to reabsorb this deficit gradually, but 
particularly through the increasing of exchanges through telephone circuits, 
telex, and television channels.  It is to some extent a question of taking 
over the inter-Arab exchanges currently taking place through the international 
system Intelsat.  A first test in that direction will be carried out with the 
coverage of the World Football Cup in Mexico.  Arabsat (?using Algiers) as a 
relay will broadcast toward all the Arab countries. 

Increased Use of Arabsat Urged 

JN300807 Amman JORDAN TIMES in English 30 Apr 86 p 1 

[Text]  Algiers (REUTER)—Arab states are being urged to make maximum use of 
the Arabsat telecommunications to pay off the $134 million it cost to put into 
orbit, the official Algerian news agency APS reported.  A meeting of the Arab 
Satellite Telecommunications Organization which opened here on Tuesday was 
told that some Arab states had ordered over 3,500 circuits on other satellites 
for 1987.  Technicians said only 1,300 of the 9,000 circuits available on 
Arabsat were being used despite the fact that it was powerful enough to cover 
the whole Arab world.  They also pointed out that Arabsat needed smaller 
ground stations than other satellites.  The meeting is due to designate a new 
director-general of the organization to replace Ali Mashat who has been re- 
lieved of his duties following "bad coordination," with Arabsat's board of 
directors, APS said. 

/12712 
CSO:  5500/4618 26 



•JPRS-TTP- 36-016 
24 June 1986 

ALGERIA 

BRIEFS 

TELEVISION TRANSMISSION—A new accomplishment has been achieved in the 
Ouargla Governorate to boost the network of television transmission. To 
enable Algerian citizens to watch the national television programs, and with 
the aim of providing media coverage within the framework of the national 
charter, a station for boosting television transmission [words indistinct] 
began operations yesterday evening, Tuesday. The power of this station is 
1,000 watts, and the national television programs are being received on 
channel No 7. Therefore, citizens residing in the Hassi Messaoud area are 
requested to turn their receiving sets from the previous station, which trans- 
mitted on channel No 9, to the new station; that is, channel No 7.  We would 
like to point out that a team of engineers from National Radio and Television 
(RTA) have made enormous and praiseworthy efforts over the past 2 weeks to 
make this station operational on the specified date.  Finally, we would like 
to point out that similar stations are currently being built in many parts 
of the south of the homeland in addition to the massive station for boosting 
radio transmission which is due to be completed before the end of this year. 
[Text] [Algiers Domestic Service in Arabic 1200 GMT 21 May 86 LD]  /12712 

CSO: 5500/4618 

27 



Jun*  1986 

INDIA 

FRG FIRM TO COOPERATE IN TELEX EXCHANGE MANUFACTURE 

Madras THE HINDU in English 7 May 86 p 23 

[Text] 
The Electronics Corporation of India Limited 

has entered into an agreement with Siemens of 
Federal- Germany for technology transfer for 
the manufacture of stored programme 'control- 
led (SPC) telex exchanges. Besides ECIL. Ind- 
ian Telephone Industries. Bangalore, will also 
receive the technology and will manufacture 
the hardware. 

ECIL will be the lead agency-having the total 
responsibility and will provide the computer 
and the related software and Integrate the sys- 
tems into the network. 

Mr. B. S. Prabhakar. Managing Director of 
ECIL and Mr. Hans Wefeischietd. head of the 
exports deoartment of Siemens, signed the agree- 
ment in Hyderabad recently. 

The agreement with Siemens will supplement 
EClL's own pioneering efforts in the area of digi- 
tal communication. With these fully electronic 
telex exchanges, ECIL emerges as a major digi- 
tal communication systems supplier to the De- 
partment of Telecommunications and other 
users in the country. The fully electronic SPC 
telex exchanges, currently in use In a few major 
Indian cities, will take the place of the tradition- 

al electro-mechanical telex switching equip- 
ment as part of the modernisation drive of the 
Department 

The range of the telex equipment to De 
manufactured will cover primary exchanges. 
concentrator exchanges, concentrators and 
time division multilplexers. The primary ex- 
change will function as a large capacity switch 
(in excess of 2.000 lines) with itemised billings 
capability, while the concentrator exchanges 
will handle between 400 and, 1.000 lines with 
local switching and bulk billing facilities. The 
concentrators are useful for economically 
covering geographically distributed clusters of 
telex subscribers. 

In addition to performing basic switching func- 
tions, the SPC telex equipment offers store and 
forward facility and teletex service. Also, high 
speed data transmission upto 9.600 baud is pos- 
sible with this equipment Apart from overall 
improvement In the quality of telex service 
acrtieved through minimisation of dialling errors 
and corruption of messages. SPC telex equip- 
ment will increase the throughput of the telex 
network through better utilisation of the line 
capacities. 

This activity involves a capital outlay of Rs. 
10 cröres. Training of ECIL and ITI personnel 
has commenced at the Siemens facilities in 
Germany. Manufacturing operations will com- 
mence in the current financial year itself and 
ECIL expects to deliver telex equipment to 
meet the DOT requirements of about 50.000 
lines during the Seventh Plan. Besides. ECIL 
will also explore export possibilities In some of 
the neighbouring countries. 

/9274 

CSO:     5550/0120 

28 



JPRS-TTP-36-016 
24 June 1986 

I::DIA 

BRIEFS 

MINICOMPUTER, TELEX PLANS—New Delhi, 6 May—India will soon start manufactur- 
ing high performance 32-bit super mini-computers and Stored Programme Control- 
led telex exchanges with foreign collaboration, reports UNI.  According to a 
release of the public sector Electronic Corporation of India Limited, the ECIL 
and the Norsk Data A.S. of Norway entered into an agreement for the technology 
transfer for the ingenous manufacture of super mini computers envisaging an 
outlay of Rs 10 crores.  In another agreement with Siemens of West Germany, 
ECIL proposed to manufacture SPC telex exchanges to enable the telecommunica- 
tion department to modernize its systems.  Besides the ECIL, the Indian 
Telephone Industries, Bangalore will also receive the technology and will 
manufacture the hardware.  [Text]  [Calcutta TEE STATESMAN in Enplish 7 :iay 
86 p 15] /9274 

NON-HINDI TV LINK—New Delhi, 3 May—All the low-power TV transmitters in the 
non-Hindi speaking States will be linked during the Seventh Plan, Mr V. X. 
Gadgil, Minister of State for Information and Broadcasting, told the Rajya 
Sabha yesterday.  This was being done to encourage production of programmes 
in the local languages, he said while replying to a discussion on the working 
of his Ministry. Mr Gadgil said that it was expected that the work on the 
linking of low-power transmitters in Maharashtra and Andhra Pradesh would be 
taken up soon. Mr Gadgil said that the linkage would be done through micro- 
wave or transponders with the next INSAT-IC which was likely to be launched 
later this year.  The new link-up would release 11 channels which could be 
utilized to enable people in non-Hindi States to watch part of the programmes 
in regional languages. The facility could be made available only to non- 
Hindi States in the current plan.  That was the best which could be done in 
the situation since a national second channel would require a massive invest- 
ment of Rs 1,200 crores while the plan outlay stood only at Rs 700 crores. 
The Minister said that financial constraints would permit the work to be done 
only in the non-Hindi States in the Seventh Plan.  [Text]  [Calcutta THE SUNDAY 
STATESMAN in English 4 May 36 p 7]  /9274 

CSO:  5550/0121 

29 



ÜSS-TTp.a, 

MOROCCO 

JOINT GUINEA TELECOMMUNICATIONS COOPERATION TO INCREASE 

AB211538 Conakry Domestic Service in French 0645 GMT 21 May 86 

[Text] Rabat and Conakry want to strengthen their relations of cooperation. 
The two countries, [words indistinct] strengthen their cooperation through 
the Morocco-Guinea [words indistinct]. Thus outside the discussions which 
took place between General Lansana Conte and King Hassan II, member of the 
Guinean presidential delegation held discussions with some Moroccan 
authorities. This took place last week during the recent visit of head 
of state General Lansana Conte to the Kingdom of Morocco. 

The Moroccan minister of interior and information received the Guinean 
minister of information and culture on 13 May 1986. On the occasion, 
Zainoul Abidine Sanoussy [bureau records list Sanoussy as secretary of 
state for youth and sports] explained to his Moroccan counterpart the need 
for an exchange of programs in the training of personnel, the installation 
of a direct line between the [name indistinct] and the GUINEAN PRESS 
AGENCY, the exchange of radio and television programs as well as newspapers. 

Replying, the Moroccan minister of interior and information expressed 
his readiness, in conformity with the directives of his majesty, to give 
every possible assistance to the development of information in Guinea. 
The Moroccan minister then promised to send a team of experts immediately 
to Conakry to evaluate these needs and to find ways and means of satisfying 
them. 

/9604 
CSO:  5500/4619 

30 



JPRS-TTP-86-016 

24 June 1986 

GHANA 

RADIO TRANSMITTER, STUDIO EQUIPMENT COMMISSIONED 

AB211910 Accra Domestic Service in English 1800 GMT 21 May 86 

[Text] A 1.6 million-cedi VHF FM transmitter and studio equipment donated by 
the FRG to the GBC [Ghana Broadcasting Corporation] were commissioned by the 
secretary for information, Mr Totobi Qkakyi, in Accra today.  The 500-watt 
transmitter and equipment were officially handed over to the GBC by the FRG 
ambassador, Mr Wolf-Dietrich Vogel, at a ceremony at the broadcasting house. 
The (?mono) transmitter will serve the Accra metropolitan area within a radius 
of 50 kilometers. 

In an address, the secretary for information, Mr Totobi Quakyi, said the in- 
stallation of the equipment is another step toward the development of a commu- 
nity radio network in the country.  Its programs will be designed to suit spe- 
cific local conditions and equipment.  He mentioned that in a few weeks' time 
another station will be commissioned in Bolgatanga, and within a few weeks 
the government will take delivery of more equipment from UNESCO for the Apam 
relay station to be followed shortly with other equipment for the Dormaa 
Ahenkro, Kete Krachi, and Keta stations.  According to the secretary, the 
rediffusion network will be replaced by community radio facilities and it 
will necessitate the production of more radio sets which will meet the demand 
of every pocket.  He thanked the German Government for the gift. 

The director general of the GBC, Mr Fifi Hesse, commended the technical staff 
for the work done and said the station would be used to broadcast programs for 
both Radio I and Radio II. 

/12232 
CSO:  5500/74 

31 



JPRS-TTP-86-016 
2C June 1986 

IVORY COAST 

MINISTER OUTLINES TELECOMMUNICATION PLANS 

AB181123 Abidjan Domestic Service in French 0700 GMT 18 May 86 

[Excerpt] The National Telecommunications Office, ONT, is determined to 
achieve its target—that of making the services of telecommunications 
accessible to all Ivorians by the year 2005. A large network already 
exists—radio relay-stations, submarine cables, and a telecommunications 
satellite. But because he who does not move forward moves backward, we 
must always extend, improve, the modernize our telecommunications system. 
This determination was once again asserted yesterday by Post and Tele- 
communications Minister Barry-Battesti on the occasion of the celebration 
of the World Telecommunications Day. 

The head of state, the minister said, has decided to give high priority to 
telecommunications development, and to give the ONT the necessary financial 
means to carry out the various projects enlisted under the long-term 
master plan for telecommunications development. 

[Bagin Barry-Battesti recording] The ONT will in the first place make a 
total investment of 30 billion CFA francs over a period of 3 years. This 
is a prelude to other investments of at least equivalent amounts over the 
following years. Major international banks like the World Bank, the 
European Investment Bank, the Central Fund for Economic Cooperation, and 
the African Development Bank will participate in this program on which I 
can already give the following details: 

As early as this year, a new electronic transit exchange will handle 
international communications and major operations will be undertaken to 
improve the flow of traffic in Abidjan.  In 1987, a 10,000 equipment 
[as heard] ultra-modern telephone exchange will be installed at the Postal 
[P&T building] tower to enable the numerous pending applications by 
prospective subscribers to be satisfied.  In the years that will follow, 
the equipment in Abidjan will further be improved, and new electronic 
exchanges or extensions to existing exchanges will be installed. Thus, 
for the whole country, we will move from 56,000 telephone subscribers in 
1985 to 90,000 subscribers in 1990. 

32 



At the same time, the network of the radio relay-stations will be further 
improved in order to eliminate interruptions in service caused among 
other things by atmospheric disturbances to which these equipment are 
sensitive. And intended for enterprises will be a system of date trans- 
mission by package [reseau de transmission de donnes par paquet] using 
advanced technology will be installed between the big cities. But priority 
will be given to areas which are the least equipped as far as telecommunica- 
tions are concerned, [end recording] 

/9738 
CSO: 5500/75 

33 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

IVORY COAST 

BRIEFS 

CCE TELECOMMUNICATIONS LOANS—The CCE, Central Fund for Economic Cooperation 
has granted our country two loans worth 20 billion francs for telecommunica- 
tions and the processing of cotton production. The first loan, worth 6.6 
billion francs is destined to the partial financing of the investment plan 
of the National Telecommunications Office, ONT. The program will enable 
the ONT to modernize and, to a certain extent expand its installations and 
acquire more equipment. The planned investments total 20 billion francs 
over a 3-year period. The program also plans for a major restructuring of 
the office, for the amount of 13 billion francs, a large part of which 
will be paid by the state.  The second loan, worth 3.24 billion francs 
will serve for the partial financing of the expansion of processing units 
at the Ivorian Company for Textile Development, CIDT.  [Excerpts]  [Abidjan 
FRATERNITE MATIN in French 15 May 86 p 5 AB]  /9738 

CSO:  5500/75 

34 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

TANZANIA 

BRIEFS 

ITALY FUNDS EARTH STATION—Italy has agreed to fund the construction of an 
earth station for communications by satellite in order to improve Tanzania's 
telecommunications system.  Several agricultural projects have also been given 
the green light from Rome following a visit to Dar es Salaam by the Italian 
deputy minister for foreign affairs, Mario Raffaeli.  [Text]  [Paris THE INDIAN 
OCEAN NEWSLETTER in English 17 May 86 p 8]  /9274 

CSO:  5500/76 

35 



JPRS-TTP-86-OK 
2^ June 1986 

USSR 

TUMANOV SPEAKS TO PRESS ROUNDTABLE IN MOSCOW 

Alleges RL Ties to CIA 

LD191653 Moscow TASS International Service in Russian 1428 GMT 19 May 86 

[Report by special correspondent Viktor Pononarev] 

[Text] Moscow, 19 May (TASS) — Radio Liberty was created under CIA guidance.  It still 
remains the favorite child of U.S. intelligence, said Oleg Tumanov, former editor in 
the Russian Service of Radio Liberty/Radio Free Europe, at a roundtable with a group of 
Soviet journalists held today in Moscow. 

After the press conference held recently by Tumanov at the USSR Foreign Ministry Press 
Center, a man named Redlich, who is working at Radio Liberty, tried to refute the 
statements by Tumanov about a close link between Radiot Liberty and the CIA.  Echoing 
him, the emigre newspaper RUSSKAYA MYSL has exclaimed naively: How can one engage in 
espionage while sitting at a mircrophone? 

Replying to them, Tumanov said that Redlich would have been fired from Radio Liberty 
immediately if he had tried to say anything.  Redlich has been working for a long time 
at the radio station, but few people know that he himself was heading the U.S. espionage 
school in Bad-Hofburg.  His current duties for the CIA consist of maintaining links with 
the radio station Deutche Welle and "their people" in the FRG media. 

As for the naive surprise expressed by RUSSKAY MYSL, Tumanov said, it pretends not to 
know that the people behind Radio Liberty's microphones are only a tiny part of the 
whole staff. 

The bulk of the iceberg, in particular the "research departments," Radio Liberty's 
archives which are made use of by the special services and the network of all manner 
of gatherers of information about the life of Soviet people — all of this is hidden 
from the eyes of outsiders. 

Until 1970, the United States did everything it could to conceal its links with Radio 
Liberty and Radio Free Europe. Then U.S. congressmen themselves spoke about this 
link. A big scandal then occurred, but both radio stations survived. The CIA turned 
out to be stronger than Congress. Touching on the remarks made by U.S. Secretary of 
State Shultz at the International Press Club on 14 May, Tumanov noted that Shultz' 
call not to reduce broadcasting by Radio Liberty and Radio Free Europe was dictated 
by the fact that both these centers of subversion are the most frenzied mouthpieces 

36 



for the U.S. Administration, and it was most unlikely that Congress would find the 
strength or the possibilities for in any way placating these "dogs of the cold war." 

Tumanov stressed that neither at the press conference nor after it did a single 
foreign correspondent cast any doubt on his statement about the ties between Radio 
Liberty and the CIA. One must suppose that this pact was obvious to them and gave 
rise to no doubts. But they had tried to discredit him as a person.  For them Tumanov 
repeated that he made his decision to return to the homeland a long time ago, and had 
been gathering information on the activities of Radio Liberty for many years.  Hence 
the details he is talking about are strictly documented, and all of this documentation 
is in the hands of the relevant Soviet bodies. 

Let us say at the outset, Tumanov said, that no one can be hired at Radio Liberty who 
has not been screened by U.S. special services.  In Munich, the "security section" is 
headed by Richard Cummings, a seasoned CIA officer.  Robert Redlich, in charge of 
Radio Liberty's liaison with the press, is from the same "team." Directly in charge 
of Radio Liberty is Nikolay Vaslev, a seasoned U.S. military intelligence officer. 
Radio Liberty's "Russian Service" is directed by Vladimir Golscoy, a seasoned U.S. 
military intelligence officer.  In the corridors of the station he can be seen in 
the uniform of a U.S. major. A former expert in psychological warfare methods, he 
still attends special training courses at the U.S. McGraw base near Munich. Assistant 
director of the "Russian Service" is Nikolay Petrov, a seasoned CIA officer. The list 
could be continued, Tumanov said. 

At Radio Liberty there are whole sections collating information about the USSR:  the 
"Research Section," "Red Archive" and "Samizdat Archive." In Paris, under the direc- 
tion of Jean Parta and Charles Allen — both CIA officers — a "Department of Audience 
Research" functions, with "subsections" in many West European cities. A special 
"Censorship Section" exists under the direction of CIA officer Sam Lyon. 

Radio Liberty maintains no less close liaison with branches of U.S. military intelli- 
gence, located in Munich and its surrounding areas, Tumanov stated. These are the 
intelligence schools for training cadres specializing in espionage against the USSR. 
There are two such schools in Bavaria. One is concealed in the U.S. McGraw Army 
barracks, and the other is in Garmisch-Partenkirchen. Students at both intelligence 
schools have free access to the territory of Radio Liberty, to its closed materials 
and dossiers, and the radio station's staff members give lectures to them and coach 
the students in how they should behave in the USSR and countries of Eastern Europe, 
how to establish contact with Soviet citizens for espionage and other subversive pur- 
poses. These students' careers later take them to Langley, the Pentagon, refugee 
camps, radio intelligence stations and not last, the embassy and other missions of 
the United States in the USSR. 

At the roundtable meeting other questions, too, were discussed regarding the hostile 
activity of Radio Liberty/Radio Free Europe against the USSR and their internal inter- 
ference in the internal affairs of the FRG and Austria. 

37 



JPRS-TTP-36-016 

Further Report 2C  June 1986 

LD201746 Moscow TASS in English 1722 GMT 20 May 86 

["CIA Spies in U.S. Embassy"—TASS headline] 

[TextJ  Moscow May 20 TASS — TASS correspondent Viktor Ponomarev reports: Oleg Tumanov, 
a former "Russian Service" editor at the radio station "Liberty," told a group of Soviet 
journalists at a "round table" meeting about close ties of the U.S. Embassy in Moscow 
with the Munich "Liberty" and "Free Europe" radio centre, a CIA branch in Europe. 

On the CIA instructions the Embassv officially subscribes and regularly mails to Radio 
"Liberty," a lot of Soviet periodicals, including local ones, which are intended for 
their processing for subversive ends and concocting "plausible" canards.  Diplomats are 
active in reporting various negative information about the Soviet Union, including 
rumours and anecdotes with which the radio stations lard their anti-Soviet fabrications. 

The official post of "human rights attache" is set up at the U.S. Embassy in Moscow, in 
agreement with the U.S. intelligence services, to coordinate this work. A diplomat 
holding this job is called at the "Liberty" station "our man in the embassy." 

This post, Tumanov siad, was held, in turn, by James Glenn, John Purnell, George Glass. 
Warren and Zimmerman are American diplomats who were "in charge" of the so-called 
dissidents in the USSR in 1984-1985. All their "sources of information" were to some or 
other extent on the pay-roll of the U.S. Embassy which has "encouragement" funds for 
these pruposes. At present Roger Hart, U.S. Embassy second secretary, is working hard 
in Moscow, preparing misinformation and slanders. 

Tumanov repeatedly saw glass at the "free europe" station where the latter was drilled 
in concocting inciting broadcasts before his assignment to Moscow. 

Apart from carrying on "secret work" among dissidents, the embassy also "calls the tune" 
for the "Liberty" station, said Tumanov.  In fact, it dictates the main directions and 
themes for slanderous broadcasts and supplies appropriate "information" for them.  This 
is done with the blessing of the CIA and the U.S. State Department, though the kindling 
of hatred is not evidently in line with the generally recognized functions of a ' 
diplomatic mission. 

/9274 

CSO: 5500/1013 

38 



JPRS-TTP-86-016 
24- June 1986 

USSR 

FORMER RADIO LIBERTY EMPLOYEE HOLDS PRESS CONFERENCE 

Comments on 20-Year "Nightmare' 

LD281628 Moscow TASS In English 1121 GMT 28 Apr 86 

[Text] Moscow April 28 TASS — Oleg Tumanov, former acting editor-in-chief of the 
Russian service of Radio "Liberty" [RL], spoke at a press conference at Che Press Center 
of the Ministry of Foreign Affairs of the U.S.S.R. today. He told newsmen how after 
defecting to the West more than 20 years ago he had found himself in an anti-Soviet trap 
set up by the military intelligence service and the Central Intelligence Agency of the 
United States. U.S. intelligence officials arranged his employment with Radio "Liberty" 
where he started at the very bottom and worked his way up to an editor of the news desk 
of the Radio "Liberty"'s Russian service, chief of the news desk, and chief of the 
current affairs desk. Finally, in recent time he was performing the duties of editor- 
in-chief of the Radio "Liberty"'s Russian service. 

Oleg Tumanov emphasised in his statement that "the RL/RFE [Radio Free Europe] are a 
branch of U.S. secret services, a convenient front for covert operations against the 
USSR and other socialist countries. The visible tip of the iceberg are the so-called 
propaganda activities aiming to implant such ideas in the minds of Soviet people as 
would serve the secret services' ends". 

"The invisible activities, which are pursued by the radio station and its individual 
services and which remain unknown to the audiences at large, are purely in the nature of 
intelligence.  This, incidentally, is not a secret to the West German Government.  In 
its time the Social Democratic Government told the Americans to remove the radio 
stations from West German territory but afterwards no more such demands have been made. 
There are obviously several explanations for this and one is cooperation between the 
U.S. and West German intelligence services". 

"Over my twenty years of work at the radio station I have seen many documents, attended 
the conferences of its senior officials and personally talked to representatives of 
U.S. secret services and can say confidently that the radio service's executive staff 
has invariably included U.S. intelligence officers.  Let us look at how things stand 
today.  RL director Nikolay Prokofiyevich Vaslev is a staff member of U.S. military 
intelligence and his assistant Nikolay Petroff is a C.I.A. staffer. These are just 
some of the names in the Russian service. The list can be continued." 

"But I will name a whole department which works directly under the C.I.A.'s control. 
The address is 193 Saint-Germain Boulevard, Paris. Located there is the so-called 
audience research department. It is headed by C.I.A. officer Gene Parta. Similar 

39 



JPRS-TTP-36-015 
24 June 1986 

offices in Vienna, Rome, Copenhagen, Duesseldorf, Hamburg, Salzburg and elsewhere also 
report Co him.  The department and its affiliates gather and process .information on 
issues of interest to the C.I.A. and the defense intelligence agency and approach 
Soviet citizens on visits abroad with the aim of cultivating possibly and recruiting them" 

"All these are in fact the C.I.A.'s foreign outposts", Oleg Tumanov said.  "I do not 
know whether, say, the government of neutral Austria is aware of this". 

"It is for more than twenty years that I lived in the West", he said.  "Tor most of 
that time I worked on Radio Liberty.  I lived through both the periods of tension and 
the periods of detente." 

"But the RL's role and tasks have never changed under any circumstances.  In any inter- 
national weather, Radio Liberty has remained a mouthpiece of the warlike group of poli- 
ticians to whom peaceful cooperation with the USSR and peaceful co-existence are more 
frightening than the aspen stake." 

"The radio service has always been hostile to the Soviet system and especially now.  It 
unswervingly follows the policy line which the U.S. Government has adopted of late 
towards the USSR.  It is a policy of sharply aggravating relations between the two 
countries, a policy of ignoring any peace initiative coming from the Soviet leadership, 
a policy of heightening international tension." 

"My road back home has been tortuous", Oleg Tumanov said in conclusion.  "I wouldn't 
wish anybody to experience this kind of 20-year-long road.  I am now at home and it 
would seem the easiest thing to say that everything I have lived through has been a 
nightmare dream. No, a dream it hasn't been.  Everything I told you here has been a 
reality, a nightmarish reality. Only perhaps it is not everybody that can see this 
reality objectively.  I could and so the road back to my homeland was for me the natural 
and logical one. At a difficult time, and the world is going through a difficult time 
now, every honest person should be with his own people. This is why I am here." 

Scores 'Intelligence' Activities 

LD290156 Moscow Television Service in Russian 1700 GMT 28 Apr 86 

[USSR Foreign Ministry news conference at the Press Center on 28 April with statement 
by Oleg Tumanov followed by questions and answers; recorded — from the "Vremya" news- 
cast] 

[Excerpts]  [Caption reads "At the USSR Foreign Ministry Press Center." Camera shows 
journalists in hall, Tumanov making his statement, four men seated on the platform.  Thev 
are indentified by nameplates as follows:  left to right on screen; O.A. Tumanov, Yu.A. 
Gremitskikh, N.A. Ushakov; the nameplate for the fourth man is not legible] 

[Tumanov]  Esteemed comrades, ladies and gentlemen.  It seems that I should begin by 
explaining why I am here at the USSR Foreign Ministry Press Center today, and not in my 
office at 67 [?Fockingestresse] in Munich, where the headquarters of RL and RFE are 
located.  In November, at the end of November 1965, seaman Oleg Tumanov, born in Moscow 
in 1944, disappeared from a Soviet warship while it was sailing in the Mediterranean. 
For some time, this was probably considered an accident, but in fact it was a case of 
defection. At that time, the U.S. and British intelligence services were pretty quick 
in working on me, and as early as December 1965, a U.S. Air Force aircraft delivered 
me to Frankfurt-on-Main in West Germany. 

40 



I can foresee questions that will probably arise here: What was it that prompted me 
to run away from a Soviet warship, and why did I betray my homeland? It is difficult 
for me to answer this question, and I have been asked it dozens of times.  If I tell 
you that I was about 20 years old at the time, that I wanted to take my destiny into 
my own hands, that there was perhaps a bit of selfishness in the act and a failure to 
realize the future consequences of such an action — all of this played a part.  It is 
not as though I was having a difficult time on the ship. My period of service was com- 
ing to an end. My mother, father, and brother were waiting for me in Moscow.  So I 
repeat, yet again that it is most extremely difficult for me to answer the question on 
my reasons for running away. Well, as I said, I was hoping to take my destiny into my 
own hands. 

Unfortunately, nothing went the way I expected and I fell into the hands of U.S 
intelligence. Then, following several conversations and meetings, I was invited to RL 
in Munich. 

This was in 1966.  At that time, the staff office at RL consisted mainly of former 
White Guards and Vlasovites , people who switched sides during the war.  It was clear 
that with a crew like that — and the CIA knew that perfectly well — one could not go 
very far. And so in 1966, the search was stepped up for, so to speak, new blood.  I had 
no special training, no experience whatsoever in radio work, yet all the same I was, as 
it were, offered a job. 

Now I would like to say a few words about what RL is. At one time Senator Fulbright 
said — and he was thinking of RFE too — that these two radio stations are a relic of 
the Cold War, from the times of the Cold War.  It is possible the senator was hoping 
the international climate would warm up and, in that case, these relics would probably 
disappear of their own accord. But as you see, both radio stations still exist magni- 
ficantly and are magnificently alive. 

Both radio stations are effecively subsidiaries of the U.S. special services, a conven- 
ient front for conducting various manners of covert operations against the Soviet Union 
and other socialist countries.  The visible tip of the iceberg, that is, the purely 
propaganda activities, is a very, very small part, because the main activity is, so to 
speak, directed towards extolling in the consciousness of Soviet citizens the ideas 
that suit the special services, that is the first point.  Then there is the pure intel- 
ligence activities, that is, activities of an intelligence nature. 

[Announcer]  Then those participating in the news conference answered questions from 
journalists.  Here Professor Ushakov, department head in the Institute of State and 
Law at the USSR Academy of Science, answers the question:  Is the activity of RL in 
accordance with the norms of international law? 

[Ushakov]  It is a fact that RL attempts to disinform the Soviet population about the 
internal events in our country, about Soviet state foreign policy, and international 
affairs.  It is an unbroken stream of lies and slander about the Soviet social and state 
system, about Soviet legality, Soviet socialist democracy [word indistinct] national 
differences between the peoples of the Soviet Union. 

Of course, such hostile, slanderous, and subversive propaganda is utterly incompatible 
with international law.  It is completely against the law. This arises first of all 
from the basic principles of international law, stated and fixed in the UN Charter, 
according to which, as the declaration of 1970 says — and I quote — No state, or 
group of states, has the right to interfere, directly or indirectly, for any reason at 

41 



JPRS-TTP-36-016 
24 June 1986 

all, in the internal or external affairs of any other state.  Here it is necessary to 
bear in mind that the activity of RL is carried out under the direct control (word in- 
distinct] and observation of the U.S. Congress and the U.S. Administration, and is 
financed by the state budget.  Therefore, the U.S. has direct international, responsi- 
bility for the activity of this radio station. 

[Question] Second Class Captain Nikitin, Observer for KRASNAYA ZVEZDA. You spoke about 
the links between the radio station and CIA. Are there such links with the Pentagon and 
what is their nature? 

[Tumanov]  The fact is that different services, special services, of the United States, 
both the CIA and military intelligence, make wide use of the research materials, let's 
say, at the centers of the two radio stations.  They are also involved in research in 
the military field.  People who leave the Soviet Union normally undergo debriefing bv 
military intelligence and by the CIA.  They collect material... [corrects himself] 
this material is collected, and returns in part to the radio station in a summarized 
form, and in full form — I say that it often also contains military information, so 
to say — that goes both to the Pentagon and to Langley. 

It is well known that in cases, let us say of some military action, both radio stations 
pass under the jurisdiction of the  Pentagon, since they both  have a staff of trans- 
lators, and all sorts of other data, which is essential for psychological and propa- 
ganda warfare. 

[Announcer]  The participants in the news conference answered other questions from 
journalists. 

Further Report 

LD281844 Moscow TASS in English 1820 GMT 28 Apr 86 

[Text] Moscow April 28 TASS — Oleg Tumanov, former acting editor-in-chief of the 
Russian-language service of Radio Liberty told a press conference for Soviet and 
foreign journalists today that he had returned home of his own free will, that he 
"had not been an agent of the State Security Committee" of the USSR and "had not been 
kidnapped by agents of the State Security Committee." 

Tumanov described' Radio Liberty's links with the U.S. intelligence community which 
was shaping the radio programmes beamed at the Soviet Union. 

He disclosed that, according to instructions Radio Liberty was receiving from Washington, 
any action by the Soviet Union, directed at lessening international tension, was to be 
described in broadcasting by Radio Liberty and Free Europe as propaganda that had 
nothing to do with the USSR's real policy. 

That remained the main trend today, he pointed out. 

On Radio Liberty's ties with international, regional and national Zionist and other 
reactionary organizations, Tumanov said that they were exerting considerable pressure 
on the shaping of programmes intended for the Soviet Union. 

The Radio Liberty Russian service was maintaining through its correspondents and staff 
in Munich close contacts with various anti-Soviet organizations in the West, such as 
the Popular Labour Union which actively cooperated with the Nazis during the Second 
World War. 

42 



On allocations for Radio Liberty, Tumanov said that, judging by the U.S. Congress' and 
President's attitude to it, "There are no particular difficulties in allocating funds 
for the radio station." 

Tumanov said that various services and military intelligence of the United States exten- 
sively used materials provided by the special research centres of Radio Liberty and 
Free Europe. 

These centres were also engaged in research in the military sphere.  Their offices were 
operating, for instance, in Paris and Salzburg.  Information, obtained from these 
centres, was processed and checked by military intelligence and the CIA and then return- 
ed, in part, to the radio stations for transmission, and, in a bigger volume, to the 
Pentagon. 

It was stressed at the press conference that several Western countries, above all the 
United States were conducting subversive activity against the Soviet Union and other 
socialist countries, using radio propaganda for this purpose as well. 

The American-run Radio Liberty and Free Europe stations, operating from West German 
territory, were the most odious of the Western radio stations that were grossly inter- 
fering in the USSR's internal affairs. 

The activity and programmes of these stations were poisoning the international atmos- 
phere, and were directed against mutual understanding and cooperation between peoples. 

/9274 
CSO: 5500/1013 

43 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

USSR 

TASS:  U.S. COMMISSION URGES INCREASE IN USIA, VOA ACTIVITY 

LD190147 Moscow TASS International Service in Russian 2152 GMT 16 Apr 86 

[Text] Washington, 17 Apr (TASS)—TASS correspondent Aleksandr Lyutyy reports: 
The so-called U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy has called in its 
latest annual report for a stepping up by the United States of its psycholog- 
ical warfare against the socialist world. Set up by the U.S. President in 
1978, it supervises the activity of Washington's main foreign political propa- 
ganda department, the U.S. Information Agency  (USIA). 

In its report, the commission notes that under the Reagan administration, USIA 
entered on "a course of innovations, fresh energy, and expanding programs." 
USIA's budget for the coming 1987 fiscal year is planned for almost $1 billion. 
At the same time, the report states, "the expansion of the financial possibil- 
ities and the technical modernization of all sectors of the USA should con- 
tinue. " 

One of USIA's main achievements in 1985, the commission says, was the "renais- 
sance" of the VOA radio station, which comes within the structure of this de- 
partment.  In the past year, the weekly volume of broadcasting by the radio 
station in 42 world languages, transmitting disinformation about the policy of 
the USSR and the other socialist countries has increased from 987 to 1327 hours. 
Some $1.3 billion has been allocated for a long-term program of technical 
modernization for the VOA, which will allow the volume of broadcasting to be ex- 
panded. 

On 15 October last year, the VOA for the first time in the past 25 years began 
broadcasting regularly to Western European countries.  The commission states 
that the task is to get broadcasts through to the "young people of Western 
Europe who might have an inaccurate impression of the United States policy." 
In other words, it is a question of "brainwashing" that category of the popu- 
lation of Western Europe, which is coming out increasingly actively against 
the militarist course of the Reagan administration. 

The commission's report contains recommendations to make maximum use of the 
USIA's Worldnet Global Television Network which was put into operation in 
1983 and which is used by the administration for the propaganda of its 
foreign political concepts with the aid of television.  At the present time, 
Worldnet programs are broadcast to 75 states of Europe, Latin America, Asia, 

44 



and Africa. The commission also calls for more active steps to implement the 
possibilities of the "national endowment for democracy" for which it is plan- 
ned to allocate about $20 million in the 1987 fiscal year. Although Wash- 
ington asserts that the fund's activity is aimed at "the building of demo- 
cratic institutions in the world," in reality even the U.S. press has been 
forced to admit that this body is used as a cover for carrying out ideolog- 
ical subversion against sovereign states, even including allies of the 
United States. 

/9274 
CSO: 5500/1013 

45 



JPRS-TTP-86-016 
24 June 1986 

USSR 

BRIEFS 

TASS AGENCY IN URUGUAY—The official USSR news agency TASS will start operat- 
ing in our country within 60 days. The news service will dispatch and receive 
news, directly linking Uruguay with the leading East European cities and 
also with other capitals In the Western Hemisphere where TASS operates. The 
official Soviet news agency will provide "First Hand Information" concerning 
main international events, from the Communist viewpoint.  [Text]  [Article 
entitled:  "Does TASS...agree?" from the "First Hand Information" column] 
[Montevideo EL DIA In Spanish 9 May 86 p 4]  /9274 

TV IN FAR NORTH—The Franz Josef Land Archipelago now has a Moscow television 
installation, making it possible for the first time for central television 
programs to be reliably received there. This installation, one of the largest 
Arctic stations, is on (Kheys) Island.  [Suiumary]  (Moscow Domestic Service in 
Russian 0200 GMT 17 May 86 LD]  /9274 

CSO:  5500/1013 

46 



JPRS-TTP-36-016 

ZU  June 1986 

EUROPEAN AFFAIRS 

HELIOS PROJECT USING TELECOM I SATELLITE 

Paris ZERO UN LNFORMATIQUE in French 7 Apr 86 p 74 

[Text]  In Europe, particle physics research is coordinated by the ECNR. 
The main experimental sites are the ECNR accelerator in Geneva and the 
DESY accelerator in Hamburg. Research always takes the form of large- 
scale international cooperative "experiments," involving some 100 physicists 
and as many engineers and technicians over a 5 to 10-year period. Up to 
1,500 gigabytes of data may be collected per year for a single experiment— 
the equivalent of approximately 10,000 magnetic tapes! Processing is 
distributed among the computing centers at the national laboratories (such 
as the AEC elementary particle physics department in Saclay), where the 
data are dispatched using conventional transmission methods. For most data, 
this approach is satisfactory. However, a small percentage needs to be 
processed within a few hours. Until now, solutions to this problem have 
been either prohibitively expensive or only experimental. 

By late 1982, the AEC laboratory had become convinced of the advantage of 
using the Telecom I satellite to establish a high-speed link between Saclay 
and the ECNR.  The preliminary study, concluded in 1985 was conducted in 
cooperation with the Nadir project. During the course of this study, 
other European laboratories expressed an interest in the project. Christened 
Helios, it evolved into a true satellite file transfer network. 

Today, Helios is the joint concern of the AEC, as project coordinator; 
Cisi Telematique, as overseer; and the Universite Libre de Bruxelles (ULB/ 
VUB).  It also receives support from the DGT [General Directorate of 
Telecommunications] and France Cables et Radio. Priority will be given 
to marketing all Helios system components, the first of which should be 
available by summer 1986.  The fact is that the project goes beyond the 
needs of the scientific community and addresses those of all users trans- 
mitting large volumes of data, i.e., from 1 to 200 million bytes. 

Such transfers are difficult, if not impossible, using conventional trans- 
mission methods. With Transdyn service satellite links operating at speeds 
of from 48 Kbps to 1,920 Kbps, these transmissions can be completed in a 
matter of minutes. 

47 



Helios is designed to transmit data between various makes of computers, 
between various local networks, and even just between magnetic tapes. The 
problem is not an easy one, since the different laboratories use different 
network architectures, all of which are more or less at variance with OSI 
architecture and none of which are equivalent. These architectures are 
not interlinked, but some applications can run as well on one architecture 
as another. Similarly, the computers involved constitute a very hetero- 
geneous group:  Cray with Cray X-MP under COS; Bull with DPS 7 under GCOS 
7, DPS 6 under GCOS 400, and SPS 9 and SPS 7 under UNIX; IBM 370 under 
VMS and VM; CDC with CYBER under NOS, DEC with VAX under VMS, etc. 

Gateways To Be Used To Link Heterogeneous Equipment 

Consequently, Helios must be easily adaptable to each user's specific 
needs.  It comes either as a set of components that can be assembled to form 
a satellite data transfer network, or as a network with installed turnkey 
services. Thus, Helios will make it possible for big scientific laboratories 
that wish to transfer very large files to achieve transfer speeds on the 
order of a million bits per second, with sophisticated interconnections to 
powerful computers (such as IBM 3090rs and the Crays) as well as to local 
networks (such as NSC's Hyperchannel). 

Other less demanding users will be able to settle for a transfer speed of 
around 100 Kbps and a simplified Helios link.  In some cases, the system 
will only need to write directly to magnetic tape, a use under consideration 
by the CNES [National Center for Space Studies] for between Toulouse and 
Lanion. Lastly, for data bank lookup, especially in the CAD/CAM area, 
a simplified version of Helios might prove a technically and economically 
attractive approach. 

Profiting from their experience with the implementation of a satellite 
link between the Saclay and Cadarache centers, Cisi Telematique has 
developed a general Helios network configuration composed of ground and 
satellite links together with "access points" in each laboratory.  Each 
laboratory's computers or local networks will be connected at an access 
point, which will serve as a gateway between the existing hardware and the 
transmission links, making it possible to exchange files with any labora- 
tory having the same type of access point. The advantage of this solution, 
based on the use of a Bull SPS 7, is that it simplifies the linkup of 
existing equipment and leaves the way open for possible future upgrades 
adapted to other transmission media. 

The first Helios-supported satellite links will be Telecom I (Transdyn 
service) bidirectional or unidirectional mode point-to-point links 
permitting speeds of from 64 Kbps to 2 Mbps.  X.25 mode ground links will 
be used for the return path in unidirectional mode.  Satellite linkup 
will be possible either on a per-call or reservation basis. 

48 



In addition to the access points, file transfer software will have to be 
installed on the computers. This software, designed in accordance with 
ISO FTAM models for layers 6 and 7, will he based on the architecture of 
each local network for layers 1 through 5. This file transferer will 
handle user requests and provide reports. 

From the outset, Helios project participants as a whole have been determined 
to make Helios a production system. Today, this determination is apparent 
in two respeci:s. First, users are offered easy-access operational support. 
Secondly, an effort has been made to ensure that all new designs lead to 
products in manufacturer catalogs. A few cases in point are the SPS 
7-Hyperchannel interface, marketed by Cybersys and Bull, and the SPS 
7-to-SPS 7 satellite tape transfer software, marketed by Cisi Telematique 
as a multivendor generalized file transfer package.- 

13014/9738 
CSO: 5500/2661 

49 



J-PRS-TTP-36-0I5 
•''* June 1986 

FRANCE 

CULTURE MINISTER DISCUSSES TV PRIVATIZATION 

LD291423 Paris Television Service in French 1838 GMT 28 May .86 

[Interview with Minister of Culture Francos Leotard on "Hour 
oiTruth," program moderated by Francois-Henri de Virieu; with 
correspondent Alain Duhamei; Francoise Giroud, head writer for 
LE NOUVEL OBSERVATEUR; former Minister Albert du 
Roy; correspondent Jean-Louis Lescene of SVP, audience 
research unit — live or recorded] 

[Excerpts] [De Virieu] Good evening. Rarely has a politician 
found himself in a situation similar to that of the minister of 
culture and communication this evening. Mr Leotard, we have 
at least three good reasons for wanting to hear from you. First, 
you are behind a draft reform of broadcasting which, as you 
know, is arousing anxiety and polemics. You will tell us why you 
want to do what no government of the world has ever done before 
you - that is, to sell public television to private shareholders. And 
you will tell us how you intend to do it. Do you intend to go about 
it in your own way or in Mr Balladur's [economy minister] way? 

I shall now hand you over for questioning to Alain Duhamel, 
Francoise Giroud, head writer for LE NOUVEL OBSER- 
VATEUR and former minister, Albert du Roy and Jean-Louis 
Lescene. 

[Giroud] What I fear in the field of competition, and once again 
I have traveled quite a lot, perhaps less than you, but I have seen 
a good deal of commercial television channels — and it must be 
said that their level is absolutely alarming, (words indistinct] 

[Leotard] We want to impose a certain number of conditions on 
those who will be allotted this television channel [TF-1]. These 
conditions will put them in competition with others, that is, the 
procedure itself will make the principle of the best cultural 
performer the element which will pick out one or another among 
those who want to be candidate. This is the first remark. 

The second remark is that when I hear you say, and you say it in 
a rather simple way, they — we — are selling off, or getting rid 
of. 

[Giroud] I did not say you were selling off, no. 

[Leotard] F simply want to make you aware of this simple idea 
which we decided on this very day — thus I am announcing it 

50 



hereon Antenne-2, since I have the opportunity to do so. The 
formula which has been decided on for the privatization of TF-1, 
which I remind you is one article in a bill of 80 articles, but that 
is a minor point. Let us talk about it, since it concerns people. 
The formula is the following: SO percent for the operator, 40 
percent for the public. That means it is a de facto 
^nationalization, if I may use the phrase — that is, we are giving 
back to citizens what was confiscated from them by the state, 
meaning 40 percent, and 10 percent for employees of the channel 
who want to buy. 

[Unidentified correspondent] What is important is not the prom- 
ises that are made, but the sanctions in the event that they are 
not kept. 

[Leotard] You have given me an opportunity to explain the bill 
more. The commission in question, which we have called the 
National Commission for Communication and Freedoms, will be 
much more independent, have a much more public, much more 
of a specific, mandate than the Higher Authority [present 
broadcasting authority]. I could talk about this for hours, but I 
have little time now. But it will have the power to withdraw the 
allocation if the specifications for the channel are not adhered to. 
This is not the case for the Higher Broadcasting Authority.. It 
will be able to do this because it will have available part of the 
services of TDF [Television of France). This is a fundamental 
change in French law, because at present while the Higher 
Broadcasting Authority can sigh endlessly, it has no power to act 
against those who flout its commendations. This will no longer 
be the case with the new law. 

[Lescene] Mr Leotard here are some very concrete questions: Can 
you confirm whether the television license fee will or will not be 
lowered since TF-I is going private? Can you confirm whether 
or not there will be no more advertising on Antenne-2? [words 
indistinct] 

[Leotard] I will add a third question. Yes, the license fee will be 
lowered. No, there will be no immediate abolition of advertising 

on Antenne-2. I add a third yes. It's very ciear: Yes. the duty 
on video recorders has been abolished. I say this because it is good 
news and I am very proud to be one of the first ministers to 
achieve a drop in taxes in France, [words indistinct] 

[Lescene] How can you guarantee that the members of the new 
radio and television commission will be appointed in a more just 
way than in the last one? 

[Leotard] [words indistinct] At the moment the members of the 
High Broadcasting Authority are appointed by political author- 
ities for whom I have great respect. But they are political figures 
— Mr Mermaz, Mr Mitterrand, and Mr Pher. The system we 
are going to set up, which will be submitted to Parliament is as 
follows: Three people from the main state legal bodies — the 
Council of State, the Court of Audit and the Supreme Court of 
Appeal; three people, based on the model of the High Authority 
(as heard]. These six people will coopt three other persons chosen 
for their ability in the field of broadcasting — I am thinking in 
particular of telecommunications or the press. These nine people 
will elect their chairman. This is the fact of the matter. It is a 
commission which will have much more power than the former 
high authority — a lot more. In particular it will have the 
means: part of the services of TDF. We in France will be in a 
position in which we will have an authority, this National Com- 
mission for Communications and Freedoms, which is truly inde- 
pendent May I remind you that it will be able to withdraw 
franchises which have been given. It will watch over frequencies 
— freedom to broadcast, but also freedom to hear, which is not 
the case today with what is going on on the FM band. Of course, 
it will report to the government on what is happening and will 
make its observations. It will watch over pluralism, it will have a 
wide responsibility and it will have duties in the field of the cable 
network, satellites, and telecommunications within a year. 

[Du Roy] Let us suppose that the operators who acquire TF-1 do 
not respect the tender specifications, what will happen? 

[LeotardJTheir franchise can be withdrawn. There is a procedure 
for this. 

/9274 
CSO: 5500/2682 

51 



JPRS-TTP-86-016 
2^ June 1986 

ITALY 

CSELT, CONTRAVES UNDERTAKE' JOINT PROJECT 

Turin MEDIA DUEMILA in Italian No 3, Mar 86 pp 7-15 

[Article by Basilio Catania:  "Ade: The Elastic Deployment Antenna"; 
published in CSELT [Telecommunications Research and Study Center] Supplement 
to March 1986 issue of MEDIA DUEMILA] 

[Excerpts] 

The Contribution of CSELT to the Design of the New Satellite Generation 

ESA and CSELT have played a pioneering part in this direction, starting 
with the research in 1976 for the project involving a system with regenera- 
tion and onboard switching.  This was followed by over 20 ESA contracts 
for CSELT for the antennas considered in this article, for the differ- 
ential board demodulator which employed advanced technologies and reached 
very good electrical performances with unprecedented stability and 
dimensions, and, finally, for the onboard switching which involved the 
development of an unprecedented very high (200 Mbit/sec) switching matrix. 

This research by CSELT has strengthened the role of the IRI-STET group in 
the field of satellite communications, where the presence of "Consociate 
Selenia Spazio e Telespazio" is particularly well established. 

As a very encouraging result of this research, the satellite can now 
become an essential (and economically valid) element of both the inter- 
active and broadcast national or regional (that is, European) telecommunica- 
tions networks.  This satellite, therefore, can be called a "domestic 
satellite." 

Obviously, it will continue playing its part in intercontinental communica- 
tions more economically than in the past, linking great land stations like 
the ones located on both shores of the Atlantic Ocean.  About 50 percent 
of the traffic will continue being routed through it as in the past, while 
the remaining 50 percent is carried by submarine cables, particularly the 
newest optic fiber cable TAT8 which will go into operation in 1988. 

Thus, satellites and optic fibers once again go hand-in-hand.  In the 
specific field of antennas CSELT has long planning and operating experience 

52 



with prototypes with advanced characteristics-, including the antennas for 
Intelsat V (in cooperation with Selenia); the antennas for the universe 
background radiation measurement which are now operating in White Mountain, 
Arizona under the control of University of California at Berkeley; the 
11-14 GHz ground antenna for the European community (Azione COST 25/2); a 
considerable amount of "wrinkled" illuminators, including those for the 
SIRIO satellite; the double range (7-11 GHz) and double polarization 
antenna for earth radio relay systems which set a record in this field. 

More recently CSELT has tackled the very modern subject of frequency 
selective surfaces ("dichroic surfaces") which will allow potentially 
multirange antennas to be developed with further reductions in size, weight 
and costs. In this sector CSELT is at present the leading point in the 
international state of the art. 

The Elastic Deployment Antenna 

Since the number of "spots" and ground stations involved in the "domestic" 
satellite can be very high (in the most extreme case an antenna for each 
user), it is clear that cost and dimensions of ground stations must be 
drastically reduced, and first of all, that of antennas themselves. Thus, 
the use of antennas as large as possible on the satellite is essential. 
It is also advisable for antennas to have many beams (multiple-beam antennas) 
and for their tracking to be guided by a suitable program, allowing each 
beam to "jump" quickly from one spot to another according to traffic 
requirements or needs ("scanning beam"). 

This solution also is of much interest in the case of the intercontinental 
satellite since it would allow several small stations with modest traffic, 
as well as existing large earth stations, to be served both on land and by 
mobile means (e.g. ships) as long as they are not too small. 

Together with the greater diameter of the on-board antennas (and therefore 
the narrower beam width) it is essential to assure more precisely than in 
the past the satellite position in orbit ("station keeping") as well as 
the antenna beams "fine" control of the antenna tracking. 

In order to acquire new ideas on antennas characterized by great range and 
lightness but with minimal dimensions before deployment into orbit, ESA 
has turned toward some European companies.  In particular, ESA has assigned 
a contract to Contraves of Zurich (first contracting party) and CSELT. 
In this contract Contraves has developed suitable mechanical technologies 
and CSELT has carried out the electromagnetic project and the corresponding 
antenna measures. 

The solution chosen by Contraves is a special inflatable structure which 
is similar, in theory, to self-inflatable lifeboats, and aims at assuring 
both elasticity in inflation and stiffness and strength in operating 
attitude. The latter characteristics are essential, first of all, to 
guarantee suitable accuracy and constancy of the radiation pattern (in 
particular:  keeping the tracking direction, the form and width of the 

53 



main beam as well as reduced occurrence of side irradiations, that is, 
of the "secondary lobes"); and second, to resist mechanical stresses 
(including micrometeorite shocks) and temperature ranges due to insolation, 
which are much more severe than those which earth antennas are exposed to. 

On the other hand, any micrometeorite holes would cause no damage since 
the gas used for the antenna deployment, after performing; its task in a 
cousle of hours, is slowly discharged from the antenna which will then 
firmly maintain the achieved position and form. 

It is almost ironic that we are coming back (but only as to the theory 
of inflatable structure) to the "primate" (1960) of telecommunications 
satellites: The inflatable balloon, ECHO, which was 30 m in diameter 
communications with an external metallized surface. 

The ADE antenna can be produced in different diameters, to a maximum of 
40 m and a maximum frequency of about 30 GHz. The first operating model 
will consist of a 12 m reflector, probably equipped with 5 illuminators. 
The reflector will weigh 15 kg, 5 to 10 times less than a reflector built 
with existing mechanical technologies (carbon fibers).  Its volume, before 
deployment, is about 1/20 of the final volume.  It will be embodied into 
a lens structure, which has the advantage of assuring greater system 
stability because of its symmetry. 

The deployment mechanism is simple and safe and does not require any special 
mechanical device. 

Finally, despite the superiority of the aforementioned performance, the 
manufacturing cost of the entire antenna will be lower than that of 
equivalent structures operating now. 

In order to obtain results, CSELT and Contraves have worked side by side 
to continuously refine the performance, overcoming bit by bit any obstacles 
met. 

One of the greatest difficulties has been the search for and the identi- 
fication of an electromagnetic pattern capable of drawing with sufficient 
precision the irradiating surface in order to allow a suitably approxi- 
mated evaluation of the effects of the unavoidable deviations from the 
parabolic profile, which are of a unique kind as a result of the entirely 
new techniques used for the elastic deployment and the subsequent stiffen- 
ing.  Among other things, these deviations directly affect the width of 
the "side lobes," which must be kept very small in order to avoid any 
interference in the geographic areas adjacent to the target areas.  This 
difficult problem has been solved by CSELT researchers, as is provided 
by the almost perfect coincidence of the measured values with those provided 
by processing the pattern obtained through computer simulations.  On top 
of this comes the obvious advantage deriving from the determination of 
program parameters and, particularly, the specification limits of acceptable 
building faults. 

54 



Radio frequency measurements, which require high precision and reliability, 
have been carried out according to CSELT specifications and have required 
the planning and use of an illuminator with extremely pure radiating 
characteristics which are controlled with high precision as well as 
mechanical structure, even in the presence of mechanical stresses caused 
by wind and temperature ranges during the measurements. 

The first satellite employing an ADE antenna will probably be the QUASAT 
satellite for astronomical observation (also called "deep space"), for 
which CSELT has under way a very advanced investigation for the construction 
of a special multifrequency illuminator to be used together with the ADE 
reflector. 

ESA Contracts Alloted To CSELT 

1. Onboard message switching and signal processing. No 2872/76 

2. Study on numerical solution of the FOKKER-PLANK equation.  No 2966/76 

3. Study of a 4 phase PSK differentially coherent onboard demodulator. 
No 3643/78 

4. Advanced TDMA systems using onboard signal processing. No 3657/78 

5. Technical assistance for the suitability of vocoders for satellite 
communications with low G/T mobile temminals. 
No 4178/79 

6. Image sensor signal processing onboard scientific satellites. 
No 4506/80 

7. Study of propagation properties of 50/70 GHz band and its potential 
applications for space communications systems. No 4535/80 

8. Traffic routing in a switched regenerative satellite. No 4626/81 

9. Preliminary assessment of a 120 Mbit/s 4-phase differential demodulator. 
No 4762/81 

10. Vocoder quality assessment. No 4785/81 

11. Frequency selective surface design capability program. No 4828/81 

12. Study, design and development of a laboratory SS/TDMA system. 
No 4924/81 

13. Study of dichroic subreflectors for multifrequency antennae. 
No 5355/83 

14. Design and development of a laboratory SS/TDMA payload. 
No 54/51/83 

55 



15. Time plan efficiency evaluation.  No 5469/83 

16. ISRS [Inflatable Space Rigidized Structure]. 
No 5505/1 RR745/CSELT 

17. Filter design and testing. No 5744/83 

18. Study of dichroic subreflectors for multifrequency antennas. 
No 6058/84 

19. Definition, design, development and testing of a medium rate speech 
coding simulator for mobile satellite systems. No 6098/84 

20. Study for the improvement of the TST/SS-TDMA system. 

21. Study for the multifrequency feed for a satellite based radio 
telescope antenna. 
No 6242/85 

*The contract number is followed, after the bar by the assignment year. 

8604/9190 
CSO:  3698/M097 

56 



£HS-TTP-86-0l6' ^ June 2986 

ITALY 

BRIEFS 

TELETTRA BALANCE SHEET—Telettra's 1985 balance sheet has been released, and 
the good state of the business is evident.  In fact, consolidated sales were 
475 billion lire (412 in 1984); investments were 31 billion lire (23 in 1984); 
and the number of employees increased from 4764 in 1984 to 4836 in 1985.  Total 
proceeds have therefore jumped 15.3 percent, 52 percent in Italy, and 48 
percent abroad. Also during this year, premises were set to strengthen the 
presence on the North American market with the acquisition of interests in 
important U.S. companies such as Cignet, LCI Communications, and GTE were 
made.  [Text]  [Turin MEDIA DUEMILA in Italian Mar 86 p 133]  8603/9869 

TELETTRA, SOLARI & C. UDINE SpA NETWORKS—Telettra (Fiat Group) and Solari & 
C. Udine SpA (Pirelli Group) have drawn up an exclusive agreement for the 
technical and commercial promotion on the Italian market of the David 8000 
system.  This system gives all business users, who already have private 
automatic exchanges at their disposal, a service that enriches the quality of 
the performance even if it is not of very recent technology.  In other words, 
it allows the realization of a sophisticated local network which is able to 
control, in an integrated way, all communication problems inside an 
organization.  In fact, with the David 8000 system it is possible to use the 
same physical storage (single telephone duplex cable) for telephone and terminal 
networks, PC networks, and local networks, thereby eliminating the limitations 
and broadening the performances of the existing physical network.  [Text] 
[Turin MEDIA DUEMILA in Italian Mar 86 p 133]  8603/9869 

CSO:  5500/M113 
END 

57 


