
JPRS-TTP-91-001 
7 JANUARY 1991 

•■■■■l 
■■■■■« 
L^ ™ ™ W w JF i 

FOREIGN 

BROADCAST 

INFORMATION 

SERVICE 

JPRS 91$ 

Telecommunications 

DBTMBUTION BTATCMENT A 

Approved far public »IKS«, 

Distribution Unlimited 

REPRODUCED BY 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
NATIONAL TECHNICAL INFORMATION SERVICE 
SPRINGFIELD, VA. 22161 

19980506 009 
) 

-J 

XfStC QtTALlTt OSFEOTBD 8 



Telecommunications 

JPRS-TTP-91-001 CONTENTS 7 January mi 

SUB-SAHARAN AFRICA 

IVORY COAST 

Cabinet Endorses New Appointments for National TV   [Abidjan Domestic Service, 12 Dec 90]       1 

NIGERIA 

Satellite Dishes To Monitor Foreign Broadcasts 'Illegal'   [Dakar PANA, 15 Dec 90]      1 
Plans To Restore Abuja Communications Facility   [Dakar PANA, 15 Dec 90]      1 
Minister on Illegal Use of Satellite Transmissions   [Lagos Domestic Service, 27 Dec 90]      1 

SOUTH AFRICA 

Internal Affairs Minister Discusses Criteria for M-Net Programming License 
[Johannesburg Television Service, 19 Dec 90]       1 

ZIMBABWE 

ZBC To Upgrade Transmitter Facilities in 1991   [Dakar PANA, 21 Dec 90]       2 

CHINA 

Development of Microwave Communications Service Viewed 
[Harbin Heilongjiang Provincial Service, 3 Jan 91]       3 

CCTV International Ground Satellite Station Operating Well   [Beijing XINHUA, 14 Dec 90]        3 
Portable Satellite TV Earth Station on International Market 

[Huang Jiwei; Beijing ZHONGGUO DIANZIBAO, 18 Nov 90]       3 
Telephone System Enhances XINHUA Telecommunications   [Beijing XINHUA, 20 Dec 90]       3 
Jilin Microwave Communications Development Reported 

[Changchun Jilin Provincial Service, 28 Dec 90]      4 
Liaoning Vice Governor Views Communications Facilities 

[Shenyang Liaoning Provincial Service, 15 Dec 90]       4 

EAST ASIA 

REGIONAL AFFAIRS 

Further on Lucky-Goldstar Contract With Pakistan 
[Seoul THE KOREA ECONOMIC JOURNAL, 17 Dec 90]       5 

Korea To Help Modernize Indonesian Communications Services 
[Seoul THE KOREA HERALD, 27 Dec 90]       5 

Indonesia, Thai Company Sign Tranponder Rent Agreement 
[Jakarta Domestic Service, 13 Dec 90]      5 

INDONESIA 

Educational TV Programs to Start in January   [Jakarta THE JAKARTA POST, 12 Dec 90]       6 

JAPAN 

KDD Plans Aircraft-Ground Communications Service       6 
Better Quality Communication   [Tokyo KYODO, 13 Dec 90]       6 
Service to Foreign Aircraft   [Tokyo KYODO, 18 Dec 90]       6 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 2 

JC-SAT To Service Cable Television Networks   [Tokyo KYODO, 27 Dec 90]       6 
Sumitomo To Buy Stake in Satellite Broadcasting Firm   [Tokyo KYODO, 21 Dec 90]       7 

SOUTH KOREA 

Paper Reports Government To Allow N. Korean TV, Radio    7 
Foundation for Cooperation   [Seoul KYONGHYANG SINMUN, 4 Jan 91]   7 
Government Denies Opening of North TV, Radio   [Seoul Domestic Service, 4 Jan 91]   8 

Communications Ministry Allows Opening of VAN Service   [Seoul YONHAP, 28 Dec 90]   8 

LAOS 

UNDP-Financed Telecommunications Program Signed   [Vientiane KPL, 18 Dec 90]     9 

MALAYSIA 

Seven FM Transmitting Stations To Be Operational in 1991 
[Kuala Lumpur International Service, 23 Dec 90]       9 

Malaysia Launches Large-Scale Investment Program 
[Chichester INTERNATIONAL TELECOMMUNICATIONS INTELLIGENCE, 8 Oct 90]       9 

TAIWAN 

Premier Approves Satellite Development Plan   [Taipei Domestic Service, 20 Dec 90]       9 

THAILAND 

Optical Fiber Submarine Cable Network Begun   [Bangkok Domestic Service, 14 Dec 90]     10 
Firm Launches Thai-Language Cable TV   [Bangkok BANGKOK POST, 28 Dec 90]     10 

VIETNAM 

Radio-Television Transmission Output Increased   [Hanoi Domestic Service, 13 Dec 90]    11 
Television Relay Station Set Up in Cao Bang   [Hanoi Domestic Service, 20 Dec 90]    11 

EAST EUROPE 

CZECHOSLOVAKIA 

Governments Reach Compromise on Federal Television 
[Jozef Miklosko interview; Prague MLADA FRONTA DNES, 11 Dec 90]      12 

LATIN AMERICA 

ARGENTINA 

Three State Radio Stations Sold to Private Sector   [Buenos Aires DYN, 17 Dec 90]     13 

PARAGUAY 

New Telecommunications Administration Chairman Named 
[Asuncion ULTIMA HORA, 27 Dec 90]      13 

NEAR EAST & SOUTH ASIA 

REGIONAL AFFAIRS 

Arab Radio, Television Federation Meeting Opens in Cairo 
[Cairo Domestic Service, 18 Dec 90]    14 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 3 

EGYPT 

Radio Kuwait To Broadcast From Cairo as of 1 January   [Cairo MENA, 29 Dec 90]     14 

INDIA 

Satellite Equipment Fabricated in Ahmedabad   [Delhi Domestic Service, 24 Dec 90]     14 
MMW Technology for Use in Missile Warheads, Wide Band Communication 

[Delhi Domestic Service, 18 Dec 90]    15 

ISRAEL 

Agreement Signed With French Satellite Company   [Jerusalem Domestic Service, 13 Dec 90]     15 
Communications Agreement Signed With Romania 

[Judy Siegel; Jerusalem THE JERUSALEM POST, 18 Dec 90]    15 
Activists in Territories Using Ham Radios for Communication 

[Hayim Broida, Roni Shaqed; Tel Aviv YEDI'OT AHARONOT, 3 Jan 91]    15 

SOVIET UNION 

'Raduga' Communications Satellites Launched  16 
'Raduga' Launched 20 Dec   [Moscow TASS International Service, 21 Dec 90]   16 
'Raduga-F Launched 27 Dec   [Moscow TASS International Service, 28 Dec 90]  16 

Murmansk-Norway Direct Phone Link Commissioned   [Moscow Domestic Service, 27 Dec 90]  16 
Central Caucasus TV Transmitter Commissioned   [Moscow Domestic Service, 27 Dec 90]  16 
Joint Stock Television Begins Operating in Omsk   [Moscow Domestic Service, 16 Dec 90]   16 
Kazakhstan TV To Begin Satellite Transmissions   [Moacow TASS, 29 Dec 90]  16 
Independent Radio Station Begins Broadcasts in Chita   [Moscow Television Service, 13 Dec 90]   16 
New Leningrad TV Company To Begin Transmission   [Moscow Domestic Service, 30 Dec 90]   17 
Odessa Commercial Television Channel Opens   [Kiev International Service, 18 Dec 90]   17 
Odessa Region to Receive CNN Via Satellite   [Kiev International Service, 27 Dec 90]   17 
Belorussian Town of Mozyr Gets Cable Television   [Moscow Domestic Service, 20 Dec 90]   17 

WEST EUROPE 

REGIONAL AFFAIRS 

D2-Mac on Shaky Ground as European HDTV Standard 
[Frankfurt/Main FRANKFURTER ZEITUNG/BLICK DURCH DIE WIRTSCHAFT, 
30Oct90]    18 

Europesat Program for Future TV Satellite   [Blandine Hennion; Paris LES ECHOS, 27 Nov 90] ...   18 
Video-Telephone Project To Challenge Japanese 

[Yann Le Gales; Paris LE FIGARO, 22 Nov 90]     19 
Eureka Audiovisual Plans Announced   [Nicole Vulser; Paris LES ECHOS, 27 Nov 90]     20 
Turkey, France Sign Commercial Satellite Agreement   [Ankara ANATOLIA, 22 Dec 90]     21 

CANADA 

EG GATT Proposal Viewed as Affecting Two BCE Units 
[Lawrence Surtees; Toronto THE GLOBE AND MAIL, 27 Nov 90]    21 

Consortium To Build Armed Forces New Communication System 
[DominiqueLacasse; Ottawa THE OTTAWA CITIZEN, 31 Oct 90]     22 

FRANCE 

France Telecom, International Telecom Japan Sign Accord   [Paris AFP SCIENCES, 28 Oct 90] ...   23 
Post, Telecommunications Budget Approved   [Pierre Servent; Paris LE MONDE, 14 Nov 90]      23 

GERMANY 

Satellite Channel Begins Teletext Service   [Hamburg DPA, 19 Dec 90]    24 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 4 

Deutschlandfunk Complains of'Frequency Piracy' by SWF   [Berlin ADN, 19 Dec 90]     24 
East German Television Ends Broadcasting Operations 

[Berlin Deutschlandsender-Kultur, 15 Dec 90]     24 
ARD Programs To Be Aired in Whole Germany From 15 Dec 

[Ralph Kotsch; Berlin BERLINER ZEITUNG, 12 Dec 90]     24 

SPAIN 

Deputies Approve Municipal Radio Stations Law   [Madrid Domestic Service, 13 Dec 90]     25 

INTERNATIONAL 

Undersea Communication Cable Begins Operating 24 Dec 
[Judy Siegel; Jerusalem THE JERUSALEM POST, 24 Dec 90]     26 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 SUB-SAHARAN AFRICA 

IVORY COAST 

Cabinet Endorses New Appointments for National 
TV 
AB1412172090 Abidjan Domestic Service in French 
1930 GMT 12 Dec 90 

[Excerpts] The Cabinet met on 12 December from 0900 
to 1100 GMT under the chairmanship of His Excellency 
Mr. Felix Houphouet-Boigny, head of state, [passage 
omitted] 

For the Ministry of Communications, upon the recom- 
mendation of Mr. Auguste Miremont, the cabinet 
endorsed the appointment of: 

Mr. Ali Coulibaly, principal editing secretary, grade 1, to 
the post of central director of Ivorian Television; 

Mr. Imboua Degny Maixent, first editing secretary, class 
II, grade 3, to the post of director of televised informa- 
tion, [passage omitted] 

NIGERIA 

Satellite Dishes To Monitor Foreign Broadcasts 
'Illegal' 
AB 1512133290 Dakar PANA in English 1317 GMT 
15 Dec 90 

[Text] Lagos, 15 Dec (NAN/PANA)—The Nigerian min- 
ister of information, Chief Alex Akinyele, has declared 
illegal all satellite dishes for monitoring foreign broad- 
casts outside those owned by the Nigerian Television 
Authority (NTA). Anwering questions from newsmen at 
a ministerial briefing in Lagos on Friday, he said the 
issue was seriously considered at the last meeting of the 
National Council on Information (NCI) in Lagos two 
months ago. 

The minister noted that the proliferation of such dishes 
posed a great challenge to the nation's cultural develop- 
ment, adding that the youths were being infested with a 
lot of cultural alienation. Chief Akinyele disclosed that 
the Federal Government was studying the situation and 
would soon make a policy statement on the issue. On 
private ownership of broadcasting organization in the 
country, he explained that licences would be granted as 
soon as government deemed it fit to do so. 

Plans To Restore Abuja Communications Facility 
AB1512130690 Dakar PANA in English 1247 GMT 
15 Dec 90 

[Text] Lagos, 15 Dec (NAN/PANA)—The Nigerian 
Government has provided funds for the rehabilitation of 
the Abuja Domsat Station in readiness for the OAU 
Summit in June 1991 and the subsequent movement of 
the Presidency to the new federal capital. Revealing this 
in Lagos Friday, the Nigerian information minister, 
Chief Alex Akinyele, said the Lagos [words indistinct] 

also being rehabilitated to improve the country's recep- 
tion and transmission capacity. 

Meanwhile, the minister appealed to subscribers of the 
NEWS AGENCY OF NIGERIA (NAN) to pay their 
debts estimated at more than two million naira (about 
285,825 US dollars) and to stop regarding the agency as 
a social service. The minister commended the perfor- 
mance of the agency which had earned for itself a 
reputation as an authoritative, credible and reliable 
medium of news from and about the country. 

He said NAN, which had 38 rural offices, had contrib- 
uted greatly in redressing the imbalance in the flow of 
news from the rural areas to the urban centres in Nigeria 
while its foreign offices, in Harare, New York, and 
London, had contributed immensely to the drive for a 
new information order. He commended the agency for 
commissioning the first phase of its computerisation in 
the face of obsolete and malfunctioning telecommunica- 
tions system and inadequate funding. The Nigerian 
agency, together with those of Mozambique, Senegal, 
Tanzania and Zambia are in the process of being com- 
puterised as part of the step by step modernisation of the 
communication network of the PAN AFRICAN NEWS 
AGENCY (PANA). 

Minister on Illegal Use of Satellite Transmissions 
AB2812220690 Lagos Domestic Service in English 
0600 GMT 27 Dec 90 

[Excerpt] Television stations in Nigeria have been 
reminded of the need to uphold international copyright 
laws by not transmitting television signals illogically [as 
heard] recorded from satellite. Throwing more light on 
the issues of satellite dishes during a press conference in 
Lagos last night, the minister of information, Chief Alex 
Akinyele, explained that there were prescribed fees for 
manufacturers and users. He recalled that the National 
Council of Information at its 15th meeting in Lagos last 
month suggested that satellite news and entertainment 
(?properly) recorded by television stations should be 
edited to remove unsuitable materials. 

Chief Akinyele reminded the media of the very impor- 
tant role they have to play in mobilizing the people for 
the next phase of the transition to civil rule program. He 
called on them to positively enlighten the people on 
various issues involved so that they could contribute 
more to the evolution of a better society, [passage 
omitted] 

SOUTH AFRICA 

Internal Affairs Minister Discusses Criteria for 
M-Net Programming License 
MB1912205090 Johannesburg Television Service 
in Afrikaans 1800 GMT 19 Dec 90 

[Text] The minister of internal affairs, Mr. Gene Louw, 
says the new M-Net license is a big step ahead and the 



SUB-SAHARAN AFRICA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

healthy competition that will result between the SABC 
[South African Broadcasting Corporation] and M-Net 
will only lead to better television services in South 
Africa. Mr. Louw said in a statement in Pretoria that 
commentary in the media and views on this issue that is 
not in accordance with reality, demands that the issue be 
placed in perspective. 

He said that the granting of the M-Net license is almost 
totally the result of the options found most suitable for 
M-Net and the SABC following negotiations, chiefly 
between the necessary heads of the executive committees 
of these organizations. He said commentary by a 
spokesman for M-Net, that it will be difficult for M-Net 
to manage an economically viable news service because 
of the stern limitations imposed on them, places incor- 
rect emphasis on the decision to grant M-Net a license to 
broadcast news during encoded time. He said without 
the limitation, competition in direct news broadcasting 
in the specified time slots of 5PM [1500 GMT] to 9PM 
[1900 GMT] in the evening, emphasis is placed on the 
sensational and this should be avoided at all costs. 

On the specification that at least 40 percent of the news 
or actuality programs should be broadcasted in one of 
the country's official languages over a period of one 
month, Mr. Louw said that it is in accordance with the 
limitations placed on the SABC. With reference to the 
ruling that M-Net should broadcast specified news or 
informative items of national interest, free of charge on 
request, Mr. Louw said that this ruling is the result of 
negotiations and agreements between the two broad- 
casters. It will however, be used sparingly and with 
discretion, only if national interest absolutely demands 
it. The public will, however, be able to judge whether this 
is the case. 

As concerns the ruling on sports issues, Mr. Louw said 
that this is also as a result of an agreement between the 
broadcasters and it enjoyed the support of both parties. 
He said M-Net reserves the right to compete for broad- 
casting rights and to sponsor sporting events. Exclusive 
rights to M-Net that will result in limited services to the 
public is not acceptable if the majority of the public 
cannot be served by M-Net or if it can only be served by 
the SABC at a later stage. He said that it is important for 
the nationwide license holders of the SABC not to be 
denied access to sporting events, both national and 
international, at the cost of the 500,000 subscribers to 
M-Net. The ruling is also more economical because it 
will eliminate unnecessary bidding for the right to broad- 
cast certain sporting events. 

Mr. Louw further said that those who believe that the 
existing ruling forces M-Net to deliver 12 million rands 
worth of local programs, and that this amount will be 
included annually, are on the wrong track. Mr. Louw 
said the government welcomes healthy competition even 
if it results, in this case, in the reduction of advertising 
revenue in an institution such as the SABC. In this 
regard it will be unfair not to extend a permissible 
measure of protection to the SABC as national broad- 
caster. He said that the SABC carries several important 
messages free of charge on television and radio. In order 
to deliver the most extensive, cost effective broadcasting 
services to the public, revenue from certain programs is 
used to carry other programs. Mr. Louw said that if the 
balance is disturbed then it will be counter-productive to 
the existing services and it will have a negative effect on 
the service to the public. He further said that the SABC 
is running important television and radio channels at a 
loss, but in order to provide a service to the public it is 
subsidized by the profitable channels. For this the SABC 
does not receive a subsidy from the government while 
M-Net only manages one television channel. 

Mr. Louw said that at all times attempts should be made 
not to place the SABC in such a financial position where 
existing license fees are drastically increased. Mr. Louw 
said he believes that the allocations to M-Net were 
decided upon responsibly and that all circumstances 
were taken into account. 

ZIMBABWE 

ZBC To Upgrade Transmitter Facilities in 1991 
MB21121957^0 Dakar PANA in English 1820 GMT 
21 Dec 90 

[Text] Harare, 21 Dec. (ZIANA/PANA)—Zimbabwe 
Broadcasting Corporation's (ZBC) Director General 
John Tsimba Friday said there would be a great 
improvement in 1991 in the installation of transmitters 
for better reception by both television viewers and radio 
listeners in the country. 

Addressing the corporation's workers at their Christmas 
party, the ZBC chief said the transmitter upgrading and 
installation was a mammoth task but plans were in the 
offing to revamp a number of existing stations which he 
said were currently under-provided. 

Tsimba took the occasion to announce a two bonus 
scheme next year in appreciation of business generated 
by advertisers, saying the concessions were designed to 
help the advertisers stretch their dollar furthest. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 CHINA 

Development of Microwave Communications 
Service Viewed 
SK0401105791 Harbin Heilongjiang Provincial 
in Mandarin 1000 GMT 3 Jan 91 

[Summary] During the Seventh Five-Year Plan period, 
construction of microwave communications facilities 
developed rapidly in Heilongjiang Province. Thus far, 
some 2,000 long-distance microwave circuits have been 
made available throughout the province, accounting for 
more than 50 percent of the province's total number of 
long-distance telephone lines. 

In 1986, the province began building its northeast micro- 
wave communications network covering six prefectures 
and cities. Two years later, the province completed 
building 20 microwave stations, and opened 1,800 
unmanned imported microwave communications facili- 
ties, thus basically relieving the burden on the long- 
distance communications service in Mudanjiang, Jia- 
musi, Hegang, Shuangyashan, Jixi, and Qitaihe. As of 
1988, the province's microwave communications net- 
work had developed from four microwave stations and 
160 km of communications lines to 30 microwave sta- 
tions and 1,500 km of communications lines. 

In 1989, cadres and workers of the provincial microwave 
communications headquarters independently designed, 
inspected, and began installing the northwest microwave 
communications network. Thus far, the province has 
already completed the tasks of surveying, designing, and 
building water, power, and road facilities, and installing 
water towers and earthern construction for this micro- 
wave line which will cover a total length of 1,500 km, 
over 25 cities and counties, and will encompass 51 
microwave stations. 

In addition, construction of the Harbin ground commu- 
nications satellite station began last year. This station 
will be able to utilize the international communications 
satellite at 66 degrees E above the Indian Ocean to carry 
out communications with Beijing, Shanghai, Guang- 
zhou, Urumqi, and Hohhot. By the end of this year, 
construction of the province's northwest microwave net- 
work and the Harbin ground communications satellite 
station will be completed. At that time, the province will 
have 80 microwave stations and 3,000 km of microwave 
lines, and will give rise to a microwave communications 
satellite network which will be centered in Harbin, will 
spread all over the province, and will be linked with the 
rest of the country. 

CCTV International Ground Satellite Station 
Operating Well 
OW1412091490 Beijing XINHUA in English 
0836 GMT 14 Dec 90 

[Text] Beijing, December 14 (XINHUA)—The China 
Central Television (CCTV) international ground satel- 
lite station operates well, the "PEOPLE'S DAILY" 
reported today. 

The station, the first continental TV program ground 
satellite relay station designed and made by China, 
successfully completed the task of relaying TV broad- 
casts of the 11th Asian Games held in Beijing from 
September 22 to October 7 to the rest of the world. 

The station was designed by the Ministry of Aeronautics 
and Astronautics Industry, according to the newspaper. 

Portable Satellite TV Earth Station on 
International Market 
91P60055 Beijing ZHONGGUO DIANZIBAO [CHINA 
ELECTRONICS NEWS] in Chinese 18 Nov 90 pi 

[Article by Huang Jiwei [7806 4949 0251]: "Portable 
Satellite TV Earth Station Enters International Market 
for First Time"] 

[Summary] On 7 October, two flat-bed trucks carrying a 
portable satellite television earth station set out from the 
Ministry of Machine-Building & Electronics Industry's 
Shijiazhuang Institute 54, which developed the system, 
on a trip to Myanmar [Burma]. This is the first time that 
a Chinese-made portable satellite TV earth station has 
been sold on the international market. This portable 
statio, which can send one TV program or receive two, 
will form an integral part of Myanmar's satellite TV 
system. 

An expert technical appraisal of the new portable earth 
station was given by the AsiaSat Company's Senior 
Engineer Xu Jinqiang, who supervised the entire debug- 
ging and testing process. Mr. Xu officially certified that 
the portable station complies with all relevant require- 
ments—including Intelsat's strict requirement for 
antenna sidelobe characteristics—for entering the 
AsiaSat network built around AsiaSat I. The portable 
earth station utilizes a high-gain, low-sidelobe ring-focus 
antenna, a domestically made 400-watt traveling- 
wave-tube high-power amplifier, and a 55K [i.e., noise 
temperature of 55°K] low-noise amplifier. 

Telephone System Enhances XINHUA 
Telecommunications 
OW2012133390 Beijing XINHUA in English 
1302 GMT 20 Dec 90 

[Text] Beijing, December 20 (XINHUA)—A new tele- 
phone system officially opened here today as a step to 
further modernize XINHUA News Agency's telecom- 
munications facilities. 

The Meridian SL-1 XT system, with Meridian mail and 
digital trunks, will carry nearly 5,000 lines and handle 
data transmission. The system, supplied by Canada's 
Northern Telecom, will link all journalists in the 
agency's new headquarters. 

Earlier this year the agency installed a new computer 
system for news processing in its new 24-story headquar- 
ters to help it become one of the world's major news 
agencies. 



CHINA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

Dr. Howard Chao, a noted Chinese-American scholar 
and senior advisor to Northern Telecom, and Director- 
General of XINHUA Mu Qing cut the ribbon at this 
morning's opening ceremony. 

Jilin Microwave Communications Development 
Reported 
SK3112050790 Changchun Jilin Provincial Service 
in Mandarin 1030 GMT 28 Dec 90 

[Summary] Our province's microwave telecommunica- 
tions construction has developed by leaps and bounds 
since the third plenary session of the 11th party Central 
Committee. The Beijing-Shenyang-Changchun micro- 
wave equipment was improved, and the wave channels 
were increased from three to six, and the microwave 
stations from eight to 38. The transmission lines total 
2,786. Three microwave lines were also laid from Chang- 
chun to Baicheng, Hunchun and Hunjiang. 

Liaoning Vice Governor Views Communications 
Facilities 
SK1812040390 Shenyang Liaoning Provincial Service 
in Mandarin 1030 GMT 15 Dec 90 

[Text] The provincial government held a provincial 
conference on the rural communications work at the 
Liaoning Mansion in Shenyang on the morning of 15 
December. At the conference, Vice Governor Wen 
Shizhen made a report entitled "Accelerating the Devel- 
opment of the Rural Communications Facilities to Help 
Invigorate the Province's Economy." 

Wen Shizhen said in his report: Since the convocation of 
the 1988 provincial conference on the rural communica- 
tions work, the province's communications capacity has 

increased by a large scale, and the communications 
technology, equipment, and service level have embarked 
on a new level. Meanwhile, the communications service 
development target set by the Seventh Five-Year Plan 
has been fulfilled in a comprehensive manner. By the 
end of this year, the total capacity of telephone 
exchanges in the province's rural areas is expected to 
reach 198,000 lines, an increase of 65 percent over 1987. 
Thus far, 108 towns and townships in the province have 
realized automation of rural telephones. And, the 
number of telephones owned by every 100 rural citizens 
has increased from 0.26 sets in 1980 to 0.43 sets at 
present. 

Wen Shizhen said: Although our province has scored 
some achievements in developing rural communications 
facilities, the rural communications service remains 
extremely backward. The communications means is 
simple, the communications equipment obsolete, the 
funds for building communications facilities inadequate, 
and the construction of the rural long-distance commu- 
nications facilities and that of the urban telephone 
facilities is out of proportion. 

With regard to the province's communications develop- 
ment plan during the Eighth Five-Year Plan period, Vice 
Governor Wen Shizhen said: During the Eighth Five- 
Year Plan period, our province will give priority to 
developing the telephone network of coastal and open 
areas as well as the counties and districts along the 
Shenyang-Dalian Express Highway, with focus on real- 
izing automation of town and township telephone net- 
work and on increasing the popularization rate of tele- 
phone sets. The telephone facilities in county towns 
should be provided with the domestic and international 
communications functions. 

Xie Gaojue, vice minister of posts and telecommunica- 
tions, attended and addressed the conference. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 EAST ASIA 

REGIONAL AFFAIRS 

Further on Lucky-Goldstar Contract With 
Pakistan 
SK1812105790 Seoul THE KOREA ECONOMIC 
JOURNAL in English 17 Dec 90 p 10 

[For earlier report, see JPRS-TTP-90-Ö20, 13 December 
1990, p 6] 

[Text] Lucky-Goldstar International Corp. has signed a 
$16 million contract with the Pakistani Communica- 
tions Ministry to supply communication cables, com- 
pany sources said. 

The company won the award from an international bid 
recently held by the Pakistani ministry for the purchase 
of communication cable, the sources explained. The 
bidding was attended by makers from eight countries, 
including the United States, Germany, Taiwan, Saudi 
Arabia and Korea. 

Under the contract, Lucky-Goldstar International Corp. 
will supply to Pakistan communication cables made by 
four Korean makers, Goldstar Cable, Kukje Electric 
Wire, Daewon Cable and Kuk Dong Electric Wire by 
June 1991, the sources said. 

In November this year, Lucky-Goldstar International 
Corp. signed a $ 13 million contract with Morocco and a 
$17 million contract with Iran for the supply of commu- 
nication cable. 

In 1989, the company exported $10 million worth of 
super high-voltage cable to the Pakistani office of 
hydraulic power, the sources added. 

Korea To Help Modernize Indonesian 
Communications Services 
SK2712050690 Seoul THE KOREA HERALD 
in English 27 Dec 90 p 3 

[Text] Korea has won a $3.2 million contract to provide 
technology consultation services to Indonesia as part of 
the multibillion dollar project to modernize and expand 
its telecommunication network. 

The contract was signed by Korea Telecommunication 
Authority (KTA) and Indonesia's Perumtel last week, 
KTA president Yi Hae-uk said at a press conference 
yesterday. 

By winning the technology consultation contract, Yi said 
that Korea is favored to win the contracts to supply 
equipment for Indonesia's telecommunications pro- 
gram. 

Indonesia plans to increase the number of telephone 
lines in the country from 2.2 million to 9 million by the 
turn of the century, the KTA president said. 

Korea is emerging as a major exporter of telecommuni- 
cation equipment following its development of the 
advanced TDX digital telephone switching system. 

According to the contract which covers the next two 
years, KTA will station six telecommunications experts 
at the head office of Perumtel to provide advice on 
modernizing Indonesia's telecommunications. 

Besides this, KTA will train 20 Perumtel officials for 
three months on the operation of telecommunication 
systems and management of telecommunication net- 
works at the KTA training center in Korea, Yi said. 

The contract with Perumtel is the first major telecom- 
munication technology service export contract won by a 
Korean firm, the KTA president said. 

The contract has paved the way for Korea to win similar 
contracts in other Southeast Asian countries such as 
Vietnam and Laos which plan to launch massive tele- 
communication modernization projects. 

KTA's technology consultation service mission will leave 
for Indonesia in February 1991 and stay there until 
February 1993 when the contract expires, he said. 

The mission will advise Perumtel on planning telecom- 
munication networks, planning an purchase of equip- 
ment, Yi said. 

Perumtel selected KTA as its technology adviser after 
evaluating KTA's technology level and its achievement 
in expanding Korea's telephone network, he said. 

KTA will form another 15-member team based in Korea 
to support the technology consultation mission dis- 
patched to Indonesia. 

The local team will comprise 10 officials of the KTA and 
five officials of KTA's international business subsidiary, 
Korea Telecommunication International (KTAI). 

Perumtel will pay KTA with its own funds and a loan 
from the World Bank, he said. 

Yi said that KTA is seeking to participate in telecommu- 
nication modernization programs in Libya, Burma and 
other countries. 

Indonesia, Thai Company Sign Tranponder Rent 
Agreement 
BK1312150190 Jakarta Domestic Service in Indonesian 
1200 GMT 13 Dec 90 

[Also see JPRS-TTP-90-013, 28 September 1990, p 8] 

[Text] Beginning on 1 January 1991, Samat Telecoms, a 
private Thai telecommunications company, will rent the 
remaining three-fourths of a Palapa B-2 P satellite tran- 
sponder. Thus, the company will rent the whole tran- 
sponder for a 3-year period. A press release from the 
head office of the Telecommunications Corporation 
[Perumtel] in Bandung disclosed that the amendment 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

worth U.S. $600,000 was signed respectively by Purwo, 
Perumtel operations and technical director, and 
Chatchai Bunnak of Thailand's Samat Telecoms. 

In addition to Samat Telecoms, four Thai agencies are 
now renting Palapa B-2 P satellite transponders. 

INDONESIA 

Educational TV Programs to Start in January 
BK2012153290 Jakarta THE JAKARTA POST 
in English 12 Dec 90 p 3 

[For earlier report, see JPRS-TTP-90-010, 31 August 
1990, p 7] 

[Excerpt] Jakarta (JP)—The company planning to air 
educational programs through the state-run television 
station says it is ready to go into operation next month. 

Directress of PT Televisi Pendidikan Indonesia (PT 
TPI) Mrs. Siti Hardiyanti Rukmana told the House of 
Representatives Monday [10 December] the programs 
would be on the air for three hours a day during the first 
four months. 

The airing hours will be increased gradually to 10 hours 
a day over the next four years, she told House Commis- 
sion IX on education and culture. 

Mrs. Hardiyanti, the eldest daughter of President 
Suharto, said until PT TPI was able to build its own TV 
stations, the programs would cover limited areas. 

The educational programs are to be aired under a coop- 
eration agreement between the Ministry of Education 
and Culture, the state-run television network TVRI 
[Television Republic of Indonesia], and PT TPI. [pas- 
sage omitted] 

JAPAN 

KDD Plans Aircraft-Ground Communications 
Service 

Better Quality Communication 
OW1312233490 Tokyo KYODO in English 1245 GMT 
13 Dec 90 

[Text] Tokyo, Dec. 13 KYODO—Kokusai Denshin 
Denwa Co. (KDD), Japan's international telecommuni- 
cations giant, said Thursday that it will launch an 
air-ground data communications service next Thursday, 
using a satellite of the International Marine Satellite 
Organization (Inmarsat). 

KDD has applied to the Ministry of Posts and Telecom- 
munications for permission to launch the service. 

KDD officials said the service will make possible com- 
munication of a much better quality than the present 

high-frequency or ultrahigh frequency communications 
between aircraft and the ground. 

The officials said that in the new service, airlines on the 
ground may communicate with planes flying anywhere 
in the Pacific region, contributing to safer flight. 

They said KDD will also start international telephone 
service next spring between aircraft flying anywhere in 
the Pacific region and the ground, using an Inmarsat 
satellite. 

Service to Foreign Aircraft 
OW1812134390 Tokyo KYODO in English 1317 GMT 
18 Dec 90 

[Text] Tokyo, Dec. 18 KYODO—Kokusai Denshin 
Denwa Co. (KDD) will launch an aeronautical satellite 
data communications service Thursday, KDD officials 
said Tuesday. 

The service will link aircraft in flight and main com- 
puters in the airlines' offices via Inmarsat, said officials 
with the international telecommunications giant. 

So far, such data communications have been made by 
using very high frequency (VHF). 

Also, KDD will start an air to ground and air from 
ground VHF data communications service to foreign 
aircraft in flight over Japan, the officials said. The 
service has thus far been available only to Japanese 
aircraft. 

The service will begin Wednesday, they said. 

These new services will enable fast and reliable transmis- 
sion of aviation information, such as arrival time, main- 
tenance, and weather, KDD officials said. 

JC-SAT To Service Cable Television Networks 
OW2712103990 Tokyo KYODO in English 0557 GMT 
27 Dec 90 

[Text] Tokyo, Dec. 27 KYODO—Space Communica- 
tions Corp. (SCC) said Thursday it has contracted with 
Japan Communications Satellite Co. (JC-SAT) to use its 
two telecommunications satellites to resume services to 
broadcasters feeding programs to cable television 
(CATV) networks. 

Last Sunday, SCC abandoned efforts to repair the Super- 
bird A satellite because of technical difficulties which 
knocked it out of service just four days earlier. The 
sudden disruption to services affected eight television 
broadcasters which use the satellite to transmit programs 
to nine CATV stations. 

The agreement stipulates that SCC will be able to access 
December 29 nine transponders on JC-SAT's two satel- 
lites to resume services to CATV customers. 

It will also supply three extra circuits to land-based 
television stations and make the appropriate technical 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 EAST ASIA 

adjustments to client's antennas to enable the transmis- 
sion of the broadcasting signal. 

In addition, Nippon Telegraph and Telephone Corp. has 
agreed to allow SCC to use three of the 13 transponders 
it rents from JC-SAT. They will be used for service to 
general businesses and telecommunications service com- 
panies, officials said. 

Current JC-SAT contracts will expire at the end of 
February and will be renegotiated with customers in 
March to supply service over different circuits, officials 
said. 

The Ministry of Posts and Telecommunications (MPT) 
is expected to approve a temporary wireless transmission 
license sometime Friday to help the company out of its 
predicament, officials said. 

JC-SAT is an affiliate of C. Itoh and Co., Mitsui and Co., 
and General Motors Corp. It was set up in 1985. SCC 
was established the same year by 27 companies from the 
Mitsubishi group. 

Sumitomo To Buy Stake in Satellite Broadcasting 
Firm 
OW2112130090 Tokyo KYODO in English 1221 GMT 
21 Dec 90 

[Text] Tokyo, Dec. 21 KYODO—Sumitomo Corp., a 
leading trading company, has agreed to purchase an 
equity stake in Japan's third satellite broadcasting sta- 
tion, Japan Satellite Corp., industry sources said Friday. 

With Sumitomo's participation, Japan Satellite will 
apply for approval of the Ministry of Posts and Telecom- 
munications as early as next month to start satellite 
broadcasting, the sources said. 

Nissho Iwai Corp., another major trader, already holds a 
48.5 percent interest in the satellite firm. Sony Corp. also 
has a financial stake in the company. 

Japan Satellite Corp. was set up in 1985, with an initial 
capital of about 400 million yen. It plans to seek more 
partners to increase its capital to 20 billion yen, 
according to the sources. 

When the capital increase is completed, Nissho Iwai and 
Sumitomo Corp. will share the status of No. 1 share- 
holder in the satellite broadcasting firm, they said. 

The Tokyo-based firm is counting on the Sumitomo 
group of companies to attract subscribers for its broad- 
casting service. 

Sumitomo decided to purchase an interest in the com- 
pany due to the fast-growing cable television market, 
industry sources said. 

SOUTH KOREA 

Paper Reports Government To Allow N. Korean 
TV, Radio 

Foundation for Cooperation 
SK0401104091 Seoul KYONGHYANG SINMUN 
in Korean 4 Jan 91 p 1 

[Text] It has been learned that the government worked 
out a policy for completely opening the seeing and 
hearing of North Korean television and radio in order to 
lay a foundation for exchange and cooperation between 
the North and the South of Korea. Thus, on 4 January, 
the government is reported to be carefully reviewing the 
time for implementation of this policy. 

The government repeatedly proposed to the North 
Korean side in the past to mutually open and exchange 
television, radio, newspapers and publications as a nec- 
essary condition for building political trust between the 
North and the South. However, the government failed to 
reach an agreement with the North Korean side. Accord- 
ingly, our side decided to unilaterally take a step for 
opening. 

A high-ranking government official pointed out that 
"lack of foundation for common consciousness between 
the North and the South, which was caused by division 
and cultural severance for 45 years, worked as a hin- 
drance to full-scale exchange and cooperation." He 
added that "as an advance step for full-scale opening of 
radio waves and mass media, our side is planning to 
unilaterally allow the seeing and hearing of North 
Korean television and radio." 

He stressed that "the mutual opening of seeing and 
hearing of television and radio is an indispensable pro- 
cess for mutually understanding the different political 
and economic systems and environment of life between 
the North and the South and for recovering common 
culture and value." He also explained that the relevant 
government offices completed reviewing technological 
measures required for our side's unilateral opening. 

As for the time of opening, this official said that "the 
time will be the point when the North Korea side show 
its sincerity, even a slight degree, for exchange and 
cooperation." Thus, he suggested that the government 
may possibly declare the full-scale opening during the 
first half of the year at the earliest. 

The government has included the mutual opening of 
seeing and hearing television and radio as an essential 
provision in the draft plan for building political trust to 
be discussed during the North- South high-level talks and 
in the draft of a basic agreement for improving the 
North-South relations. 

Such a policy by the government was prompted by its 
judgment that this year will be an occasion for epochally 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

developing North-South exchanges and economic coop- 
eration according to domestic and overseas situation 
including North Korea's full-scale negotiations with 
Japan for establishing diplomatic relations. 

At the same time, in order to expand the exchange of 
manpower, the government is planning to review the 
name and scale of "great national exchanges," which it 
proposed to the North Korean side in August of last year 
but ended in failure, and to determine the problems 
arising in implementing this proposal. After this step, the 
government will continually push for great national 
exchanges on all national holidays including New Year's 
Day by the lunar calendar and Hansik [national folk day 
on which brief memorial services are held at ancestral 
tombs]. 

Government Denies Opening of North TV, Radio 
SK0401104891 Seoul Domestic Service in Korean 
0800 GMT 4 Jan 91 

[Text] The Government denied a press report that the 
government recently decided to unilaterally open the 
North Korean television and radio. The government 
stressed that such a report is groundless and that it has 
not reviewed technically and legally the issue of opening 
the North Korean broadcast. 

A relevant official of the Unification Board today said it 
is the government's basic position that the opening of 
various domains, including radio waves, should be real- 
ized, in principle, on the basis of reciprocity. Therefore, 
the unilateral opening of the radio waves without agree- 
ment with the North Korean side cannot possibly be 
realized. 

This official pointed out that in the event that we 
unilaterally open North Korea's radio waves at the 
present stage, North Korea's psychological broadcast 
will be added to its program and as a result of this, 
genuine significance for exchanging radio waves can 
hardly be attained. 

Communications Ministry Allows Opening of 
VAN Service 
SK2812092990 Seoul YONHAP in English 0834 GMT 
28 Dec 90 

[Text] Seoul, Dec. 28 (YONHAP)—The Communica- 
tions Ministry will open the Value-added Network 
(VAN) service to the private sector in April at the latest 
in a preemptive action to counter mounting U.S. pres- 
sure to open South Korea's telecommunications market, 
it was announced Friday. 

Domestic VAN companies will be allowed to engage in 
data transmission, circuit resale and international VAN 
service, and to jointly use international communications 
circuits. 

An annual subsidy of between 10 billion won and 14 
billion won will be given to telecommunications firms, 

and companies with 200 or fewer employees will have 
rates for use of telecommunications circuits cut by up to 
30 percent for the next two to three years. 

International VAN offers data base, data processing and 
score and forward transmission services such as elec- 
tronic mail and computerized reservations. 

Data transmission service provides a contractor with a 
packet exchange system to gives access to data without 
any change of form or content. Some 7,000 people or 
institutions currently subscribe to the data transmission 
service of Data Communications Corp. of Korea 
(DACOM). 

The circuit resale service offers low-rate circuits to 
contractors by splitting high-rate circuits of the public 
telecommunications corporations through a multiplexer 
(Mux). 

When it comes to the joint use of international circuits, 
firms are permitted to use those circuits for non-profit 
communications between their headquarters and branch 
offices, but from early next year they will be able to use 
the circuits for dialogue with other companies too. 

The Uruguay Round service accord's telecommunica- 
tions annex leaves the right to set limits on intra- 
company communication to each government and it is 
highly likely the Korean Government will exclude voice 
service as a means of intra-company communication. 

The Communications Ministry announced in July that it 
would allow data transmission and circuit resale by 
domestic companies from the latter part of 1992 and 
access to international VAN from July 1991. 

The United States has been calling for the early opening 
of the Korean Communications market, particularly 
during February's Korea-U.S. meeting on telecommuni- 
cations. 

To help the domestic information-communications 
industry, the ministry will set up a 100 billion-won fund 
for VAN businesses. 

To encourage information providers (IP), the core ele- 
ment of data base service, the ministry is considering 
introducing a system by which public telecommunica- 
tions corporations such as Korea telecommunication 
authority collect payments for information on behalf of 
IP's from their users. 

At present, 21 private companies are registered with the 
ministry for VAN service and 154, including the 21, are 
engaged in data base and data processing businesses. 

Ministry sources said that restrictions on foreign com- 
panies' international van service and the 50-percent 
ceiling on foreign investment in joint ventures would be 
maintained for some time to prevent fatal damage to the 
domestic industry. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 EAST ASIA 

LAOS 

UNDP-Financed Telecommunications Program 
Signed 
BK1812113590 Vientiane KPL in English 0934 GMT 
18 Dec 90 

[Text] Vientiane, Dec 18 (KPL)—A new cooperation 
programme of UNDP [United Nations Development 
Programme] in telecommunication was signed here yes- 
terday by Mali-gna Sai-gnavong, director of the Interna- 
tional Organisations Department of the Ministry of 
Foreign Affairs, and Miss Carroll Long, resident repre- 
sentative of UNDP to Laos. 

Jointly financed by the UNDP and the World Bank and 
with a 4,700,000 American dollars budget, the project 
will help the Lao government realise a programme of 
expansion and modernisation of telecommunication ser- 
vices and introduce the state enterprise of telecommuni- 
cations and posts to the capacity of necessary manage- 
ment, operation and maintenance. 

This project of the UNDP, integral part of a global 
investment programme amounting to 45,500,000 Amer- 
ican dollars in telecommunication sector and co- 
financed by the International Development Association 
and the Japanese government, will mobilize necessary 
consultations and expertises for the realisation of the 
investment and provide a programme of necessary 
training of personnel in the services. 

MALAYSIA 

Seven FM Transmitting Stations To Be 
Operational in 1991 
BK2312085090 Kuala Lumpur International Service 
in English 0800 GMT 23 Dec 90 

[Text] All the seven FM transmitting stations in 
Malaysia are expected to be operational early next year. 
It will bring reception to 93 percent of the inhabited 
areas in Peninsular Malaysia. 

Parliamentary Secretary to the Information Ministry, 
Datuk Haji Fauzi Abdul Rahman, said only 50 percent 
of these areas have FM reception disc. He said in 
Kuantan that the seven stations cost 9.88 million ringgit 
to put up. Datuk Haji Fauzi said another 15 million 
ringgit would be spent to set up 11 more such stations in 
Sabah and Sarawak. 

Malaysia Launches Large-Scale Investment 
Program 
91AN0053 Chichester INTERNATIONAL 
TELECOMMUNICATIONS INTELLIGENCE 
in English 8 Oct 90 p 22 

[Article: "Five-Year M$5.6 Billion Investment Pro- 
gramme Announced"; all figures are in Malaysian dol- 
lars] 

[Text] Syarikat Telekom Malaysia (STM or Telekom 
Malaysia), the government-owned corporation that is 
setting the scene for private-sector investment in the 
country's telecommunications infrastructure (formerly 
managed by Jabatan Telekom Malaysia), is embarking 
on an ambitious and much-needed five-year, M$5.6- 
billion ($2.1 -billion) capital improvement programme. 
Announcing this, STM also said it would cooperate with 
Singapore Telecom on engineering, marketing, and 
international service projects as well as joining with eight 
other carriers and telecommunications administrations 
to build Asia's longest fibre-optic submarine cable 
system linking Hong Kong, Japan, Malaysia, Singapore, 
and Taiwan. 

The M$5.6-billion, five-year plan includes M$ 1.4 billion 
for a cellular telephone expansion programme; M$415 
million for investment in jointly constructed and oper- 
ated international fibre-optic undersea cables, including 
the project with eight other carriers; M$1.4 billion on 
expanding rural telecommunications; and at least M$2.5 
billion for general modernisation. STM is also planning 
a nationwide digital transmission network, including 
microwave. Within three years, the digital network is 
expected to be sufficient to enable commercial inte- 
grated services digital network (ISDN) services to begin. 

Malaysia's telecommunications development is way 
behind other Asian countries. Its 1,484,000 telephone 
lines (June 1990) and a penetration ratio of eight per 100 
people compares badly with Singapore, which has 37 
telephones per 100 people. In 1987 the number of 
telephone lines in Malaysia totalled 1,131,700. At the 
end of June 1990, STM had 30,156 telefax service 
customers, compared with 4,674 in June 1987. 

The company's ATUR 450 cellular mobile phone system 
has grown from a customer base of 17,411 in January 
1987 to 47,060 subscribers in June 1990. 

STM said the success of the five-year plan will be based 
on the success of its public shares offering. 

TAIWAN 

Premier Approves Satellite Development Plan 
OW2212084690 Taipei Domestic Service in Mandarin 
2300 GMT 20 Dec 90 

[From the "News and Commentary" program] 

[Text] Premier Hao Po-tsun of the Executive Yuan 
yesterday morning approved a medium- and long-range 
satellite development plan drafted by the group in charge 
of long-range planning for space science and technology. 

The plan, to be carried out in three stages in 15 years, 
will seek to build ground reception stations, to design 
satellite systems, and to map out technological goals. 
Detailed planning will be carried out for six months 
starting in January 1990. Premier Hao also suggested 
that the Industrial Technology Research Institute be 



10 EAST ASIA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

considered for taking charge of planning and implemen- 
tation in order to coordinate the efforts of various 
ministries and commissions. 

THAILAND 

Optical Fiber Submarine Cable Network Begun 
BK16120925 90 Bangkok Domestic Service in English 
0000 GMT 14 Dec 90 

[From the "News In Perspective" feature] 

[Text] During the past few years, Thailand's economy 
has been growing at a rapid pace—11 percent per year in 
average, an increase of 7.5 percent from the target set. 
Major growth has been seen in the manufacturing sector, 
where international telecommunications services are 
essential. This has prompted the Communications 
Authority of Thailand, or CAT, to further develop the 
efficiency of its international telecommunications 
system. The move is also in line with the government's 
policy to make Thailand future center of telecommuni- 
cations in Southeast Asia. 

CAT is currently adopting two international telecommu- 
nications systems—a satellite communications system 
and the coaxial cable system, the latest part of the 
ASEAN submarine cable system linking Malaysia, Sin- 
gapore, and Thailand. However, the coaxial cable system 
put into use since 1982 has reached its peak operation 
since 1988 while other systems in which Thailand 
invested with other countries or just purchased their 
transponders are also nearly fully used. The Cabinet, 
therefore, approved earlier this month a project of the 
Communications Authority of Thailand, in which CAT 
will invest more than 4 billion baht in the first-stage 
optical fibre submarine cable network to be undertaken 
jointly by Thailand and Malaysia. The project, which is 
part of the ASEAN-Pacific optical fiber submarine cable 
network, involves construction of an international 
optical fiber submarine cable system from the southern 
province of Phet Buri to Kuantan in Malaysia. 

The CAT will also be responsible for laying the cable 
between Phet Buri and Laem Chabang, a new industrial 
zone being developed on the Eastern Seaboard. A cable 
link will also be established between Phetchabun and 
Bangkok and from Bang Rak District to Nonthaburi 
Province. 

Thailand signed a memorandum of understanding on 
the project with countries involved on 4 August last year. 
Construction will take five years starting this year. 
Services will begin in 1993 and is expected to serve the 
country's telecommunication needs for the next 25 
years. Apart from the project, the CAT will also under-, 
take a joint venture in other optical fiber cable networks 
in the Pacific Ocean. Those projects will enable the CAT 
to increase the number of long-distance telephone cir- 
cuits for its international services to cope with the 
country's growing economy. 

According to the CAT, the optical fiber submarine cable 
project will not only relieve of traffic [as heard] on the 
satellite network but will also contribute to greater 
accuracy and conveniences in service as well as to the 
country's credibility in telecommunications technology. 

The cable will be used as an alternative route for the 
satellite telecommunications system in case of any dis- 
ruption to principal network. The Thai-Malaysian 
optical fiber submarine cable system will enable Thai- 
land to link its telecommunications network with other 
ASEAN countries as well as those in the Far East, North 
America, and Australia. To implement the joint devel- 
opment plan, Thailand will have to sign a loan agree- 
ment with Malaysia, the insurance agreement for the 
construction of an optical fiber submarine cable between 
Phet Buri and Kuantan and the construction and main- 
tenance agreement to be enforced throughout the oper- 
ation of the system. 

Acting Communications Minister Montri Phongphanit 
has said it is important for the CAT to complete the 
cable project as soon as possible to avoid a complete 
breakdown of connections to the southern provinces as 
land connections are often cut during natural disasters 
such as that caused by Typhoon Gay. 

Firm Launches Thai-Language Cable TV 
BK2812022190 Bangkok BANGKOK POST in English 
28 Dec 90 p 15 

[Text] International Broadcasting Corp, an affiliate of 
the Shinawatra Computer Group, is to inaugurate a 
Thai-language channel from January 1 and plans to use 
satellite transmission in the long term to solve the poor 
cable TV reception problem of its subscribers. 

Two weeks ago, the Shinawatra group was given prelim- 
inary approval by former Transport and Communica- 
tions Minister Montri Phongphanit to implement Thai- 
land's first multi-billion-baht commercial satellite 
project. 

The group plans to launch four satellites, with the first 
launching scheduled for no later than the first quarter of 
1993. 

Group chairman Police Colonel Thaksin Shinawatra 
said yesterday the poor reception problem for clients of 
^ts cable TV service was because of Thailand's humid 
climate. 

Currently, IBC runs two English channels with most of 
the programmes relayed from the United States. How- 
ever, Thai television is based on the European PAL 
system, while the US uses the NTSC system. 

i 

This meant the IBC microwave must convert 2,500 MHz 
to 200 MHz. To resolve the problem, IBC has imported 
a PAL system down-converter to adjust the NTSC signal 
from the US. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 EAST ASIA 11 

"They (Americans) just created PAL converters which 
suit the enviroment and climatic conditions in the US," 
he said. To resolve the probelm, IBC has added a circuit 
to the PAL converter. 

Dr Thaksin claimed that only a few subscribers were 
getting poor pictures, mainly those living in weak recep- 
tion areas. 

"Next year, we expect to attract 37,000 more home 
subscribers because of the Thai-language channel." 

He admitted IBC attracted fewer subscribers this year 
than it had planed for and blamed this on the six months 
it took to adopt the downconverter to improve picture 
reception. 

VIETNAM 

Radio-Television Transmission Output Increased 
BK1412100890 Hanoi Domestic Service in Vietnamese 
1100 GMT 13 Dec 90 

[Text] The Radio and Television Broadcasting Tech- 
nique Department of the General Corporation of Posts 
and Telecommunications has made many efforts to 
improve the technical quality of various radio and 
television programs. At present, the post service has 
introduced high quality ultra-short wave FM transmis- 
sions based on the frequency modulation technique. 

The department has concentrated its technical and 
financial resources on improving the Tam Dao transmis- 
sion station. At the same time, it has built a broad-band 
microwave transmission line for color television signals 
from the Giang Vo Center in Hanoi to the Tam Dao 
station, increasing the station's output to 18 kilowatt 
from its original output of 10 kilowatt. This will enhance 
resolution and improve the sharpness of television 
reception. All these efforts will help extend the radius of 
television broadcast and enhance reception quality in 
the Bac Bo delta and midlands. 
The department is building in Hanoi a new television 
transmission station with a 116-meter antenna tower. It 
plans to acquire a 10-kilowatt television transmitter 
capable of VHF and UHF transmissions to further 
improve the quality of television and FM radio broad- 
casts. 

Television Relay Station Set Up in Cao Bang 
BK2112073890 Hanoi Domestic Service in Vietnamese 
0500 GMT 20 Dec 90 
[Text] Cao Bang Province has just finished constructing 
and put into use the Do Buon Television Relay Station 
in Hoa An District. 
The station consists of a 21-meter high antenna, an office 
area, and a protective fence around the station at the 
total cost of 36 million dong. 
With the Do Buon Station, the Cao Bang Radio and 

, Television Station has the ability to receive and transmit 
the daily programs of the Central Television Station. It 
does not have to tape those programs in Hanoi then 
transport them to Cao Bang by motorcar like before. 



12 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

CZECHOSLOVAKIA 

Governments Reach Compromise on Federal 
Television 
AU1712125990 PragueMLADA FRONTA DNES 
in Czech 11 Dec 90 p 2 

[Interview with Jozef Miklosko, CSFR deputy premier, 
by a "tln"-signed MLADA FRONTA DNES correspon- 
dent, in the "We Asked" column; place and date of 
interview not given] 

[Text] [MLADA FRONTA DNES] Talks were held on 
Friday [7 December] on the future of television broad- 
casting in Czechoslovakia. What is the outcome? 

[Miklosko] The new law on division of powers will make 
it possible for two televisions to be set up—Czech 
Television and Slovak Television. At the same time there 
will be federal broadcasting, yet not above but alongside 
the two televisions. Federal broadcasting will make news 
and current affairs programs and programs concerning 
foreign affairs and questions of defense. Czech and 
Slovak Television will be duty bound to include these 
topics in their programs to an appropriate degree. In 
other words, the F 1 channel [the current federal pro- 
gram] will be made jointly by Czech Television and 
Slovak Television with federal entries. Licenses for pri- 
vate broadcasting will also be issued by the republics. All 
participating sides gave their consent to this proposal. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 LATIN AMERICA 13 

ARGENTINA 

Three State Radio Stations Sold to Private Sector 
PY2212180890 Buenos Aires DYN in Spanish 
2332 GMT 17 Dec 90 

[Text] Buenos Aires, 17 Dec (DYN)—The radio stations 
LS 5 Radio Excelsior of Buenos Aires, LU 33 Emisora 
Pampeana, and LV 3 Radio Cordoba were sold today to 
different private groups. The winner of the bid for the 
purchase of LR 3 Radio Belgrano decided, however, to 
withdraw, therefore, the one that was second will have a 
chance to buy it. 

The documents transferring the radio stations to private 
hands were signed this afternoon during a ceremony in 
the conference room of the presidential house in the 
presence of Raul Granillo Ocampo, legal and technical 
secretary, Guillermo Ocampo, under secretary of coor- 
dination and administration of communications media; 
and Raul Otero, chief of the National Telecommunica- 
tions Commission. 

The new radio station owners are: Red Celeste y Bianca 
Inc. bought LS S Radio Excelsior, Radiodifusora del 
Centra Inc. bought LV 3 Radio Cordoba; and Radiodi- 
fusora Pampeana bought LU 33 Emisora Pampeana. 

Radio Belgrano has already been offered to Nueva 
Difusora Inc., which is headed by the Gowland group 
because Migromoldes Inc., which won the bid, did not 
accept it. \ 

The only thing that remains to be done now is official 
delivery of the radio stations and disclosure of the 
amounts offered to win the bids. There is no information 
when the official delivery will be made. 

PARAGUAY 

New Telecommunications Administration 
Chairman Named 
PY2812000290 Asuncion ULTIMA HORA in Spanish 
27 Dec 90 p 13 

[Summary] The executive branch this morning 
appointed Colonel Guillermo Godoy Gimenez president 
of the National Telecommunications Administration 
Council, replacing Colonel Miguel Cirilo Guanes. 

[Asuncion morning newspapers ABC COLOR, NOTI- 
CIAS, and PATRIA on 28 December on page 13,14, and 
5, respectively, render the name of the new chairman of 
the National Telecommunications Administration 
Council, Antelco, as Colonel Guillermo Godoy Gale- 
ano.] 



14 NEAR EAST & SOUTH ASIA 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

REGIONAL AFFAIRS 

Arab Radio, Television Federation Meeting Opens 
in Cairo 
NC1812134790 Cairo Domestic Service in Arabic 
1230 GMT 18 Dec 90 

[Excerpts] Information Minister Safwat al-Sharif has 
asserted that the Egyptian Radio and Television Union 
dedicates all its resources to the service of Arab media so 
that the desired goals can be realized. He said the 
inauguration of the Egyptian satellite channel is a land- 
mark in the field of Arab media through which Egypt 
helps Arab media to confront the challenges posed by 
foreign media and to preserve Arab identity and culture. 

This came at the inauguration of the general assembly of 
the Arab Radio and Television Federation in Cairo 
today. The speech was delivered on al-Sharif s behalf by 
Engineer Fathi al-Bayyumi, chief of the board of trustees 
of the Egyptian Radio and Television Union. 

The information minister said the Egyptian union is 
prepared to provide all Arab countries with the necessary 
equipment to receive Egyptian satellite transmissions so 
as to enrich the flow of Egyptian programs and news 
material to Arab countries. 

Delegations from 16 Arab states are taking part in the 
general assembly meetings, which will continue for three 
days. Eng. Fathi al-Bayyumi is leading the Egyptian 
delegation, [passage omitted] 

At the first session, the conferees elected the seven 
members of the executive council from Egypt, Saudi 
Arabia, Syria, Algeria, Yemen, Tunisia, and Jordan. 

Eng. al-Bayyumi was elected chairman of the Arab Radio 
and Television Federation for the next two-year session, 
and Dr. 'Ali 'Abd-al-'Aziz al-Khudayri, head of the Saudi 
delegation, was elected deputy chairman. 

EGYPT 

signed by Egyptian Information Minister Safwat al- 
Sharif and Kuwaiti Information Minister Dr. Badr Jasim 
al-Ya'qbub earlier this month. 

Basyuni added that Radio Kuwait from Cairo will be 
under the complete political supervision of the Egyptian 
radio. Only Kuwaiti announcers and some Gulf states' 
announcers will work at the station. Radio Kuwait from 
Cairo will use the same identification signal as that used 
by Radio Kuwait. 

Basyuni explained that this radio will be a Kuwaiti voice 
added to the Arab and Kuwaiti radios which are serving 
the line opposed to the Iraqi aggression against Kuwait 
and calling for the return of the legitimate government to 
Kuwait. 

He added that Radio Kuwait's political line will focus on 
condemning Iraqi terrorism as a matter of principle and 
on addressing the fraternal Iraqi people, who have no 
interest in the aggression against the Kuwaiti people. 

Basyuni said Radio Kuwait from Cairo is an indication 
that the Egyptian media have employed all their 
resources and cadres to serve all Arab issues in times of 
crisis when an Egyptian voice which believes in Arabism 
and the Arab nation's causes is necessary. 

A Kuwaiti information source in Cairo has stressed that 
this radio will be an important source of news items 
about Kuwait and that world news agencies and radios 
will pick up these reports. This is because the radio is in 
a position to obtain news and hold interviews with 
important personalities who are closely monitoring the 
crisis. 

Work to set up Radio Kuwait from Cairo has been 
delayed for some time. This is because the Egyptian 
Radio and Television Union has been busy setting up 
Radio Kuwait from Dammam [Saudi Arabia] and pro- 
viding it with it the necessary staff. Work then began to 
set up Radio Kuwait from Cairo, provide it with staff, 
and furnish it with a studio and an audio library. 

Radio Kuwait To Broadcast From Cairo as of 1 January 
NC2912150990 Cairo MENA in Arabic 1330 GMT 
29 Dec 90 

[Text] Cairo, 29 Dec (MENA)—Radio Kuwait [idha'at 
al- kuwayt] will start broadcasting from Cairo as of 1 
January 1991. The radio will broadcast for three hours 
daily, from 2000 to 2300, [1800 to 2100 GMT] on the 
medium wavelength 271 meters [1107 kHz], the same 
frequency on which the Palestine and Nile Valley radios 
are broadcast. 

Egyptian Radio Director Amin Basyuni said that the 
transmission of Radio Kuwait from Cairo will be in 
implementation of the information cooperation protocol 

INDIA 

Satellite Equipment Fabricated in Ahmedabad 
BK2412092590 Delhi Domestic Service in English 
0240 GMT 24 Dec 90 

[Also see JPRS-TTP-90-020, 13 December 1990, p 16] 

[Text] The Space Applications Center, Ahmedabad, has 
fabricated a fully indigenous satellite gathering equip- 
ment. The equipment was successfully tested recently by 
transmitting signals from Ahmedabad to Delhi via Insat 
1-D. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 NEAR EAST & SOUTH ASIA 15 

MMW Technology for Use in Missile Warheads, 
Wide Band Communication 
BK1812112490 Delhi Domestic Service in English 
0830 GMT 18 Dec 90 

[Text] India has joined a select band of countries having 
Milli Meter Wave—MMW—techniques and system of 
wireless transmission. Only seven countries, including 
the United States, Germany, and Britain have acquired 
this technology so far. Developed by a dedicated group 
of scientists of the Defense Electronics Applications 
Laboratory—DEAL—Dehradun, the technology would 
be utilized in missile warheads. 

Briefing newspersons about the developments in this 
particular field in New Delhi today, the director of 
DEAL, Mr. V. Prakash Pandlas said that even several 
potential applications such as portable radars, nonpac 
satcom terminals, missile heatseekers, smart munition, 
collision avoidance, all weather imagery, and wide band 
communication systems. 

ISRAEL 

Agreement Signed With French Satellite Company 
TA1412131690 Jerusalem Domestic Service in English 
1800 GMT 13 Dec 90 

[Text] Israel will soon pick up broadcasts from the 
French spot set satellite. An agreement was signed today 
between the Israel agency for using outer space and the 
French Spot Image company. The satellite broadcasts 
are expected to be used in the fields of agriculture, 
meteorology, cartography, urban planning, and geology. 

[Jerusalem THE JERUSALEM POST in English on 11 
December in a report on page 10 adds that the agreement 
will also supply "useful data" for "security purposes. The 
photos will be received at an Israel Aircraft Industries 
station."] 

Communications Agreement Signed With 
Romania 
TA 1812101890 Jerusalem THE JERUSALEM POST 
in English 18 Dec 90 p 10 

[Report by Judy Siegel] 

[Text] Israel and Romania have agreed to increase 
substantially the number of telecommunications chan- 
nels between them. Bezeq officials have also asked for a 
mutual reduction in phone rates to the level that exists 
between Israel and Europe. The agreement to add 12 
new communications channels was reached yesterday in 
Tel Aviv by Bezeq chairman Yoram Alster and Roma- 
nian Communications Minister Andrei Chirica. 

Activists in Territories Using Ham Radios for 
Communication 
TA0301094491 Tel Aviv YEDI'OT AHARONOT 
in Hebrew 3 Jan 91 pp 1, 12 

[Report by Hayim Broida and Roni Shaqed] 

[Excerpts] "The PLO maintains a two-way communica- 
tion system with the territories, with at least four or five 
radio stations transmitting from the territories to PLO 
headquarters," says radio ham David Ben-Basat from 
Ra'anana, who claims he began monitoring these trans- 
missions several months ago. 

Ben-Basat further said that radio hams from the territo- 
ries have put their equipment at the disposal of Fatah 
activists, who broadcast to PLO headquarters several 
times each day, and that each transmission lasts several 
minutes. The transmissions include reports on events in 
the field and operational instructions pertaining prima- 
rily to fund distribution, [passage omitted] 

Reception of the radio transmissions is very good and 
both sides are heard clearly. They conduct conversations 
in plain language and use no codes or code words, 
although they use nicknames, presumably to prevent 
exposure of their identity. 



16 SOVIET UNION 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

'Raduga' Communications Satellites Launched 

'Raduga' Launched 20 Dec 
LD2112090890 Moscow TASS International Service 
in Russian 0827 GMT 21 Dec 90 

[Text] Moscow, 21 Dec (TASS)—Another "Raduga" 
communications satellite with retransmitting equipment 
on board to ensure telephone and telegraph radio com- 
munications and transmission of television programs 
was launched by a "Proton" carrier rocket in the Soviet 
Union on 20 December. The "Raduga" satellite has been 
put into a near-stationary orbit with the initial parame- 
ters as follows: Distance from the earth's surface— 
35,937 km; period of revolution round the Earth—24 
hours three minutes; inclination of orbit—1.3 degrees. 
The equipment installed on board the satellite is func- 
tioning normally. The command and measuring complex 
is guiding the satellite. The operation of the communi- 
cations and television equipment of the satellite will be 
in accordance with a pre-set programme. 

'Raduga-1' Launched 27 Dec 
LD2812083490 Moscow TASS International Service 
in Russian 0806 GMT 28 Dec 90 

[Text] Moscow, 28 Dec (TASS)—the "Raduga-1" com- 
munication satellite was launched in the USSR by the 
"Propon" rocket-carrier on Thursday [27 December]. 
The satellite carries multichannel relay equipment pro- 
viding for the further expansion of telephone and tele- 
graph radiocommunication on USSR territory. 

The satellite was placed into an orbit close to the 
stationary, with the following parameters: 

- Distance from the earth's surface—36,535 kilometers; 

- period of revolution—24 hours 34 minutes; 

- orbital inclination—1.4 degrees. 

The satellite equipment is functioning normally. 

Murmansk-Norway Direct Phone Link 
Commissioned 
LD2712102290 Moscow Domestic Service in Russian 
0900 GMT 27 Dec 90 

[Text] Murmansk inhabitants can now contact any sub- 
scriber in Norway, by-passing Moscow or Leningrad 
telephone operators: A direct telephone and facsimile 
line is now operating between this transpolar town and 
administrative centers in Norway. This is the second 
direct link connecting northern territories of the Soviet 
Union and Scandinavian countries. The first, with Fin- 
land, was commissioned at the beginning of the year. 

The day is not far off when Murmansk inhabitants will 
be able to phone directly to Sweden, where communica- 
tions engineers have announced plans to establish a 
direct telephone link. 

Central Caucasus TV Transmitter Commissioned 
LD2712113290 Moscow Domestic Service in Russian 
1000 GMT 27 Dec 90 

[Text] The inhabitants of the distant settlements in the 
Digora gorge will receive color Central Television pro- 
grams on New Year's eve. The new powerful automatic 
relay transmitter assembled by the communication 
workers of North Ossetiya in the mountains of the 
Central Caucasus was put into operation today. 

Joint Stock Television Begins Operating in Omsk 
LD1612181290 Moscow Domestic Service in Russian 
1600 GMT 16 Dec 90 

[Text] A joint-stock television company was on air for 
the first time in Omsk today. Inhabitants of a major 
microdistrict, which is situated on the left bank of the 
Irtysh, will be able to see seven hours of television. Apart 
from a local news bulletin, there will be speeches by 
leading specialists, by the chairmen of the oblast and 
town Soviets, and interviews with people from the area 
who have taken part in the extraordinary Russian Con- 
gress of People's Deputies. In addition to this, sub- 
scribers to cable television—and there are already 4,000 
of them—are to be offered feature films and musical and 
light entertainment programs. 

Kazakhstan TV To Begin Satellite Transmissions 
LD2912121290 Moscow TASS in English 1145 GMT 
29 Dec 90 

[Text] Alma-Ata December 29 TASS—The new trans- 
mitting equipment installed in Soviet Kazakhstan and a 
communication satellite leased by the republican gov- 
ernment from the USSR Communications Ministry will 
enable millions of people in the Soviet Union and other 
countries to watch Kazakh television programmes in the 
new year. The republican satellite television programme 
is called Zharyk (light). 

Kazakh Prime Minister Uzakbai Karamanov told TASS 
that the programme would be beamed to every part of 
Kazakhstan and considerable territories in Russia, Mon- 
golia and China were numerous ethnic Kazakhs live. 

Independent Radio Station Begins Broadcasts in 
Chita 
OW1912103290 Moscow Television Service in Russian 
1900 GMT 13 Dec 90 

[From the "120 Minutes" program] 

[Text] It does not surprise anyone in developed countries 
that there are dozens of radio and television stations on 
the air. The same thing is happening gradually to us. 
New stations are beginning to compete with those to 
which we have become accustomed. The call sign of a 
new radio program on the air in the Baykal area imme- 
diately attracted listerners' attention. [Video shows male 
and female announcers at microphones] 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 SOVIET UNION 17 

[Male announcer] So En Ka, the youth editorial office of 
Chita Radio, and the Aziya commercial information 
company present... 

[Reporter Bardo] As you may have noticed, the new 
weekly program, with the unusual name So En Ka, 
begins with this call sign. This abbreviation is deci- 
phered simply as the Joint Independent Radio Channel 
[Sovmestnyi Nezavisimyi Radio Kanal]. You will agree 
that for a state organization, such as the USSR Gostel- 
eradio [State Committee for Television and Radio 
Broadcasting], the words independent and joint sound 
unfamiliar, but nevertheless this is what it says. The 
Aziya commercial information company, a small enter- 
prise formed by the youth incentives fund of the Obis- 
polkom [oblast soviet executive committee], became 
cramped within the existing framework and began 
actively seeking a business partner. It was by no coinci- 
dence that the youth editorial office of Chita Radio 
became that partner. The democratic position of jour- 
nalists, freedom of views and expression, responsibility 
in evaluating events, fully suits the company's manage- 
ment. [Video shows operator at console, announcers at 
microphones, editorial workers in discussion, studio 
equipment; Bardo interviewing Aziya company director 
V. Kochetov] 

[Begin Kochetov video recording] I note two positive 
aspects in our partnership. First, in our remote region 
our radio channel helps saturate the market with infor- 
mation, new reports, new facts, and various events 
taking place in the country and in the oblast, all unusual 
and bright information. 

Second, here at the State Radio House, we have the 
opportunity to freely—maybe not quite independently— 
but freely associate and broadcast. The chief editor now 
is probably the Law on the Press. That is all. [end 
recording] [Video cuts to show operator's console, 
announcers, editorial conference] 

[Bardo] The scope of the joint radio channel's coverage 
is broad. Political, economic, and cultural information, 
specialists' commentaries, and plenty of music. But the 
main thing is... [Video cuts to interview with chief editor 
Shcherbakova] 

[Begin Shcherbakova video recording] ...first of all the 
education of a new generation of enterpreneurs and 
businessmen. I do not know how it is in other parts of the 
country, but in my opinion, our youth's interest in this 
new activity is still very low. There is another goal, that 
of providing first of all specific and realistic assistance to 
our new, young businessmen, [end recording] 

New Leningrad TV Company To Begin 
Transmission 
LD3012204490 Moscow Domestic Service in Russian 
1900 GMT 30 Dec 90 

[Text] A new Leningrad Television company, TS1, goes 
on the air after midnight today. The Oblast Soviet of 

People's Deputies has become its boss. The television 
company will operate twice weekly on the channel which 
carries the broadcasts of Leningrad Television. The 
collective has set itself the task of covering the problems 
of the spiritual and moral rebirth of the individual, of the 
village dweller in the first instance, and the economic 
and cultural links between the Leningrad region and 
other regions of the country and world. The processes of 
creating a free economic zone and ecological issues will 
be covered, and nondocumentary and documentary 
films will be shown. 

Odessa Commercial Television Channel Opens 
LD1812182790 Kiev International Service in Ukrainian 
0000 GMT 18 Dec 90 

[Text] A commercial advertising video channel has 
opened in Odessa. This is the first attempt to create an 
independent television network in the Ukraine. The 
channel is on the air every Monday following Ukrainian 
Television programs. It lasts one hour, and sometimes 
even longer. It is prepared by professional journalists, 
producers, cameramen, and young people who are 
attracted by clips, freestyle, real accidents, rock music, 
and so on. [sentence as heard] 

Odessa Region to Receive CNN Via Satellite 
LD2712112290 Kiev International Service in English 
0000 GMT 27 Dec 90 

[Text] An autonomous television channel will begin 
functioning in Izmail, Odessa region of Ukraine, on the 
eve of the new year. The television channel will use 
satellite communication; for example, it will help receive 
world news of the CNN television network. The U.S. 
marketing concept [as heard] has offered 150 feature 
films for demonstration in Izmail, Kiliya, Reni and 
Bolgrad regions. 

Belorussian Town of Mozyr Gets Cable Television 
LD2112034290 Moscow Domestic Service in Russian 
2330 GMT 20 Dec 90 

[Text] Cable television is becoming available in the 
Belorussian town of Mozyr. The inhabitants of one 
residential district are already able to watch programs 
screened on a commercial channel. All the work involved 
in its introduction was handled by the Mozyr Cable 
Works. The enterprise paid hard currency for new Jap- 
anese equipment and equipped its own television studio 
where the television programs are made. It also has 
equipment for the reception and relay of satellite televi- 
sion. This makes it possible to watch programs beamed 
from foreign countries. Technical documentation for the 
development of cable television systems throughout the 
town is now being worked on. A local program, called 
"Mozyr News", will go on the air in due course. 



18 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

REGIONAL AFFAIRS 

D2-Mac on Shaky Ground as European HDTV 
Standard 
91WS0043X Frankfurt/Main FRANKFURTER 
ZEITUNG/BLICK DURCH DIE WIRTSCHAFT 
in German 30 Oct 90 p 8 

[Article: "Without Attractive Program Offerings D2- 
Mac Cannot Become Television Standard: Federal Gov- 
ernment Wants To Hurry Along Its Introduction With a 
Joint Declaration of Intent From the Participants"] 

[Text] Frankfurt, 29 Oct—To date, several hundred 
million German marks [DM] have been invested in the 
development of high definition television; however, suc- 
cess has not been achieved yet. European TV manufac- 
turers are noticeably nervous. In the opinion of those 
knowledgeable about the sector, the improvements 
promised through the introduction of the D2-Mac TV 
standard are not easy to recognize when compared to the 
PAL [programmable array logic] system. Often it is not 
obvious that the digital sound is actually better because 
the audio components of existing TV sets (particularly 
the older ones) are in some cases not advanced enough 
and also the sound track of many programs is quite 
mediocre. 

On the other hand, D2-Mac represents an intermediate 
step toward HDTV. In 1991, when the first TV receivers 
with the wide picture tube in 16 x 9 format become 
available, they would already be capable of showing 
programs that fill the screen—provided the broadcasting 
companies and the private broadcasters are then trans- 
mitting in D2-Mac. In any case, to date, D2-Mac TV is 
playing via TV Sat 2 with the public virtually excluded. 

There, there are only four channels (1 Plus, 3Sat, Sat 1, 
and RTL plus) which can be seen via conventional 
ground transmitters or on cable in the usual PAL. In 
contrast, direct reception via TV Sat 2 requires an 
expensive satellite system and a receiver suitable for this 
standard. The viewer can obtain these two items only by 
investing approximately DM2,000. For the viewer, that 
means high cost with limited use. And the expensive 
satellite which cost approximately a half billion Deut- 
sche marks is not being adequately utilized. 

Federal Post and Telecommunications Minister Dr. 
Christian Schwarz-Schilling succeeded in persuading TV 
manufacturers, broadcasting companies, the two largest 
private telecasters, and the German Post and Telecom- 
munications Ministry to sign a declaration of intent 
which is supposed to save the D2-Mac standard. 
According to it, the broadcasting companies are to 
present the first and second channels on TV Sat 2 and 
they are obligated to broadcast some programs in the 16 
x 9 format starting at the time of the International 
Broadcast Exhibition in 1991, and, for this, to conclude 
four-year exploitation contracts for two channels on the 
TV Sat and also to transmit digital sound radio (DSR) 
over a third channel. 

The TV manufacturers are supposed to offer reasonably 
priced D2-Mac receivers or even modems for older sets. 
According to Schwarz-Schilling, they also must be 
involved in transponder rentals, which would be an 
absolutely new development. The German Federal Post 
and Telecommunications Ministry will likewise con- 
tribute to the costs of TV Sat 2 and feed more programs 
into the broadband cable using the D2-Mac standard, as 
well as the French channels transmitted with that stan- 
dard which now run on the satellites TDF 1 and 2. 

The Post Ministry, for its part, is obligated to make 
arrangements through negotiations with the German 
Laender so that the broadcasting of the TV programs 
mentioned will be less expensive. However, the old 
version of the agreement between the Laender and the 
national government concerning the use of the TV Sat 
still prevents that. 

And, the Union of Broadcasting Companies (ARD) has 
reservations: Retrofitting studios for the new picture 
format and the new form of modulation are considered 
too expensive, and satellite broadcasting would lead to 
horrendous additional payments for film broadcast 
rights, since the nine Laender would then be involved. 

However, if no attractive programs can be received from 
TV Sat 2, the intermediate step D2-Mac would be 
"dead" because of the situation and, therefore, all of the 
effort expended thus far for technical introduction of 
this standard would have been wasted, argue industry 
representatives. Cornelis Bossers (Philips) and Dieter 
Kunkel (Thomson) stress that much has been invested, 
that there will soon be both conventional PAL color 
receivers in the current 4x3 format with integrated 
D2-Mac components for an added cost of barely DM300 
more and built-in decoders for the same DM300 or 
add-on decoders for cable reception for DM699. Begin- 
ning early next year, Thomson will offer color sets for 
direct satellite reception for an added cost of DM649. 
For this all that is needed is the connection of a small 
parabolic antenna—which costs approximately DM300. 

But, all of this only makes sense if truly attractive 
programs are broadcast in D2-Mac via TV Sat 2. 
Whether the first and second channels which are receiv- 
able everywhere with the usual quality are to be included 
in that may remain an open question. Nevertheless, 
everyone is still committed to pursuing HDTV. Alain 
Gomez, Thomson CEO, recently announced approval of 
an additional Fr 3 billion (approximately DM1 billion) 
for HDTV development. 

Europesat Program for Future TV Satellite 
91WT0053A Paris LES ECHOS in French 
27 Nov 90 p 10 

[Article by Blandine Hennion: "Future Direct TV 
Broadcasting System Will Be European"] 

[Text] The second generation of direct television broad- 
casting satellites, destined to replace TDF1-TDF2 in 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 WEST EUROPE 19 

1996, will be an eight-country system known as "Europe- 
sat." It will be managed by Eutelsat, which as a stopgap 
measure may launch at least one satellite in as little as 28 
months. 

By refusing to augment TDF1-TDF2 with the help of the 
French telecommunications satellite Telecom 2, Paul 
Quiles has delayed by two years the upgrading of the 
French direct television broadcasting system, which can 
carry only eight of 12 channels. The decision may make 
continuity of service impossible for the six operators of 
the TDF1-TDF2 program packages (if more tubes blow 
out in the coming months). But it was a resolutely 
European choice. Faithful to his commitment to Franco- 
German cooperation in the field of HDTV [high defini- 
tion television], including satellite and cable support, the 
minister for posts, telecommunications, and space 
announced yesterday that the second generation of direct 
broadcast satellites would be European. 

The international body Eutelsat thus received a favor- 
able response from France, Germany, and six other 
countries to its bid for participation in the Europesat 
project. In 1996 these new satellites, with 12 channels 
each on 120-watt power, will assume the same orbital 
station of 19 degrees west and take the place of the 
current TDFl-TDF2's, which have only five channels 
each on 230 watts of power. On Friday, Eutelsat will kick 
off this billion-ECU [European Currency Units] pro- 
gram, for which it has received requests for 37 to 53 
transponders—France having reserved 12 to 15, and 
Germany, another pillar of the system, 15 to 18. 

Europesat, which is to have 36 operational channels with 
three satellites, will entail international negotiations with 
the eight countries concerned, each of which was given 
five direct broadcast channels under the 1977 Geneva 
plan. Some countries will waive their quota, ceding 
frequencies to their French and German neighbors. The 
system will be economically advantageous, since the 
operator will pay Fr40 to 50 million for each secured 
channel per year, compared to the initial 75 million for a 
secured TDF1 channel. 

The Clock Is Ticking 

Paul Quiles, who alongside Catherine Tasca, commented 
yesterday on the conclusions of the Eymery report 
(ECHOS of 21 November), thus rejecting a Franco- 
French solution that involved moving the TDF1-TDF2 
to 7 degrees west, an orbital position close to Telecom 2, 
France Telecom's future telecommunications satellite, 
the first of which is to be launched next autumn. 
According to Thomson officials, "that solution, which 
would have enabled us to augment TDF1-TDF2 more 
rapidly, and would have breached our cooperation agree- 
ments with Germany on the D2 MAC, and the interme- 
diate HDTV standard, because Bundespost Telekom is 
committed to adapting its cable networks to the Euro- 
pean standard. Germany has 7 million homes connected 
to cable." 

Industry has also had a voice in this complex problem, as 
the posts and telecommunications minister noted: 

"This issue is complex because our approach must be 
viable both commercially and technically. A number of 
important variables must be factored in, from viewer 
expectations, to the needs of operators, not to mention 
industrial capabilities. In addition, we must take the 
international environment into account. One thing is 
sure, the time remaining to us for action is limited." 

The operators of TDF1-TDF2 will not necessarily have 
to wait until 1996 to be able to engage in commercially 
satisfactory direct broadcasting. The government has 
decided to entrust Eutelsat with the task of proposing an 
interim solution. The latter has undertaken to order a 
"stop-gap" satellite configured like Europesat rather 
thanTDFl. 

A lead time of 28 months is needed. Alcatel Espace in 
association with Aerospatiale has already offered to 
build the satellite, which will cost Frl.2 billion to orbit. 
Requiring antennas 40 percent bigger than those needed 
to pick up TDF1, the satellite will also come to the rescue 
of TVSAT, TDFl's German counterpart. This solution 
will cost the operator Fr75 million per year per channel 
in rental fees, the same as TDF1. But operators must 
make firm commitments before the government gives a 
green light for the "gap filler." It is a three year gamble 
that not everyone is prepared to make. 

Video-Telephone Project To Challenge Japanese 
91WP0053C Paris LE FIGARO (LE FIG-ECO 
supplement) in French 22 Nov 90 p I 

[Article by Yann Le Gales: "Quiles Plugs In to Visio- 
phone"] 

[Text] Paul Quiles, minister for posts, telecommunica- 
tions, and space, presented to the council of ministers 
yesterday the action programs launched by France 
Telecom in the field of telecommunications terminals 
(telecopiers, European digital car telephones, etc.). 
Among other things, the minister officially launched the 
"Visiophone" or video-telephone program. Still kept 
under wraps at the laboratories of CNET [National 
Technical Research Center], Matra, Alcatel, and SAT, 
Visiophone will become a reality for these concerns and 
for the general public starting in 1995. The price will 
vary from Fr5,000-10,000. 

The days of the telephone booth and Minitel are num- 
bered. Telecommunications terminals are going to be the 
object of serious industrial competition over the next few 
years. The European digital car telephone, the telecopier, 
and the Pointel portable pocket telephone represent 
markets worth tens of billions of francs. A mass market 
is developing for terminals, similar to the market that 
developed for video cassette recorders and televisions. 

Industrial rivalry will be all the more heated since the 
Japanese are prepared to seize this opportunity to force 



20 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

European manufacturers to beat a retreat. They are 
already the world leaders in telecopying. They are mas- 
tering essential technologies such as components and 
liquid-crystal screens. The opening of the European 
market no longer protects manufacturers in the Old 
Continent. Finally, new challengers such as Thomson are 
looking for a way to break into this mushrooming 
market. 

SGS-Thomson Accepted 

Visiophone is a symbol of the new reality. The program 
will be the object of a battle royal over the next three 
years. It is necessarily going to be European. It demands 
the mastery of sophisticated technology in components 
and flat screens. French manufacturers will no longer be 
able to use their domestic market to score points for 
export sales. "New relations will have to be established 
between the state, the public utility France Telecom, and 
the manufacturers. France Telecom, for its part, will 
continue to be involved in strengthening the economy," 
said Paul Quiles. The former DGT [General Directorate 
of Telecommunications] will engage in three kinds of 
activities to that end: research, takeovers, and an inter- 
national strategy. 

Before the end of this year, France Telecom—which next 
year is going to invest Fr50-100 million in Visiophone— 
will pick two manufacturers to develop the components. 
Five major industrial groups responded to last spring's 
invitation to submit bids. The list includes the Franco- 
Italian SGS-Thomson, which will be selected, and Sie- 
mens. Later on, the former DGT will have to choose 
suppliers of flat screens. In that field, the European 
manufacturers that are capable of providing the kind of 
specialized components used in Visiophone are starting 
off far behind the Japanese. Thus, European cooperation 
is imperative. 

The first steps have already been taken. Siemens, Matra, 
Alcatel, and Philips are collaborating in the Jessi pro- 
gram. European utilities like France Telecom have estab- 
lished common standards. They have agreed to pool 
their research capabilities in Eurescom. They are 
working to interface their networks. 

But Paul Quiles, who met the day before yesterday with 
Ian Timmer, president of Philips, wants to go even 
further. "The major European groups—Philips, Sie- 
mens, and Thomson—are pondering the best way to 
respond to the Japanese. Personally, I hope the European 
Commission takes the necessity of European coopera- 
tion into account. If not, the respective governments will 
have to ensure the Commission gets organized to meet 
this kind of competition." 

Eureka Audiovisual Plans Announced 
91WT0053B Paris LES ECHOS in French 
27 Nov 90p43 

[Article by Nicole Vulser: "Establishment of European 
Audiovisual Center"] 

[Text] Eureka's audiovisual coordinating committee is 
expected tomorrow to give an official green light for the 
European Audiovisual Center. 

More than a year after the European audiovisual confer- 
ence and the adoption by some thirty countries of the 
joint declaration in favor of establishing a Eureka Audio- 
visual based on existing technology, the cultural and 
industrial gamble seems to be headed for success. 
Spurred by the serious shortage of audiovisual programs 
in Europe and the virtual nonexistence of exports at a 
time when American and Japanese programs are abun- 
dant, some thirty European countries decided to 
dynamize the market and establish partnership net- 
works. Among the five Herculean tasks assigned to 
Eureka are the cultivation of a more transparent audio- 
visual market, the launching of specific cooperation 
projects, wider distribution of European programs, more 
extensive distribution of programs within Europe, and 
promotion of European technologies. 

"Eureka effectively got under way in mid-January. Since 
June, after setting up a staff in Brussels and obtaining an 
operating budget (1.3 million ECU [European Currency 
Units]) this year, we have given the go-ahead on several 
projects," explained Patrick Olivier, director of the 
Eureka Audiovisual secretariat. "Tomorrow, the coordi- 
nating committee is expected to approve the European 
Audiovisual Center. This is a necessary instrument for 
achieving market transparency, since standardized sta- 
tistics for the various European countries do not yet 
exist. This small network clearinghouse based in Stras- 
bourg, near the Council of Europe, will standardize the 
economic, juridical, and fiscal data in domains as 
diverse as the various interested parties, and will pro- 
duce a catalog of European programs." 

Five Projects 

Five projects, supported by at least three countries, are 
expected to get the Eureka designation tomorrow. The 
five projects are: The European Production Group 
(GEP), bringing together eight broadcasters that have 
established a script-writing development fund; TV Tel, a 
Videotext educational programming system; GPE, a 
group of European producers who hope to make four or 
five programs of Europe-wide interest over the next 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 WEST EUROPE 21 

three years; the coproduction and dissemination of vid- 
eodisks about Russian culture; and Amaya Distribution, 
which has the Cousteau broadcast catalog and a 10 
percent interest in production through a distributor on 
account. 

Eureka Audiovisual hopes in the near future to coordi- 
nate with GIE Vision 1250 on equipment loans needed 
for European HDTV [high definition television] produc- 
tion. Other priorities are: assistance to new image tech- 
nologies, promotion of the dubbing and subtitling nec- 
essary for better circulation of programs in Europe, and 
establishing standards for European productions. 

Turkey, France Sign Commercial Satellite 
Agreement 
TA2212101590 Ankara ANATOLIA in English 
0950 GMT 22 Dec 90 

[Text] Ankara (A.A.)—Turkey signed an agreement on 
Friday with Aerospatiale of France for the production of 
Turkey's first commercial satellite. 

A statement from Turkey's Post, Telegraph and Tele- 
communications Company (PTT) said Aerospatiale had 
proposed the best offer. 

According to the agreement the Turksat project which is 
targeted to be finished in 1993 will cost 291 million U.S. 
dollars 

Aerospatiale and British Aerospace had been in fierce 
contention for the project. 

The PTT was to have signed the contract with Aerospa- 
tiale in September but postponed the ceremony to 
November 26. It then cancelled again and demanded 
re-bids with technical changes. 

CANADA 

EG GATT Proposal Viewed as Affecting Two 
BCE Units 
91WT0060 Toronto THE GLOBE AND MAIL 
in English 27 Nov 90 pp Bl, B2 

[Article by Lawrence Surtees, Telecommunications 
Reporter] 

[Text] The European Community wants Bell Canada 
and Northern Telecom Ltd. broken up. 

That would be the effect of the latest proposal tabled by 
the EC at the so-called Uruguay Round of talks on 
international trade, said Michael Murphy, director- 
general of government relations and GATT-watcher at 
Bell Canada. 

"Their proposal is deceptive," said Germain Denis, 
Canada's chief negotiator and assistant deputy minister 
for multilateral trade negotiations at the Department of 
External Affairs. 

Although the EC does not specifically name any 
offending countries, the broad provision on procurement 
"is aimed at preventing any preference being granted to 
a company by any government regulation," Mr Denis 
said in an interview. 

Most global telecommunications equipment makers 
have preferential supply agreements with domestic tele- 
phone companies. 

Northern Telecom, which will become the world's third- 
largest telecommunications equipment maker after it 
completes the acquisition of STC PLC of Britain, is no 
exception. 

The Mississauga-based company has a fifty-year-old 
supply agreement with Bell Canada that was approved 
by Bell's federal regulator, the Canadian Radio- 
Television and Telecommunications Commission. 

Both companies are units of Montreal-based BCE Inc., 
one of Canada's largest corporations. Combined, Bell 
and Northern employ more than 100,000 people and had 
revenue of more than $ 15-billion (Canadian) last year. 

The supply agreement, under which Northern Telecom 
grants a price discount to Bell, is the underpinning of the 
integration of the two companies. Their relationship was 
upheld in 1983 after a 17-year inquiry by the federal 
government to break up the two companies. 

The EC proposal says those kinds of deals harm interna- 
tional trade and it wants negotiators to outlaw such 
arrangements. 

"They ignore the fact that most European telephone 
companies are state-owned and have closed markets," 
Mr Murphy said. 

The EC proposal was submitted last week for consider- 
ation by ministers from 100 countries who will attempt 
to rewrite international trade rules when they begin a 
week of negotiations in Brussels on Sunday. 

Those meetings have been billed as a last-ditch attempt 
in the four-year-old round to negotiate the most 
sweeping reforms to the General Agreement on Tariffs 
and Trade (GATT) since the Second World War. 

Telecommunications figures prominently in those talks. 

Representatives are attempting to negotiate a telecom- 
munications agreement that is one of several proposed 
appendices to a radical document, called the General 
Agreement on Trade in Services (GATS). The GATS 
agreement is a companion to the over-all GATT accord. 

But telecommunications services is just one of 15 areas 
that the army of diplomats from North America and 
Europe, the two major trading blocs, are squabbling 
over. And as the EC proposal on procurement shows, 
there is significant overlap between proposals in the 
umbrella GATS accord and the telecommunications 
appendix, Mr Denis said. 



22 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

Coincidentally, the task of finding an international con- 
sensus on the appendix on telecommunications services 
rests with a Canadian official. 

Robert Tritt, director of trade policy at the federal 
Department of Communications, is chairman of the 
GATT sub-group on telecommunications that hopes to 
set new rules governing access to the fastest-growing 
segment of a global business worth almost $400-billion 
(US) a year. 

GATT does not currently apply to trade in services. A 
US proposal to reach such a pact was scuttled in 1982. 

The launch of global messaging services in Canada, 
Japan and Britain earlier this year by US telecommuni- 
cations giant American Telephone and Telegraph Co. of 
New York underscores the growing trade in telecommu- 
nications network services. 

Spending on services now outstrips equipment purchases 
by almost four to one. 

Users spent $310-billion on services in 1989, compared 
with $80-billion on equipment, according to estimates 
from Northern Business Information Ltd. of New York. 

But the EC's procurement proposal is only the latest 
monkey wrench that members of both North American 
and European delegations have lobbed at each other on 
the eve of the historic talks. 

To counter those state-owned monopolies, the United 
States wants to exempt its telecommunications service 
market from the most-favored-nation principle 
enshrined in the GATS accord. 

That principle would require any signatory to extend an 
advantage bestowed on one trading partner to all other 
GATT signatories. Faced with pressure from AT&T, the 
United States wants to negotiate access to markets 
bilaterally outside of GATT. 

In maneuvering between the broad EC proposal and the 
status quo, Mr Tritt is advocating a Canadian compro- 
mise. 

Officials in Ottawa believe the Canada-US free-trade 
agreement (FTA) could serve as a model for the pro- 
posed telecommunications appendix to the GATS agree- 
ment. 

Canadian negotiators are seeking an outcome similar to 
the FTA's provisions on services, says an External 
Affairs briefing report prepared last August. 

The FTA enshrines "national," or reciprocal, treatment, 
which means each country will treat a company from 
another country the way it treats a domestic company, 
which could satisfy US concerns. The FTA also includes 
rules on procurement, which could meet Europe's con- 
cerns. 

But telephone companies are worried that the GATS 
telecommunications appendix could force their govern- 
ments to impose deregulation and competition in their 
monopoly markets. 

A detailed agreement on regulating trade in telecommu- 
nication services will also have to reach an international 
consensus on what services should be included in the 
agreement, as well as reconcile the varying degree of 
competition in place throughout the world. 

"Canada must retain complete authority and flexibility 
to determine the structure of domestic markets," John 
Farrell, president of phone company consortium 
Telecom Canada, told International Trade Minister 
John Crosbie in a letter last month. 

Despite the hurdles, some observers argue there is too 
much at stake for failure this time. 

Mr Murphy believes the process won't end in Brussels. 

It would be ironic, he said, if GATT fails on telecommu- 
nications—the oldest international organization in exist- 
ence, the Geneva-based International Telecommunica- 
tions Union has served as a model of global cooperation 
for 125 years. 

Consortium To Build Armed Forces New 
Communication System 
91WT0059 Ottawa THE OTTAWA CITIZEN 
in English 31 Oct 90 p Bl 

[Article by Dominique Lacasse] 

[Text] Nepean-based Computing Devices Co. has won a 
bid to supply the Canadian Armed Forces with a $1- 
billion communications system to replace antiquated, 
1950s' hardware. 

The massive project will take 10 years to complete and 
create hundreds of jobs from coast to coast, the bulk of 
them going to Alberta but at least 100 to the Ottawa area. 

Computing Devices, a division of Control Data Canada 
Ltd., will lead an international consortium of 10 compa- 
nies that will design and manufacture the new system 
nicknamed Iris (after the Greek goddess of the rainbow 
and messenger to the gods). The new system will provide 
everything from hand-held cellular phones and fax 
machines to long-range satellite communication, all with 
built-in security features to prevent interception. 

The award was announced at an Ottawa press conference 
Tuesday by Defence Minister Bill McKnight and Supply 
and Services Minister Paul Dick. 

They said details of the contract are still to be completed 
before Treasury Board approval is sought for the con- 
tract award. 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 WEST EUROPE 23 

"The communications system now in use by our army is, 
quite simply, aging and ineffective," McKnight said. "In 
this information and communications age, the army still 
has 1950s' technology. 

"The current system is difficult to operate and maintain 
and is vulnerable to jamming, which could render it 
useless in a hostile environment." 

Computing Devices had been preparing for the bid since 
1982 and spent $5-million on its massive proposal. Two 
trucks delivered the 120,000-page package to the govern- 
ment in June. 

"We put a lot of effort into our proposal," said David 
Scott, executive vice-president of Computing Devices's 
Communication Systems Division. 

"Everybody likes to see more jobs and that's what we're 
getting. We're quite delighted about it." 

The company is estimating that nearly 8,850 person- 
years of employment will be created over the 10-year 
term of the project. (A person-year is work for one 
person for one year.) 

Of the jobs created in Ontario, about half will go to the 
Ottawa area, including about 100 to Computing 
Devices's Bells Corners site where it employs 1,200 
people. 

The radios, designed in Britain, will be manufactured 
under licence by Computing Devices in a $100-million 
plant to be built in Calgary, creating 350 jobs. 

FRANCE 

France Telecom, International Telecom Japan 
Sign Accord 
91WT0039A Paris AFP SCIENCES in French 
28Oct90p21 

[Article: "France Telecom-International Telecom Japan 
Agreement"] 

[Text] Paris—On 12 October, in Paris, the chief execu- 
tive officer of France Telecom, Mr Marcel Roulet, and 
the president of International Telecom Japan (ITJ), Mr 
Noboru Takahashi, signed a cooperation agreement 
aimed essentially at developing relations between the 
two partners. 

This framework agreement, which remains to be 
defined, complements the agreement signed in 1989 and 
dealing with fax (fax-inter) and telephone communica- 
tions between the two countries. According to France 
Telecom, it will cover marketing, the operation of new 
services and, more broadly, other international telecom- 
munications sectors. One of these is telephone, as tele- 
phone traffic is becoming increasingly international. 

France Telecom holds a 2-percent interest in ITJ, which 
was created in 1986 following the privatization of the 
national operator Nippon Telegraph and Telephone 
(NTT). 

Since the opening of international switched telephone 
service with France, in November 1989, the traffic 
between ITJ and France Telecom has experienced sus- 
tained growth and, according to France Telecom, ITJ 
controls over 20 percent of the Japanese telephone 
market with France. 

Post, Telecommunications Budget Approved 
91WT0039B Paris LE MONDE in French 
14Nov90p27 

[Article by Pierre Servent: "At the National Assembly, 
Mr Quiles Has the New Post and Telecommunications 
Budget Approved"] 

[Text] On Monday, 12 November, the deputies passed 
the budget bill of the Ministry of Post, Telecommunica- 
tions and Space (PTE), amounting to Fr601.4 billion. In 
accordance with the law of 2 July 1990, Mr Quiles's 
ministry no longer includes the operations of the Post 
Office and France Telecom; on 1 January 1991, both will 
become legal entities governed by public law and 
enjoying financial autonomy. 

At a time of lean kine for the government (8 out of 20 
budgets were approved), Mr Quiles's budget bill was a 
great success, with 286 votes for (the Socialists, Mr 
Pierre de Benouville (RPR) and 13 independents) and 
248 against (RPR, UDF, PCF, 6 independents). The 
centrist deputies abstained, as did 2 RPR deputies 
(Messrs Gorse and de Rocca-Serra) and 2 UDF deputies 
(Messrs Pelchat and Jose Rossi). 

"For the first time since 1923, there is no appended PTT 
[Post, Telegraph and Telecommunications] budget. 
Meanwhile, the country has turned over a new adminis- 
trative leaf, and the two public operators—The Post 
Office and France Telecom—have been given manage- 
ment autonomy. Starting 1 January 1991, they will be on 
their own, and I made sure that national elected bodies 
will have the means to check that the operators actually 
use their technical, economic and social achievements to 
serve the country and the French people, all the French 
people," the PTE minister explained in order to put this 
budget of a new type in the proper perspective. On the 
difficult question of the Post Office making loans (a 
subject that had been the subject of some debate in the 
Assembly and in the Senate during the spring session), 
Mr Quiles indicated that the government will actually 
submit a report to Parliament on the question. 

In fact, the minister wishes to reexamine the question in 
a climate more serene than the one that prevailed during 
the debate on the planned separation of the Post Office 
and France Telecom. The government, therefore, just 
entrusted Mr Yves Ullmo, senior adviser at the State 
Audit Office and general secretary of the National 



24 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

Council on Credit, with just such a mission. "The report 
will also evaluate the impact that granting the Post 
Office access to lending activities will have on the French 
financial system," the minister explained, adding that 
the study will be submitted to Parliament in the next few 
months and will be discussed during the spring session. 

During the debate, Mr Quiles received far more praise 
than criticism. For instance, a centrist deputy, Mr Jean- 
Pierre Foucher (Hauts-de-Seine), expressed his appreci- 
ation for the efforts made to achieve a consensus on the 
reform. "We are pleased that the Higher Commission on 
Public Service of the Ministry of Post and Telecommu- 
nications, which includes two centrist deputies, was 
implemented as scheduled," he said. Mr Daniel Le Meur 
(PCF, Aisne), whose group had been the only one to vote 
against the law of 2 July, denounced Mr Quiles's policy: 
"Your policy hands over the Post and Telecommunica- 
tions public service to the imperatives of large corpora- 
tions. (...) In order hand over control of the public 
service to the private sector, your law has made it 
possible to eliminate the 'administrative shackles' which 
you mentioned on 27 October 1989: the time seems to 
have come for deregulation made in the United States..." 

GERMANY 

Satellite Channel Begins Teletext Service 
LD1912121490 Hamburg DPA in German 1035 GMT 
19 Dec 90 

[Excerpts] Zurich (DPA)—The German-language satel- 
lite channel 3Sat is from today offering its own teletext. 
The two programs, called 3Sat-Text and 3Sat- 
Textvision, are specifically geared to the information 
needs of the German-speaking audience and will be 
produced by Schweizerische Teletext AG in Biel. Dieter 
Stolte, the manager of ZDF, announced this in Zurich 
today. On 190 pages initially, the broadcasts will include 
a news program as well as excerpts from the teletext 
services of the four 3Sat stations—ZDF, the Austrian 
ORF, the Swiss SRG, and DFF, the station of the former 
GDR that has been associated with 3Sat since April 
1990. [passage omitted] 

Deutschlandfunk Complains of 'Frequency Piracy' 
by SWF 
LD1912113790 Berlin ADN In German 0953 GMT 
19 Dec 90 

[Text] Bonn (ADN)—An open dispute broke out on 
Wednesday between Deutschlandfunk and Suedwest- 
funk (SWF) on the distribution of broadcasting frequen- 
cies. The director of Deutschlandfunk, Edmund Gruber, 
spoke in a press statement published in Cologne of 
"illegal action by Suedwestfunk" and of "frequency 
piracy". 

According to Gruber, Suedwestfunk, the land broad- 
casting station based in Baden-Baden, want to use two 

UKW frequencies "which rightfully belong to Deut- 
schlandfunk" for its own fourth radio service. Suedwest- 
funk wants to create a fait accompli "before the prime 
minister of the laender meet tomorrow and the day after 
for their last annual conference to^ talk about broad- 
casting issues, among other matters". 

Gruber announced "appropriate legal measures" against 
the action by Suedwestfunk. He recalled that the ARD 
[association of public broadcasting institutions] pub- 
lished a report calling for the abolition of Deutschland- 
funk and saying that it would permit a "joint institution" 
only if the disbandment of the Cologne station is not 
possible. The behavior of Suedwestfunk, Gruber says, 
gives a "foretaste of the ARD's intention of continuing 
Deutschlandfunk as a radio station without any status in 
law within a joint institution". 

East German Television Ends Broadcasting 
Operations 
LD1512222190 Berlin Deutschlandsender-Kultur 
Network in German 1900 GMT 15 Dec 90 

[Excerpt] Just a few minutes ago, East German television 
[Deutscher Fernsehfunk—DFF] began transmitting on 
its first channel the service of the West German televi- 
sion, ARD. It thus ended its 38-year broadcasting 
activity on that frequency. At the same time, the color 
television norm was changed from Secam to PAL. On 
the DFF second channel the new laender chain [Laender 
Kette—East German regional chain] has been broad- 
casting since this morning. ARD Chairman Hartwig 
Keim spoke of the historic day that has brought the start 
of a shared broadcasting future. He emphasized that 
DFF remains responsible for the channel until Land 
broadcasting bodies are set up. [passage omitted] 

ARD Programs To Be Aired in Whole Germany 
From 15 Dec 
AU1412104190 Berlin BERLINER ZEITUNG 
in German 12 Dec 90 p 2 

[Ralph Kotsch report: "ARD To Air Its Programs in the 
Whole of Germany as of Saturday"—times cited are 
local] 

[Text] On Saturday [15 December], the programs of the 
East German DFF television network will cease to exist 
in their present form. A new program called "DFF 
Laenderkette" [regional programs] will be formed out of 
DFF1 and DFF2, which will be aired beginning Saturday 
at 0710 on the frequencies of DFF2. 

The first German television channel ARD will transmit 
its programs on the frequencies of DFF1. The hookup 
will be carried out at 1958 on Saturday. Until that time 
the DFF1 will present a special farewell program for its 
spectators. 

The DFF will contribute numerous broadcasts to the 
ARD main program. After unsuccessful talks between 



JPRS-TTP-91-001 
7 January 1991 WEST EUROPE 25 

ARD and DFF in the past, progress has been achieved in 
the past few days—as was learned from DFF circles. As 
of December it will be possible to receive DFF produc- 
tions from all spheres (from the entertainment depart- 
ment the "Motley Pot," for example) via ARD in the 
whole of Germany. From 1725-1958 the ARD will carry 
local programs. During this period, local programs will 
be aired by the regional stations of Mecklenburg- 
Western Pomerania, Brandenburg, Saxony-Anhalt, Sax- 
ony, and Thuringia. A special arrangement has been 
worked out for Berlin. On the frequency on which ARD 
programs used to be broadcast in the past, Berlin inhab- 
itants will continue to be able to watch the regional 
programs of the SFB [Free Berlin Station]. On the 
frequency on which DFF1 used to transmit, and which 
will now also be used by ARD, the regional program of 
the Brandenburg station will be aired. 

There is good news for all fans of the sandman. This 
program will be continue to be aired twice every day—at 
1820 in all regional programs of the new laender, and at 
1850 within the DFF Laenderkette program. 

In Berlin it will in the future be possible to receive ARD 
programs on two frequencies with an antenna, and ZDF 
[Second German Television], the DFF Laenderkette, 
Sat 1 and N3 on one frequency each. Thus, it will be 
possible to receive the breakfast program of RIAS tele- 
vision, which was taken over by ARD and ZDF a few 
weeks ago, on four frequencies. According to Helmut 
Haunreiter, who is responsible for technical aspects in 

the staff of television representative Rudolf Muehlfen- 
zel, this arrangement will not last very long. Solutions are 
being sought under which programs of private stations 
can be offered instead of RIAS-TV breakfast programs 
on four frequencies. 

Since the establishment of the ZDF hookup on 2 
December on some frequencies that had not been used 
until that point, reception problems have been observed 
in parts of Saxony and Mecklenburg- Western Pomera- 
nia. Helmut Haunreiter told BERLINER ZEITUNG 
yesterday that, together with the Federal Postal Admin- 
istration, solutions are being sought concerning the 
establishment of additional stations so that the ZDF can 
also reach areas that have so far not been able to receive 
ZDF programs. 

SPAIN 

Deputies Approve Municipal Radio Stations Law 
LD1412061990 Madrid Domestic Service in Spanish 
2200 GMT 13 Dec 90 

[Excerpt] There will be municipal radio stations, and 
they will be able to finance their wages out of advertising. 
The congress of Deputies today approved the draft laws 
regulating the creation of municipal radio stations and 
including party political election broadcasts on them, 
[passage omitted] 



26 INTERNATIONAL 
JPRS-TTP-91-001 

7 January 1991 

Undersea Communication Cable Begins Operating 
24 Dec 
TA2412092490 Jerusalem THE JERUSALEM POST 
in English 24 Dec 90 p 7 

[Report by Judy Siegel] 

[Text] Bezeq's third undersea telecommunications cable, 
which can accommodate up to 19,000 simultaneous 
calls, is to begin operation today—a few days before the 

deadline set by the international consortium that set it 
down on the Mediterranean seabed. 

The easternmost end of the 2,890-kilometer cable was 
laid this past summer off the Tel Aviv coast, and 
connects up with Turkey, Greece and Italy. It meets 
other connections extending access to the rest of Europe 
and to the U.S. 

The 11-country consortium has invested $100 million in 
the project. 



T9TZZ Ufi   *<ri3IJ9NIHdS 
09 1ÜA0U laOd SBZS 
fOT SS3D0ad  nNlLb 

SLIM 

191ZZ 

This is a U.S. Government 
policies, views, or attitudes o 
cite FBIS or JPRS provided tl 
secondary source. 

Foreign Broadcast Information Service (FBIS) and Joint Publications Research Service (JPRS) 
publications contain political, military, economic, environmental, and sociological news, commentary, 
and other information, as well as scientific and technical data and reports. All information has been 
obtained from foreign radio and television broadcasts, news agency transmissions, newspapers, books, 
and periodicals. Items generally are processed from the first or best available sources. It should not be 
inferred that they have been disseminated only in the medium, in the language, or to the area indicated. 
Items from foreign language sources are translated; those from English-language sources are tran- 
scribed. Except for excluding certain diacritics, FBIS renders personal and place-names in accordance 
with the romanization systems approved for U.S. Government publications by the U.S. Board of 
Geographic Names. 

Headlines, editorial reports, and material enclosed in brackets [] are supplied by FBIS/JPRS. 
Processing indicators such as [Text] or [Excerpts] in the first line of each item indicate how the 
information was processed from the original. Unfamiliar names rendered phonetically are enclosed in 
parentheses. Words or names preceded by a question mark and enclosed in parentheses were not clear 
from the original source but have been supplied as appropriate to the context. Other unattributed 
parenthetical notes within the body of an item originate with the source. Times within items are as given 
by the source. Passages in boldface or italics are as published. 

The FBIS DAILY REPORT contains current news 
and information and is published Monday through 
Friday in eight volumes: China, East Europe, Soviet 
Union, East Asia. Near East & South Asia, Sub- 
Saharan Africa, Latin America, and West Europe. 
Supplements to the DAILY REPORTS may also be 
available periodically and will be distributed to regular 
DAILY REPORT subscribers. JPRS publications, which 
include approximately 50 regional, worldwide, and 
topical reports, generally contain less time-sensitive 
information and are published periodically. 

Current DAILY REPORTS and JPRS publications are 
listed in Government Reports Announcements issued 
semimonthly by the National Technical Information 
Service (NTIS), 5285 Port Royal Road, Springfield, 
Virginia 22161 and the Monthly Catalog of U.S. Gov- 
ernment Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Wash- 
ington, D.C. 20402. 

The public may subscribe to either hardcover or 
microfiche versions of the DAILY REPORTS and JPRS 
publications through NTIS at the above address or by 
calling (703) 487-4630. Subscription rates will be 

SUBSCRIPTION/PROCUREMENT INFORMATION 
provided by NTIS upon request. Subscriptions are 
available outside the United States from NTIS or 
appointed foreign dealers. New subscribers should 
expect a 30-day delay in receipt of the first issue. 

U.S. Government offices may obtain subscrip- 
tions to the DAILY REPORTS or JPRS publications 
(hardcover or microfiche) at no charge through their 
sponsoring organizations. For additional information 
or assistance, call FBIS, (202) 338-6735,or write 
to P.O. Box 2604, Washington, D.C. 20013. 
Department of Defense consumers are required to 
submit requests through appropriate command val- 
idation channels to DIA, RTS-2C, Washington, D.C. 
20301. (Telephone: (202) 373-3771, Autovon: 
243-3771.) 

Back issues or single copies of the DAILY 
REPORTS and JPRS publications are not available. 
Both the DAILY REPORTS and the JPRS publications 
are on file for public reference at the Library of 
Congress and at many Federal Depository Libraries. 
Reference copies may also be seen at many public 
and university libraries throughout the United 
States. 


