
JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 

*JPRS Report— 

Telecommunications 

"-■< ■-"-&**'«—~   ■    -        ■I,,! ,|       |.ML._ ...|       !!..„. /til     ^ 

ro 

REPRODUCED BY 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
NATIONAL TECHNICAL INFORMATION   SERVICE 

SPRINGFIELD, VA 22161 



Telecommunications 

JPRS-TTP-93-001 CONTENTS 3 March 1993 

INTERNATIONAL AFFAIRS 

Russia Begins Northern Islands Information Service in Japanese   [Toyko KYODO]   1 
Cyprus, Russia Sign Satellite-Link Agreement   [Nicosia CYPRUS NEWS AGENCY]   1 
Xinjiang Establishes Links to Kazakhstan, Kyrgyzstan   [Beijing XINHUA]   1 
Tokyo, ESA To Develop Optical Space Communications   [Tokyo YOMIURISHIMBUN 14 Jan] . 2 
Japan Donates Radios to Cambodia at Request of UNTAC   [Tokyo KYODO]   2 

CHINA 

Fiber-Optic Communications Briefs   3 
DS5 System Operational   [DIANX1N J1SHU Dec]   3 
Cable Plant Begins Production   [DIANXIN JISHU Dec]   3 

MMEI Vice Minister Speaks at HDTV Symposium 
[ZHONGGUO DIANZIBAO 11 Dec]    3 

Shanghai Eastern Television Station Launched   [XINHUA]    3 
Company Official Fears Possible Failure of Satellite   [XINHUA]   3 
Shanghai Cable TV Station Goes Into Operation   [XINHUA]   4 
Satellite Station To Be First of Its Kind   [CHINA DAILY 28 Dec]    4 
Beijing TV To Begin Broadcasts to North America   [XINHUA]    4 
Yichang-Shanghai Microwave Telecommunications Project Opens   [XINHUA]   4 
Government To Build Flood-Relief Radio Network   [XINHUA]    5 
Pudong Telecommunications Industry Developing Rapidly   [XINHUA]    5 
Shanghai's First Stock-Paging Switchboard Opens   [XINHUA]   5 
Nanjing Communications Broadcasting Station Inaugurated   [XINHUA]   5 
CCTV External Service To Broadcast Commercials   [XINHUA]   6 
Shanghai Dongfang Television Station Begins Broadcasting   [Shanghai Radio]   6 

EAST ASIA 

JAPAN 

Deregulation of Communications Service Planned   [KYODO]   7 
Advisers Urge Specialized Satellite Broadcasting   [KYODO]   7 
TV ASAHI To Join Satellite Broadcasting Business   [KYODO]   7 
Satellites Secretly Equipped To Send Images Abroad   [ASAHI SHIMBUN 10 Jan]    7 

TAIWAN 

MAC Considering Satellite TV Broadcasts to Mainland   [CNA]   8 

EAST EUROPE 

HUNGARY 

Impact of Privatization on Communications Industry   [NEPSZABADSAG 28 Dec]   9 

POLAND 

Northern Telecom To Assist in Phone Modernization   [POLSKA ZBROJNA 7 Dec]    10 
Improvement of Warsaw Phone System Noted     13 

Increase in Exchanges   [ZYCIE WARSZAWY 1 Dec]   13 
Commertel System Described   [ZYCIE WARSZAWY 1 Dec]   13 
More Numbers Available   [ZYCIE WARSZAWY 1 Dec]   14 
Users Comment   [ZYCIE WARSZAWY 1 Dec]   14 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 2 

ROMANIA 

Electromagnetica Relations With Siemens, Strategies   [ROMANIA LIBERA 20 Nov]     14 

YUGOSLAVIA 

Macedonia Seen as Telecommunications Corridor   16 
'Trans-Balkan Corridor'   [NOVA MAKEDONIJA 16 Dec]   16 
International Communications   [VECER 22 Dec]    17 
Effect of Sanctions   [NOVA MAKEDONIJA 27 Dec]    17 

LATIN AMERICA 

CHILE 

Army Post Involvement in Wiretap Scandal Described   [EL MERCURIO 29 Nov]      20 

NEAR EAST & SOUTH ASIA 

REGIONAL AFFAIRS 

MEN A, Saudi Press Agency Sign Data Exchange Agreement   [Cairo MEN A]     21 
Egypt's MENA, Kuwaiti News Agency Sign Cooperation Agreement   [Cairo MENA 27 Dec]     21 
Egypt, Libya Telecommunications Cooperation Planned   [Cairo MENA]      21 

PALESTINIAN AFFAIRS 

Lebanon's al-Hariri on Settlers, Infrastructure   [Radio Free Lebanon]     22 

IRAN 

Satellite Television Station Opens Near Tehran   [KEYHAN 11 Jan]      22 

CENTRAL EURASIA 

Energy Crisis Said Disrupting News Agency Operations   [Yerevan Radio]   23 
Baku Radio To Begin Broadcasting in Minority Languages   [AZERTAC]   23 
Ministry Issues 24 Television, Radio Licenses   [BALTFAX]    23 
'Voice of Abkhazia' Radio Said Only Link to Outside   [London TV]    23 
Intelsat Space Communications Station in Vladivostok   [Moscow TV]   24 
Independent TV Studio To Begin Broadcasting 1 Jan   [INTERFAX 29 Dec]   24 
'Avrasya' Television Not Received in Turkmenistan   [Istanbul TURKIYE 15 Dec]   24 
First Stage of Ukrainian Television Complex Operational   [Moscow TV]   24 

WEST EUROPE 

REGIONAL AFFAIRS 

Formation of 'Kurdistan News Agency, KURD-HA' Announced [Bonn BERXWEDAN 15 Dec] .. 26 

SPAIN 

Hispasat Communications Links to Troops in Bosnia   [LA VANGUARDIA 21 Dec]     26 

TURKEY 

Kurdish 'Voice of Dicle' Radio Starts Broadcasting   [2000 IKIBIN'E DOGRU 3 Jan]     27 



NOTICE 
TO CONSUMERS 

In an effort to respond most effectively to burgeoning consumer 
requirements in an era of declining resources, FBIS continues to 
assess the relative value of its products. As one result of this 
review, the JPRS Telecommunications publication will be dis- 
continued with this issue. The open-source information this 
publication has provided will continue to be collected by FBIS 
and will be available to consumers through the various geo- 
graphic DAILY REPORTS and the geographic and specialized 
JPRS REPORTS. FBIS regrets the need to discontinue this 
specialized publication but is confident that consumers of 
telecommunications information will continue to be served 
through the general FBIS publications listed above. 

Please direct any questions or comments to C/FBIS/Liaison on 
(703) 733-5850. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 INTERNATIONAL AFFAIRS 

Russia Begins Northern Islands Information 
Service in Japanese 
OW0712114692 Tokyo KYODO in English 0706 GMT 
7 Dec 92 

[Text] Kushiro, Hokkaido, December 7, KYODO—A 
newly established Russian news agency has begun trial 
transmission service specializing in information from 
Russian-held islands claimed by Japan. 

The information is provided via a Hokkaido-based 
translator. 

KURIL PRESS, set up by the Kunashiri island-based 
newspaper NA RUBEZHE, began supplying weekly 
news from the islands via facsimile on a trial basis to 
news organizations based in Hokkaido on Sunday. 

Regular transmissions will start in January for a sub- 
scriber fee of 20,000 yen a month. 

Kenji Matsui, who lived on Kunashiri, one of the four 
disputed islands, for about a year from October 1991 and 
assisted at the newspaper, will translate the service's 
news from his home in Nakashibetsu, Hokkaido. 

The first trial transmission on Sunday dealt with an 
appeal from the local fishing industry to Sakhalin Gov- 
ernor Valentin Fedorov urging him to grant the local 
government body administering the area full rights to 
distribute fish quotas. 

The item said fish catches and the amount of processed 
fish products are declining in the southern kuril region 
because of unlicensed fishing and steep rises in fuel 
prices. 

The former Soviet Union seized the four islands of 
Kunashiri, Shikotan, Etorofu and the Habomais from 
Japan at the end of World War II. 

Cyprus, Russia Sign Satellite-Link Agreement 
NC2001175493 Nicosia CYPRUS NEWS AGENCY 
in English 1641 GMT 20 Jan 93 

[Text] Nicosia, Jan 20 (CNA)—The Cyprus Telecommu- 
nications Authority [CYTA] and a three-member dele- 
gation from the Russian Federation have signed here an 
agreement providing for a satellite link between the two 
countries. 

The link is expected to be operational in March 1993. 

The satellite link with Moscow is considered to be a first 
step for further developing telecommunication services 
from Cyprus to the Russian Federation, other countries 
of the Commonwealth of Independent States (CIS) and 
the neighbouring region. 

The agreement was signed by CYTA Director General 
Filippos Vatiliotis and CYTA Board Chairman Nikos 
Koundas and Rodimov Alexander, Director of 
"ASTRA" organisation specialising in satellite systems, 
Tamkovish Gennady, deputy director of the Russian 

institute of space research and the director of the 
Cyprus-based congress of journalists Osadchuk Ilya. 

Cyprus would benefit from the satellite link through 
direct telephone links between the two countries, and the 
use of the island as a transit centre as well as through 
video conference services, Adhamos Kritiotis, CYTA 
assistant director general, told CNA Wednesday. 

"This is the first step to expand services both Cyprus and 
Russia want, to Russia and the CIS," he added. 

Explaining the facility, he said this concerned a transit 
move in the sense that any traffic coming to the island 
would be transmitted to the remaining countries of the 
area and further afield. 

He said implementation of the agreement started upon 
signing and noted more phases of this agreement would 
follow, including cable linkage through optic fibres. 

The telecommunications agreement was initiated in 
Moscow in mid-October 1992 during President George 
Vasiliou's visit to the Russian capital, and it covers a 
wide spectrum of services. 

Xinjiang Establishes Links to Kazakhstan, 
Kyrgyzstan 
OW2501034893 Beijing XINHUA in English 
0118 GMT 25 Jan 93 

[Text] Urumqi, January 25 (XINHUA)—The Xinjiang 
Uygur Autonomous Region in northwest China has put 
hefty investment in telecommunications construction so 
as to improve its investment environment. 

Last year the region invested about 150 million yuan in 
telecommunications projects, 1.5 times as much as the 
total investment in the 1986-90 period. 

Last year, the region completed 10 telecommunica- 
tions projects including a 200-kilometer optical fiber 
line from Urumqi, capital of the region, to Turpan; a 
digital controlled microwave line from northern Xin- 
jiang to southern Xinjiang; an earth satellite station in 
Urumqi and 35,000 lines of program controlled tele- 
phone network. 

The region also introduced 100,000 lines for telephones, 
and facilities for mobile telephones and pagers. 

With the application of advanced telecommunications 
technology, Xinjiang has set up a high quality and broad 
capacity telephone network. At present, 71 counties and 
cities have installed automatic-controlled telephones, 16 
of which have long-distance direct dial services. 

The total telephone capacity in the cities of Xinjiang has 
jumped from 80,000 lines in 1988 to 160,000 lines last 
year. 

Xinjiang also has opened telephone lines to the border 
areas in Kazakhstan and direct lines to Bishkek, capital 
of Kyrgyzstan. 



INTERNATIONAL AFFAIRS 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

Tokyo, ESA To Develop Optical Space 
Communications 
OW1601043093 Tokyo YOMIURISHIMBUN 
(Morning Edition) in Japanese 14 Jan 93 p 2 

[Text] Japan and the European Space Agency (ESA) 
agreed to carry out joint "experiments on optical com- 
munications between satellites," which will be the key- 
stone of future mass communications systems, as early as 
1997. This was disclosed at a Japan-ESA specialists 
meeting held in Tokyo on 13 January. The Post and 
Telecommunications Ministry and the National Space 
Development Agency [NASDA] will be the main figures 
on the Japanese side. It seems that the experiments will 
give an impetus to the formation of an international 
optical communications network between satellites 
involving the United States, if both sides can acquire a 
firm footing for its practical application. 

Communications between satellites is a system designed 
to exchange information between satellites circling 
around the earth. It is a method of sending information 
on various events—such as volcanic explosions discov- 
ered by observation satellites which are invisible from 
ground stations—to the earth via geostationary satellites. 

Japan and the ESA will use lasers, which are capable of 
carrying over 10 times more mass information than 
radio waves, as a means of transmitting messages. 

After NASDA develops an experimental satellite, which 
can carry 500 kilograms of payload, Japan will launch a 
satellite into an orbit 500 kilometers above the earth in 
fiscal year 1997. The ESA will launch its satellite to a 

geostationary orbit at an altitude of 36,000 kilometers in 
1996. Various experiments, including mutual pursuit 
and data exchange, will be performed between the two 
satellites. 

Japan Donates Radios to Cambodia at Request of 
UNTAC 
OW2101115593 Tokyo KYODO in English 1124 GMT 
21 Jan 93 

[Text] Tokyo, Jan. 21 KYODO—The government on 
Thursday decided to donate 40,000 portable radios and 
1,000 radio cassette recorders to enable Cambodians to 
listen to a UN broadcast for bringing a general election, 
slated for May, to a successful conclusion, officials said. 

Japan will send the radio equipment as part of its 
contributions to peacekeeping operations of the UN 
Transitional Authority in Cambodia (UNTAC), the offi- 
cials said. 

UNTAC has been waging a campaign through its radio 
broadcasts to appeal to a greater number of Cambodians 
to cast ballots in the May election and ensure fairness of 
the vote. 

The decision was reached at a meeting of vice ministers 
of government ministries and agencies in light of a 
UNTAC request to provide radios to Cambodians, they 
said. 

It will cost the government a total of 75 million yen to 
purchase the radio equipment and forward the cargo to 
Cambodia, they said. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 CHINA 

Fiber-Optic Communications Briefs 

DS5 System Operational 
93P60116X Beijing DIANXIN JISHU in Chinese 
No 12, Dec 92 p 8 

[Untitled news brief by Gu Mu [0657 2606]] 

[Text] The Guangzhou-to-Hong Kong DS5 optical com- 
munications system recently became operational. This 
system's completion provides Hong Kong, Shenzhen, 
and principal cities in the Zhujiang Delta with standard- 
circuit video imagery, computer consultation, videotex, 
fax, and other high-speed broadband information trans- 
mission. The DS5 fiber optic cable transmission rate is 
565 Mbits/s, and involves the most advanced optical 
communications technology now prevalent worldwide. 

Cable Plant Begins Production 
93P60116Y Beijing DIANXIN JISHU in Chinese 
No 12, Dec 92 p 8 

[Untitled news brief by Gu Mu [0657 2606]] 

[Text] The Changzhou Municipal Posts & Telecommu- 
nications Fiber Optic Cable Plant in Jiangsu Province 
was recently completed. The 4-64-fiber communications 
optical cable product manufactured by this plant was a 
1992 key S&T development project. The first batches of 
JYTA 4-fiber and 8-fiber optical cable have been tested 
in the Jiangsu Province P&T Management Bureau's 
Communications Measurement Station, where quality 
was found to meet the advanced level of comparable 
products produced elsewhere in the nation. 

MMEI Vice Minister Speaks at HDTV Symposium 
93P60108Z Beijing ZHONGGUO DIANZIBAO 
in Chinese 11 Dec 92 p 1 

[Article by Liu Dong [0491 2639] and Jin Jianzhong 
[6855 1696 0022]: "Beijing Holds High-Definition Tele- 
vision Development Symposium; Zeng Peiyan Proposes 
Development Concepts, Targets"] 

[Summary] The Beijing 2000 Olympic Games High- 
Definition Television (HDTV) Development [Interna- 
tional] Symposium was held in Beijing on 5-7 December 
by the Ministry of Machine-Building and Electronics 
Industry (MMEI), the Ministry of Radio, Film and 
Television (MRFT), the State Physical Education Com- 
mission (SPEC), and the Beijing Olympic Games Prep- 
aration Committee. It has already been decided by 
relevant Chinese organizations and the International 
Olympic Committee that some HDTV programs will be 
broadcast to the world from the Beijing 2000 Olympics, 
and MMEI Vice Minister Zeng Peiyan addressed the 
group on strategic thinking and development targets to 
be kept in mind by the various Chinese and foreign 
planners in order to provide this HDTV service. For 
China itself, Vice Minister Zeng proposed the following 

HDTV development targets for the year 2000: determi- 
nation of an HDTV laboratory standard and transmis- 
sion system, initial construction of an HDTV receiver 
manufacturing base, construction of an HDTV trial- 
broadcast system for broadcasting programs to the 
world, and gradual permeation of HDTV technology 
applications into the economy. MMEI, MRFT, and 
SPEC announced that they have submitted a report 
entitled "Development of China's HDTV System Equip- 
ment" to the State Council. In addition to the aforemen- 
tioned groups, representatives from [the Dutch] Philips, 
the Taiwan Institute of Industry, Hong Kong's Keyuan 
[4430 5373] and Kehui [4430 0565] companies, Qinghua 
University, Tianjin University, the Beijing Institute of 
Posts and Telecommunications, Chengdu University of 
Electronic Science and Technology, Xidian University, 
and the Beijing Mudan [3665 0030] Electronics Group 
gave product demonstrations or delivered special 
reports. Representatives from the State Planning Com- 
mission, State Science and Technology Commission, 
and Ministry of Finance also attended the symposium. 

Shanghai Eastern Television Station Launched 
OW1912155592 Beijing XINHUA in English 
1428 GMT 19 Dec 92 

[Text] Shanghai, December 19 (XINHUA)— 
Establishment of the Shanghai Eastern TV Station was 
announced today, breaking the monopoly of the munic- 
ipal tv station. 

Eastern TV has a programming mix of news, economic 
affairs, sports, education and entertainment. 

It has a staff of no more than 100, about one-tenth that 
of the rival Shanghai municipal channel. 

The TV station is to invite viewers to join in its program. 
It will also have close links with overseas TV stations. 

Company Official Fears Possible Failure of Satellite 
OW2212023492 Beijing XINHUA in English 
0200 GMT 22 Dec 92 

[Text] Canberra, December 22 (XINHUA)—Australia's 
Optus Communications Company has so far been unable 
to establish contact with its B2 satellite launched last 
night. 

Spokesman David Foster for the Optus told XINHUA at 
eight o'clock this morning (local time) that his company 
fears the satellite, manufactured by the United States- 
based Hughes Company, may have suffered failure in its 
operation. 

The Optus B2 satellite was successfully launched from 
Xichang in northwest China by China's Long March 2E 
expendable rocket last night [21 December], the second 
of its kind this year. 



CHINA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

The Allan Park Satellite Control Station in Canada was 
expected to receive the first telemetric signals from the 
B2 four hours after the launch, but was unable to do so, 
Foster said. 

"The cause of the problem has not yet been determined 
and efforts to locate and contact the satellite are continu- 
ing," Foster said. 

He told that his company has contingency plans in place 
to deal with the possible failure of the satellite. 

Shanghai Cable TV Station Goes Into Operation 
OW2612151192 Beijing XINHUA in English 
1419 GMT 26 Dec 92 

[Text] Shanghai, December 26 (XINHUA)—A new 
cable TV station went into operation here today. 

It has become the third-largest TV station in the city 
after the Shanghai TV station, which has a history of 34 
years, and the Shanghai Oriental TV Station, which was 
inaugurated only last week. 

The TV station will mainly provide entertainment and 
service programs. It plans to expand its clients to 1 
million families in three years. Currently, it has 200,000 
subscribers. 

Cable TV started in Shanghai at the beginning of the 
1980's. It started from universities and then went into 
hotels, enterprises, and farms. The inauguration of cable 
TV has eased the shortage of TV channels. 

Satellite Station To Be First of Its Kind 
401000046X Beijing CHINA DAILY in English 
28 Dec 92 p 3 

[Article by Xie Liangjun] 

[Text] Construction of China's first communications 
satellite control station for civilian purposes got 
underway on Friday. 

The new station, which involves a total 118 million yuan 
($20.7 million) in investment, is being built in Northwest 
Beijing. 

One key project for the station will be the Dongfanghong 
No. 3 communication satellite, which is scheduled for 
launch at the end of next year. 

The station, which is due to go into operation in the first 
half of 1994, will track, test, control and monitor oper- 
ation and transmission quality of this satellite. 

The station, covering a 3.2-hectare area of land, will be 
expanded later to control and monitor three to four 
synchronous communication satellites, according to 
sources within the Ministry of Posts and Telecommu- 
nications. 

The technically advanced and highly automated station 
will import major facilities from the United States. 

Partial use of the station is expected from October next 
year [1993]. 

China Telecommunications Broadcast Satellite Corpora- 
tion (China-Sat), under the Ministry of Posts and Tele- 
communications, will be in charge of constructing and 
managing the station. 

The Dongfanghong series of China's satellites concern 
telecommunications. The Dongfanghong No. 3 satellite 
will have 24 transponders and can orbit for 7 to 8 years. 

Beijing TV To Begin Broadcasts to North America 
OW3012024292 Beijing XINHUA in English 
1031 GMT 29 Dec 92 

[Text] Beijing, December 29 (XINHUA)—China Cen- 
tral Television (CCTV) will provide a one hour TV 
program for both Chinese and English language TV 
stations in North America through international satel- 
lites beginning from January 1, 1993. 

By that time, audiences in North America may watch the 
programs directly through the K2 satellite of the General 
Electric Company. 

The program includes news, special programs, jour- 
nalism, entertainment and teaching Chinese as a foreign 
language. 

The news and journalism programs will mainly report 
the latest news and introduce current Chinese politics, 
economy, and culture as well as folk customs in both 
Chinese and English languages. 

The special programs will mainly report the changes 
taking place since China's opening to the outside world 
and the information for overseas investment. 

CCTV will send these programs from Beijing between 
18:00 and 19:00 GMT, and audiences in the United 
States may watch them between 19:00 and 20:00 Eastern 
Standard Time. 

Yichang-Shanghai Microwave 
Telecommunications Project Opens 
OW0401015493 Beijing XINHUA in English 
0141 GMT 4 Jan 92 

[Text] Wuhan, January 4 (XINHUA)—A microwave 
telecommunication project linking Yichang in central 
China's Hubei Province to Shanghai along the Yangtze 
river was completed and put into operation yesterday. 

It was jointly built by the Ministries of Communications 
and Energy. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 CHINA 

An official in charge of navigation on the Yangtze said 
that the total investment in the project reached 45 
million yuan. The link is 1,318 km long, with the circuit 
capacity reaching 480 lines. 

Construction started in March 1987 and it was put into 
trial operation in November 1990. 

The official said that long-distance direct dialing is now 
possible between the ports along the river, as is wireless 
telephone contact between ships on the river and the 
coast. 

Pudong is one of the country's key development regions. 
Located opposite Shanghai proper, the biggest industrial 
base in China, across the Huangpu River, it will be 
developed into a powerhouse of the country's economic 
development. 

The construction of the telecommunications network in 
Pudong has seen rapid progress since the area was set up 
two years ago. Now it has a total of 95,900 automatic 
telephone exchange lines, linking it with almost every- 
where in the world. Two years ago Pudong had less than 
16,000 lines. 

Government To Build Flood-Relief Radio Network 
OW0601U1893 Beijing XINHUA in English 
1036 GMT 6 Jan 93 

[Text] Beijing, January 6 (XINHUA)—A radio commu- 
nication network for flood relief, costing 500 million 
yuan in total investment, is expected to be built in 
central China's Henan Province from 1993 to 1994. 

A signing ceremony on constructing the project was 
recently held in Beijing by Poly Technologies Inc., the 
Henan Provincial Water Conservancy Bureau and 
Zhengzhou City Aquatic Product Office. 

The project, the largest of its kind in China, covers the 
paging network and mobile telephone network of Henan 
Province. 

Investing 127 million yuan, Poly Technologies Inc. will 
complete the construction of the paging network cov- 
ering 17 prefectures and cities within 1993; construction 
of the telephone network is expected to be finished in 
1994. 

While providing services for flood relief, the project will 
also be for civil use and serve the economic development 
of the province. 

Pudong Telecommunications Industry Developing 
Rapidly 
OW0801034593 Beijing XINHUA in English 
0249 GMT 8 Jan 93 

[Text] Shanghai, January 8 (XINHUA)—The Pudong 
New Area in east China's Shanghai city is working hard 
to achieve its target of developing a one-million-line 
automatic telephone capacity. 

According to the local authorities, Pudong has signed a 
contract worth 70 million U.S. dollars with Italy to 
import equipment for a 200,000-line program-controlled 
exchange this year. It will also use Italian government 
loans to import 200 sets of optical transmission equip- 
ment. 

The total capacity of the area's telephone network will 
reach 150,000 lines this year, nearly 50 percent more 
than the figure for 1992. 

Shanghai's First Stock-Paging Switchboard Opens 
OW1001183393 Beijing XINHUA in English 
1612 GMT 10 Jan 93 

[Text] Shanghai, January 10 (XINHUA)—The first 
finance and stock information paging switchboard in 
Chinese was opened to businessmen here on Saturday. 

Now 500 customers have attained such information 
receivers, which enables them to receive the latest infor- 
mation on finance and stocks from Shanghai and Shen- 
zhen in their homes. 

This system, jointly developed by Shanghai Guomai 
Industrial Co. Ltd. and Shanghai Securities Exchange, 
can show finance and stock information, first the 
Shanghai stock listing and then the same in Shenzhen, on 
liquid crystal screens of receivers in Chinese. 

The system can also serve as wireless pagers and store 
680 Chinese and English characters in 18 groups with as 
many as 70 Chinese characters in each group. 

Also it can delete useless data and protect useful infor- 
mation. 

Nanjing Communications Broadcasting Station 
Inaugurated 
OW1001183093 Beijing XINHUA in English 
1532 GMT 10 Jan 93 

[Text] Nanjing, January 10 (XINHUA)—The Nanjing 
Communications Broadcasting Station initiated its 
work today in this capital city of east China's Jiangsu 
Province. 

So far, there are such stations in China's large cities like 
Beijing, Shanghai, Guangzhou and Chengdu. 

The station is to provide its listeners with various 
communications information as well as news related to 
society, politics, economics and culture. It will also 
launch interesting programs for drivers and passengers. 

The station will broadcast from six in the morning to 10 
o'clock at night. 



CHINA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

CCTV External Service To Broadcast Commercials 
OW1801122093 Beijing XINHUA in English 
1045 GMT 18 Jan 93 

[Text] Beijing, January 18 (XINHUA)—China Central 
Television (CCTV) is soon to start broadcasting com- 
mercials on its external service programs to Southeast 
Asia, Japan, North America, and Western Europe. 

CCTV's external service, which is beamed through sat- 
ellite, can be received directly by more than 30 Asian 
countries and regions. For example, nearly 1.2 million 
families in Taiwan are now able to watch CCTV's 
external service, according to Shi Xianfa, an official 
from CCTV. 

"More than 20 television stations in the United States, 
Canada, Japan, France and other countries and regions 
are now regularly relaying CCTV's external service pro- 
grams," Shi said. 

CCTV is China's state-run television station and has a 
domestic audience of about 800 million. Primetime slots 
for CCTV commercials for the first three months of this 
year have already been sold out, according to Shi. 

"CCTV has ruled against broadcasting commercials 
about cigarettes and strong liquor," Shi said, adding, 

"we're also against using endangered wildlife such as 
tigers or giant pandas to publicize products." 

Shanghai Dongfang Television Station Begins 
Broadcasting 
OW2001120493 Shanghai People's Radio Network 
in Mandarin 2300 GMT 17 Jan 93 

[By station reporter Wang Manhua; from the "Morning 
News" program] 

[Text] The Shanghai Dongfang [Oriental] Television 
Station [SDTS] will officially begin broadcasting today 
[18 January]. Beginning today, television viewers in 
Shanghai will have more choices. 

Thanks to almost six month of intensive preparations, 
various programs and variety shows of the SDTS will 
appear one after another before the discriminating and 
hopeful eyes of the viewers. They include "Live Telecast 
Room of Dongfang," "Overseas Exposition," "Foreign- 
ers in Shanghai," and "Giant Turntable of Joy." 

Channel 20 will air a special live program, entitled "The 
Wind Blows From the East," at 1900 today on the 
inauguration of the SDTS. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST ASIA 

JAPAN 

Deregulation of Communications Service Planned 
OW0712093392 Tokyo KYODO in English 0819 GMT 
7 Dec 92 

[Text] Tokyo, December 7, KYODO—The Ministry of 
Posts and Telecommunications plans to relax rules on 
satellite communications services allowing existing 
broadcasting networks to move into such services, min- 
istry officials said. 

Currently, the ministry bans broadcasting companies 
from engaging in more than one broadcasting service to 
secure fairness and neutrality. 

The officials said they expect the legal change to take 
place within the fiscal year ending March 31, 1993. They 
said the move could pave the way for mergers and 
business tie-ups among satellite broadcasting firms. 

The latest deregulation move comes amid slow growth in 
subscriptions to communications satellite broadcasting 
programs. 

The services were launched in May this year. There are 
12 broadcasters in total—six each in TV and radio. 

The TV broadcasting firms alone are aiming to secure 
300,000 subscribers in their initial year. The number of 
subscribers, however, stands at some 30,000, falling far 
below the target. 

The ministry officials said a small number of programs, 
little variety and poor capital positions of the companies 
are to blame. 

Industry sources said the ministry move is designed to 
pump energy into the budding industry by making it 
easier for cash-rich TV networks to enter the satellite 
broadcasting services. 

Advisers Urge Specialized Satellite Broadcasting 
OW1812090492 Tokyo KYODO in English 0826 GMT 
18 Dec 92 

[Text] Tokyo, December 18, KYODO—A government 
advisory group recommended Friday [18 December] 
that a broadcasting satellite be launched in 1997, which, 
in addition to general programming, will be used for 
specialized broadcasting dedicated to music, movies, 
and news. 

Government officials said the recommendation 
regarding the satellite BS-4 was made by a study group of 
the Radio Regulatory Council, an advisory group of the 
Ministry of Posts and Telecommunications. 

The full advisory council is expected to come up with an 
official recommendation on the matter next May, the 
officials said. 

The ministry has so far promoted a policy of encouraging 
general broadcasting, covering news, entertainment, and 
educational programs, for both conventional and satel- 
lite broadcasting. 

The officials said this policy is being revised to meet the 
diverse needs of television viewers. 

Japan Broadcasting Corp. (NHK) and Japan Satellite 
Broadcasting Co. (WOWOW) are offering satellite 
broadcasts on three channels via existing satellites. 

The planned launching of the BS-4 is expected to 
increase the number of channels from broadcasting 
satellites to eight. 

Satellite broadcasts are also being beamed on six chan- 
nels via privately owned satellites, primarily used for 
communication services. 

TV ASAHI To Join Satellite Broadcasting Business 
OW2512093892 Tokyo KYODO in English 0840 GMT 
25 Dec 92 

[Text] Tokyo, December 26, KYODO—Asahi National 
Broadcasting Co., known as TV ASAHI, will start a 
satellite broadcasting business when the next broad- 
casting satellite BS-4 is launched in 1997, company 
officials said Friday. 

TV ASAHI plans to establish a new television station, 
called Asahi Eisei Television, with the nickname of "Big 
Star," in October 1994, jointly with the ASAHI SHIM- 
BUN, a leading newspaper company, and TV ASAHI's 
18 affiliated companies. It will be capitalized at 20 
billion yen. 

Big Star will start broadcast services, including high- 
definition programing, in April 1997. 

The broadcast menu will include both commercial and 
pay programs. Scrambled programs, which will be aired 
only on weekends, will be available at a monthly charge 
of 500 yen. 

Fuji Television Network Inc., Tokyo Broadcasting 
System Inc. and Nippon Broadcasting Co. have already 
announced their planned entries into the satellite broad- 
casting business with the launch of BS-4. 

Satellites Secretly Equipped To Send Images 
Abroad 
OW1501083893 Tokyo ASAHI SHIMBUN (Morning 
Edition) in Japanese 10 Jan 93 p 1 

[Text] It was learned on 9 January that Japan Commu- 
nications Satellite Company Inc. (JCSAT; head office in 
Tokyo), a private firm, secretly equipped its satellites 
with a function that enables them to send images abroad. 
The company said "we have no immediate plan of using 
this function." The business territory of the company is 
restricted to Japan alone. Therefore, if it sends images 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

abroad, its action will possibly be criticized by foreign 
countries as "information invasion." 

The two satellites equipped with the function are 
JCSAT-No. 1 and JCSAT-No. 2, which were launched 
in 1989 and 1990 respectively. Each of them has a 
lifespan of 10 years. The company apparently asked 
the maker of the two satellites, Hughes Aircraft Com- 
pany of the United States, to secretly equip them with 
the said function when it ordered the satellites in 1986. 
The satellites are currently being used to live-relay 
various events and newscasts, as well as for data 
communications. 

Although the company is not allowed to send images to 
foreign countries, the two satellites could cover South 
Korea, the DPRK (North Korea), China, Hong Kong, 
Taiwan, Singapore, and Hawaii. 

The company's public information office said: "We have 
no intention to use the function even though it is 
available. We will consider its use after the Posts and 
Telecommunications Ministry [PTM] permits us to do 
so. We had planned to disclose the function at the right 
time." These remarks suggest that the JCSAT launched 
the two satellites with the aim of conducting business 
communications with foreign countries. 

Concerning the issue of TV broadcasting across borders, 
the PTM is now studying whether or not to allow 
Japanese households to receive Hong Kong's Star Tele- 
vision broadcasts, the signals of which started covering 
Japan in 1991. The ministry plans to study TV broad- 
casts abroad in fiscal year 1993. 

China and North Korea restrict the inflow of foreign 
information via satellites. South Korea once protested as 
"cultural invasion" the spillover of Japan's satellite TV 
broadcasts. The Telecommunications Policy Division of 
the PTM's Telecommunications Bureau said: "It is 
unbelievable. Right now only KDD and a few other 

companies are allowed to communicate with foreign 
nations via satellites. JCSAT's business territory is 
restricted to Japan alone. Therefore, if JCSAT conducts 
satellite communications with foreign countries, it will 
be in violation of the laws on electric communications 
businesses." 

TAIWAN 

MAC Considering Satellite TV Broadcasts to 
Mainland 
OW0912101392 Taipei CNA in English 
0817 GMT 9 Dec 92 

[Text] Taipei, Dec. 9 (CNA)—The Mainland Affairs 
Council (MAC) is considering sending Taiwan TV pro- 
grams to the mainland via commercial satellites of third 
nations, MAC Vice Chairman Kao Koong-lian said 
Wednesday [9 December]. 

Seeking a balanced development of information flows 
between the two sides of the Taiwan Straits, the govern- 
ment encourages all kinds of Taiwan media, including 
newspapers, broadcasting, and television, to transmit 
information to the mainland, Kao said. 

In addition, reporters and journalists from the Chinese 
mainland may come to Taiwan for news coverage, even 
when they are not invited by Taiwan groups in advance, 
Wi Chung-li, deputy director general of the Government 
Information Office, said Tuesday. 

Mainland news personnel may obtain permission to 
come only [words indistinct] applying through the 
[words indistinct] Wi said. 

Wi [words indistinct] that there are still some legal and 
technical problems which remain to be solved before the 
plan is fully implemented. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST EUROPE 

HUNGARY 

Impact of Privatization on Communications 
Industry 
93CH0309X Budapest NEPSZABADSAG (MARKET 
AND ECONOMY supplement) in Hungarian 
28 Dec 92 p 20 

[Article by Zsuzsa Ban: "The Youngest Member of the 
Telecommunications Family; New Cast of Actors in 
Telephony"] 

[Text] How can a private firm establish a foothold in a 
newly privatized market? What chances does it have to 
compete in the duel between multinational firms? Con- 
ceivably, could the road to the rebirth of an industry lead 
through a joint enterprise? Ericsson Technika service 
organization provides examples of a rare model for 
privatizing the domestic market; in doing so, it teaches 
some lessons that should be learned. 

The results of a telecommunications development tender 
announced two years ago, making a choice between var- 
ious systems, strongly divided Hungarian public opinion 
primarily because of the industrial policy aspects of the 
decision. It became apparent that, as a result of the 
decision, BHG Communications Technology Enterprise, 
previously enjoying traditional prerogatives, would be 
excluded from the telephone business and that BHG's 
development project, initiated in hopes of doing business, 
financed by the then already rather weak Videoton, would 
be cut short. At the same time, the Telephone Factory, 
which had experience in communications technology, but 
was a novice in terms of manufacturing telephone central 
stations, was given opportunities, while a private firm 
called Ericsson Technika, previously outside the group of 
communications equipment manufacturers, acquired the 
lead role. All this not only meant that these two firms—or 
to be exact, the system provider Ericsson and Siemens 
[through the Telephone Factory]—would receive the 
orders placed by the state, but also that no competitor 
would be able to establish a foothold in the private market 
for a long time to come. This is based on a provision of the 
basic agreement, according to which no third supplier 
would have an opportunity to participate in the tender to 
select a system until the end of 1995, even though one 
could predict that a brand new situation in Hungarian 
telecommunications would evolve in 1992, and even more 
so, in 1993 and 1994. The new situation is evolving in part 
because MATAV [Hungarian Telecommunicatons Enter- 
prise] itself is in the process of initiating the establishment 
of private telephone companies to accelerate development 
and to broaden available opportunities. One could also 
predict that with the enactment of the new telecommuni- 
cations law, new operators would enter the market to 
expand the network in exchange for concessions. Once this 
wave of development slows down however, telecommuni- 
cations development is going to grow at a substantially 
slower pace, because growth must keep in step with the 
evolution of solvent demand. All this makes clear why 

Ericsson and Siemens, and their allied Hungarian firms, 
acquired the most promising aspects of the market. 

The classic Hungarian communications technology 
enterprises would have been hard put to satisfy the needs 
of the new market, according to Ericsson Technika 
Chairman and President Istvan Fodor. Beginning in the 
mid-1960's, hundred-years-old traditional Hungarian 
enterprises have fallen behind modern technology to an 
extent that from a practical standpoint they would have 
competed in the tender with almost as little to show as 
firms that were new in this field. The old Hungarian 
plants were sustained by protectionist industrial policies 
and by CEMA; today they are unable to manufacture 
products that are viable in the international market- 
place. Istvan Fodor mentioned an interesting example to 
illustrate the situation. A year and a half ago Ericsson 
Technika announced 13 vacancies for electrical engi- 
neers. After careful selection from among 185 appli- 
cants, recent graduates were hired to fill all the vacant 
positions. Since the applicants included several recog- 
nized professionals, it became apparent that previous 
experience was not a strong enough qualification to 
enable one to deal with the new technology. 

According to the management of Ericsson Technika, a 
joint enterprise established by the Swedish Ericsson and 
the Hungarian Muszertechnika [Instrumentation Tech- 
nology] enterprise, new firms find their places in the 
communications technology and telecommunications 
market because the manufacturing activity, in the classic 
sense ofthat term, has largely disappeared by now from 
this branch of industry. For example, only 40 percent of 
the modern technology adopted from the Swedes is of a 
material character and involves work linked to mate- 
rials, while 60 percent involves activities in which pro- 
fessional knowledge and ability play a decisive role. 

The method used by the 75-percent Swedish and 25- 
percent-plus-one-share Hungarian-controlled firm to 
tackle the tasks in a field that is new from their stand- 
point is by all means out of the ordinary. More than 600 
million forints were invested to purchase machinery for 
the Venyige Street plant leased from Muszertechnika, 
and an almost identical amount was spent on training. In 
addition, the firm paid 300 million forints for various 
consultant services. Thus, for example, they are in the 
process of installing the fourth telephone central station 
for internal use. They are using these central stations to 
provide technical training, to perform measurements 
and tests, and to supervise the operation of already 
installed Ericsson central stations. The firm will incur 
losses during the first two years of operations, but 
beginning in 1993 they hope to break even, without 
profits. The two principal firms finance the long- 
protracted preparatory period. 

Incidentally, Ericsson Technika is not only making prep- 
arations, it is already hard at work. In 1992 it functioned 
as a subcontractor to install Ericsson equipment, but the 
1993 tender bid was already submitted by the joint 
enterprise, and not by its principal. 



10 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

This is not going to be the first venture of the firm regarded 
as a novice in the field of telecommunications. The firm's 
activities in the framework of the software house have 
been successful from the outset. This software house 
covers 18 countries. Hungarian software designers partic- 
ipate in Ericsson's large, international projects by main- 
taining constant and continuous communications through 
their special computers with software designers in the rest 
of the countries. The super computers are linked by a 
satellite data communication system. At this point 25 
software designers use this electronic system, and the firm 
has 183 computer work stations capable of communicating 
through the global electronic correspondence network and 
of using various high capacity data bases. The hardware 
assembly unit has also passed the test, and a so-called 
system support center providing around-the-clock service 
is also functional. 

After two years the Ericsson experts will slowly remove 
themselves from the enterprise. From among the 25 
foreign professionals working in Hungary at present, 
only 10-17 are slated to remain next year. This is the best 
indication of the fact that Ericsson regards this under- 
taking as viable. 

The new firm is committed to do more than manufacture 
telephone central stations. Once the Hungarian operators 
of the GSM [Special Mobile Group] system in the 900-mH 
frequency band are selected, Alcatel and Ericsson are going 
to have the greatest chance of becoming subcontractors. 
With a 40-percent share of the global market, Ericsson 
today ranks highest in the world's mobile telephone 
market. Quite naturally, this line of business could pro- 
duce new assignments for Ericsson Technika. In addition, 
they consider continuing with their telecommunications 
development efforts, because the privatized market could 
present a number of new tasks. For example, the First Pest 
Telephone Company has ordered its central station from 
Ericsson Technika. They are also aware of the fact that 
competition is going to become more keen as a result of 
Siemens opening its factory in Hungary. In terms of 
telecommunications, the Swedish-Hungarian firm is 
counting on having a market economy. 

POLAND 

Northern Telecom To Assist in Phone 
Modernization 
93WT0047X Warsaw POLSKA ZBROJNA 
in Polish 7 Dec 92 p 5 

Unattributed article: "Northern Telecom's Operations 
in Poland"] 

[Excerpts] [Passage omitted] 

Northern Telecom manufactures a broad range of tele- 
communication products with which any network can be 
equipped. Its principal domains of production are: 

—Digital commutation systems for the needs of public 
telephone networks. 

—Subscriber  exchanges  and  data-transmission 
exchanges. 

—Teletransmission systems, including fiber-optic and 
microwave ones. 

—Cable, instrumentation, accessories. 

Structurally Northern Telecom is divided into three 
main regions of operation: NTC/NTI, active in both 
Americas; NT Asia/Pacific; and, most important insofar 
as we are concerned, NT Europe, whose scope of opera- 
tions comprises European countries. One of the recently 
established units of Northern Telecom is the Polish 
enterprise Northern Polska, founded by NT Europe. 

Cooperation With Polish Industry 

As a kind of partner in Poland, Northern Telecom chose 
ELWRO Electronics Works in Wroclaw, a company with 
the greatest experience and traditions in manufacturing 
digital equipment. In January 1992 a joint venture, 
Northern Telecom and ELWRO, was formed. The prin- 
cipal purpose of this new enterprise is to commence as 
soon as possible manufacturing and marketing opera- 
tions. Its ultimate goal is the manufacture of the entire 
family of switching systems for public networks (both 
DMS-10 and DMS-100 [telephone exchanges]) as well as 
to include ELWRO to the worldwide marketing network 
of Northern Telecom. The technology transfers include 
not only the introduction of manufacturing technologies 
themselves but also that of a system of quality control 
consonant with world standards and an integrated 
system for organizing marketing, shipping, and services. 

To enable the new company to start operating aggres- 
sively and to promote its growth potential as based on 
financial autonomy, Northern Telecom transferred to it 
not only technologies for manufacturing phone 
exchanges but also, and gratis, equipment for manufac- 
turing modern telephone sets, along with signed foreign 
contracts. Such a solution will enable the new enterprise 
to start operating in the black sooner and also to figure 
not only on the Polish but also on the European market. 
The equipment for manufacturing telephone sets has 
already been in operation for a month. 

As part of its basic technology transfer, Northern 
Telecom is contributing state-of-the-art technologies, 
most up-to-date products, knowledge of applied infra- 
structural solutions, and familiarity with the worldwide 
structure and problems of enterprises of the joint- 
venture type. 

ELWRO, on its part, is contributing significant intellec- 
tual human resources, extensive familiarity with the 
problems and trade specifics of Poland and European 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST EUROPE 11 

countries, a developed servicing network, and also a 
healthy ambition to remain the leading producer of 
digital equipment on the Polish market. 

The activities of the joint venture comprise both prob- 
lems directly relating to equipment and measures taken 
jointly with customers with the object of assisting their 
development and economic plans. 

Manufacturing operations comprise the production of 
hardware and the development and production of soft- 
ware, which in the case of modern telecommunication 
systems determines their class and applications. In addi- 
tion to production, assembly, testing, and complementa- 
tion, the enterprise also handles the shipping, installa- 
tion, and activation of the systems as well as the training 
of the user's operating and maintenance personnel. 

The newly established NT/ELWRO Training Center is 
equipped with its own dial exchange for training pur- 
poses. Given the close cooperation with the principal 
Polish telephone network operator, TP S.A. (Polish 
Telephones, Inc.), a common system for training in 
digital telecommunications at various levels of instruc- 
tion and tailored to various curriculums is possible. 

In addition to its manufacturing and training activities 
NT/ELWRO is actively cooperating with its customers 
in their marketing, network-planning, and detailed- 
planning operations. The idea is to optimally adapt the 
structures of the proposed equipment to the require- 
ments and needs of the user. 

Network Planning 

[passage omitted] 

In 1990 a group of specialists from Poland's Communi- 
cations Institute stayed for a month at the Bell Northern 
Research Institute in Maidenhead, Great Britain, where, 
in cooperation with their colleagues from Northern Tele- 
com, they worked out a planning and optimization 
assessment study of the Polish National Public Tele- 
phone Network. The study considered various network 
development strategies and various optimization param- 
eters, and it was made available in the form of a report to 
the Ministry of Communications and the management 
of the PPTT (Polish Post, Telephone, and Telegraph). 

In addition, in 1991 and this year, experts from 
Northern Telecom, equipped with the needed computer 
hardware and software, stayed for a few weeks in Poland 
engaging in wideranging network planning, chiefly as 
regards regions of southern Poland. Among other things, 
owing to the new close contacts with ELWRO and 
Wroclaw, studies of Lower Silesia were carried out and 
network development plans until the year 2001 worked 
out. 

[passage omitted] 

The prepared plans are to be the basis for future tech- 
nical and detailed planning; Northern Telecom is ready 
to provide far-reaching assistance to our customers also 

as regards these problems, on the basis of equipment 
provided by both NT and Polish industry. 

Equipment Shipments 

At present Northern Telecom is one of the world's major 
suppliers of digital communication systems. The equip- 
ment it offers is based on the latest world technologies, 
and it also provides complete servicing and other con- 
veniences. In addition, the fact that it manufactures all 
kinds of equipment (switching systems for any applica- 
tion, a complete range of transmission equipment, 
instrumentation, accessories) enables us to propose inte- 
gral solutions suited to network applications. It is a 
policy of Northern Telecom to constantly broaden the 
range of the Polish-made equipment and services it 
provides, as part of the proposed contracts. Even now 
the proportion of Polish-made products in our bids is 
coming close to 30 percent. 

The equipment is shipped by Polish distributors, and the 
overall shipping policy is determined and coordinated by 
Northern Telecom Polska and the NT/ELWRO joint 
venture, [passage omitted] 

Aspects of Financing the Shipments 

Being fully aware of the current economic difficulties of 
Poland and acknowledging the view that the develop- 
ment of telecommunications is one of the prime movers 
of economic growth, Northern Telecom is pursuing a 
preferential price policy on the Polish market. The prices 
asked for Northern Telecom equipment are among the 
lowest in Poland, which, in view of the extremely high 
technological level of that equipment, causes Northern 
Telecom's offers to be highly competitive compared with 
offers of other manufacturers. 

Northern Telecom's offers are always prepared in an 
extremely thorough manner, which is justified by coop- 
erating with the customer in configuring the equipment 
to his needs so as to assure him of utilizing his financial 
resources most effectively. 

In view of the well-known scarcity of funds for a com- 
prehensive development of communication networks in 
Poland, Northern Telecom has actively joined in the 
policy of shipping on credit. In cooperation with the 
governmental and commercial financial institutions of 
Western countries, Northern Telecom guarantees prefer- 
ential credit for equipment shipments and network 
expansion. The preferences consist in granting long 
credit repayment periods, charging a low interest rate, 
and providing assistance in getting bank loan guarantees. 

Another advantage of that credit is that it is offered in a 
relatively safe currency, considering that in the long run, 
over which fluctuations average out, the general ratio of 
the U.S. dollar to other currencies is readily foreseeable. 
Moreover, Northern Telecom actively cooperates with 
its customers in preparing their economic and business 
plans. 



12 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

Economic Planning 

Northern Telecom is trying to assist network operators 
in preparing suitable plans for purchasing equipment on 
credit (inasmuch as investment on credit is the funda- 
mental method of financing economic growth 
throughout the world) and for developing revenue strat- 
egies such as to reduce to a minimum the risk borne by 
both the supplier and the recipient of the systems. As a 
supplier our aim is to reduce the mutual risks involved in 
a particular project by analyzing jointly with the recip- 
ient the structure for the creation of revenues and 
working out a corresponding plan for funding the 
project, [passage omitted] 

Cooperation With Governmental, Scientific-Technical, 
and Social Organizations 

The cooperation extended by Northern Telecom in 
Poland is not confined merely to cooperating with 
industry and our customers. As noted before, we are 
trying to cooperate fully with the institutions and orga- 
nizations administering Polish telecommunications and 
developing strategies for its development. 

Believing firmly in the potential of its long-range major 
involvement in the modernization and expansion of 
communication networks in Poland, Northern Telecom 
respects fully the legal regulations and administrative 
regulations binding in Poland. A proof of this stance is, 
among other things, the speediest possible—practically 
at the very moment that pilot installations are connected 
to the network—commencement of certification pro- 
ceedings for all kinds of the equipment proposed and 
installed in Poland. 

In addition, as one of the initiators of openness of 
agreements and of the interfaces serving to link the 
equipment of various manufacturers the world over, 
we are capable of actively participating in the develop- 
ment of standards for interfacing with the facilities 
used in the Polish network that communicate in a 
specific manner with each other (certain testing and 
maintenance systems). 

As part of its commitment to the expansion of rural 
telephone networks—which at present are the most 
neglected segment of telecommunications—Northern 
Telecom is a member of the social organizations spon- 
soring development measures (e.g., the RUTEL Society 
of Rural Telecommunications), and it cooperates in this 
domain with the government commissioner for rural 
telecommunications. 

In addition, as part of its cooperation with scientific- 
technical and scientific organizations (Association of 
Polish Electricians, Polish Society for Operations and 
Systems Analyses, Polish Academy of Sciences) and 

higher educational institutions (Academy of Mining 
and Metallurgy, Warsaw Polytechnic, Academy of 
Agricultural Engineering, Academy of Military Engi- 
neering), we organize symposiums and technology con- 
ferences dealing with modern trends in telecommuni- 
cations, seminars devoted to both technical and 
organizational-systemic problems, and lectures for uni- 
versity students, enriching their knowledge of modern 
telecommunications. 

Rural Network Installations 

In cooperation with Polish Telephones, Inc., and local 
telecommunications organizations, many DMS-10 dial 
exchanges have been installed in rural areas. The first 
such exchange was installed in Checiny, Kielce Voivod- 
ship. It also served as a vehicle for certification tests 
conducted by the Institute of Communications. In May 
the fully digital DMS-10 dial exchange system was the 
first in Poland to be approved by the Ministry of 
Communications. This provided the technical condi- 
tions for a rapid spread of telephones in the Polish 
countryside. The first installations took place in the 
Kielce and Rzeszow voivodships. By the end of 1992 an 
additional 15 or so DMS-10 telephone exchanges with a 
combined capacity of 25,000 subscriber numbers are 
scheduled to be installed in southern Poland. 

In June DMS-10 exchanges were put into operation in 
Tyczyn and Chmielnik. To the Tyczyn Telephone Coop- 
erative this is the first step on the road to promoting the 
rise of independent local network operators as an alter- 
native to Polish Telephones, Inc. 

The DMS-10 system serves, owing to its extremely 
advanced software and diversity of interfaces for linking 
various exchange systems, even now to install a modern 
dial exchange regardless of what type the upper-ranking 
exchange may or will be. This affords an opportunity for 
rapid access to up-to-date telecommunications in local 
areas with considerable demand for services while at the 
same time not affecting adversely the overall strategic 
plans for network development. 

The next step in applying systems of the DMS family is 
the contract signed for a comprehensive development of 
the telephone network in Bielsk-Biala Voivodship. The 
contract covers five DMS-100/200 exchange systems 
with a capacity of 103,000 subscriber lines and more 
than 15,000 interexchange links together with the atten- 
dant teletransmission equipment, fiber-optic cable, and 
instrumentation. Using DMS system makes it possible to 
establish a modern telecommunications network of high 
technical quality providing services at the highest world- 
class level and serving at the same time as a basis for the 
further development and refinement of communication 
services and technologies. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST EUROPE 13 

Improvement of Warsaw Phone System Noted 

Increase in Exchanges 
93WT0041A Warsaw ZYCIE WARSZAWY 
in Polish 1 Dec 92 p 3 

[Article by Joanna Halena: "New Connection: After 
1996 Telephones on Request"] 

[Text] Eight digital telephone exchanges were established 
in Warsaw yesterday [30 November]. The president of 
Polish Telecommunications SA, Jerzy Stopczyk, says 
that, because of them, the difference between the pre- 
vious and the new quality of conversations will be like 
that between analog recordings and compact discs. 

The Spanish firm Alcatel Sesa produced the eight new 
transit exchanges. The plan for this modern digital 
network for the Warsaw telecommunications loop 
emerged two years ago. Polish engineers from PPTiT 
[Polish Post, Telegraph, and Telephone], working with 
the Office for Communication Studies and Projects, 
developed it. A trial use of the first three exchanges in the 
new system 1000 S 12 (along Barska, Broniewski, and 
Muranowa Streets) began in August. And yesterday, 
along with the startup of the transit exchanges, the 
process of placing the new telephone network over the 
previously existing one was completed. 

Telephone traffic in the Warsaw loop will now be served 
by eight electronic exchanges with a capacity of 140,000 
connecting terminals. They are connected by fiber-optic 
cables (among whose advantages over copper are the fact 
that rats will not gnaw through them, SPEC [expansion 
unknown] will not flood them, and no one will steal 
them) on the basis of "one to one" and, with several 
dozen city exchanges, called subscriptions. 

"Connecting eight digital exchanges will not immedi- 
ately solve the problem of providing telephone services 
to Warsaw and the Warsaw voivodship," we learned 
during Communications Minister Krzysztof Kilian's 
news conference yesterday. "But, for now, it will 
improve communication among the capital's district and 
will permit us to build new exchanges. Without this 
being put into service, there would be no possibility of 
delivering more telephones. 

Currently, 75,000 modern subscription lines are being 
connected (their users will be able to take advantages of 
services up to now available only in a digital system— 
transmission of data and information banks). By the end 
of the year, the queue of Warsaw residents waiting for 
telephones will decrease by about 35,000 people. The 
remaining 40,000 can count on telephones within two 
months thereafter. 

"One hundred forty thousand connections will make it 
possible to double the number of subscribers in Warsaw 

and the voivodship," said Minister Kilian. "By the end 
of 1994, that number will reach 1 million." 

The communication minister anticipates that, by the 
year 2000, the number of permanent subscribers in 
Poland will be approximately 10 to 12 million. For now, 
new telephone exchanges are being built in Warsaw, 
Plock, Czestochowa, Poznan, Krakow, and Wloclawek. 
In many cities, modernization of existing telecommuni- 
cations and telex networks is taking place. According to 
plans, 34 intercity digital networks will be established in 
1993, and reconstruction of the international system will 
also be completed. 

Prime Minister Hanna Suchowska, present at the dedi- 
cation, said that communication problems are within the 
sphere of current government interests. 

Commertel System Described 
93WT0041B Warsaw ZYCIE WARSZAWY 
in Polish 1 Dec 92 p 3 

[Article by RAD: "Commertel—Prosthesis or Window 
to the World?"] 

[Text] The Commertel telecommunications system has 
been operating in Poland since 1990. It is a temporary 
solution, used mainly because of the needs of business 
people. The lack of international exchanges makes rapid 
telephone connections abroad impossible. Commertel 
fills this gap. The small amount of numbers is the 
system's basic defect. The central exchange is located in 
Warsaw, and only subscribers from that city can use it. 

At Commertel's heart is the fact that subscribers are 
connected directly to the central exchange. In traditional 
connections, a subscriber is connected to the interna- 
tional exchange through several indirect exchanges— 
local, district, and city. By choosing Commertel's 
number, one gets an automatic satellite connection to 
America's AT&T. With its intervention, one can get a 
connection to any place on earth. 

Until recently, the Warsaw Commertel exchange had 
2,000 numbers. The installation of a digital exchange 
increased that number to 10,000. Five hundred numbers 
in the new system operate under the ISDN system. This 
makes it possible to identify speakers by lifting the 
receiver. The time it takes to transmit information by fax 
is about 40 times shorter than in a traditional connec- 
tion. A subscriber can also program his telephone so that 
all calls are connected to the number where he is cur- 
rently located. Commertel is a telephone for the rich. 
Fees for calls are several times higher than traditional 
connections. 

The "telephone prosthesis" that is Commertel in Polish 
telecommunications is supposed to operate for another 
two to three years. By then, domestic international 
exchanges will take on foreign connections. 



14 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

More Numbers Available 
93WT0041C Warsaw ZYCIE WARSZAWY 
in Polish 1 Dec 92 p 3 

[Article by JAN and RAD: "A Third of Telephones in 
Poland Were Installed in the Past Three Years"] 

[Text] According to forecasts by the minister of commu- 
nications, 350,000 subscribers in Poland will get home 
telephones this year. That is 10 percent of the telephone 
numbers currently in use. That means that nearly 4 
million people will be able to makes use of the telephone. 
But about 2.5 million people, including 200,000 in 
Warsaw and its voivodship, are still waiting in line. 

Obtaining a telephone subscription currently costs 2.5 
million zloty [Z], while the cost of connecting one 
number ranges between $800 and $3,000, depending on 
the size and situation of the location. 

"If one were to compare the past two years with the 
preceding 45, it would turn out that more than one-third 
of all telephones installed in the past 45 years have been 
connected since 1990," says Minister Krzysztof Kilian. 
"By 1996, there will no longer be a problem getting a 
telephone." 

According to the program for the improvement and 
development of Polish telecommunications worked out 
by the ministry of communications, reconstruction of 
the system of international connections is to be com- 
pleted by the first half of next year. By the end of 1994, 
58 digital intercity exchanges should be put in operation. 

The communications department attaches much weight 
to the development of services based, for example, on the 
electronic transmission of documents. Businessmen are 
more and more interested in this. Polish Telecommuni- 
cations SA will derive its profits mainly from service of 
this type and not from private telephone calls. 

Users Comment 
93WT0041D Warsaw ZYCIE WARSZAWY 
in Polish 1 Dec 92 p 3 

[Article by RAD: "Secretaries: Connections to United 
States Easier Than to Gdynia"] 

[Text] We turned to the best source with a request for an 
evaluation of telephone connections—what secretaries 
think about them. 

Joanna Piekarska, secretary to Mariusz Walter, vice 
president of ITI Poland SA: "The telephones are the 
biggest problem at work. I usually spend three-fourths of 
my time getting connected to barely 10 numbers a day. 
Faxes are a real nightmare. It is easier to send them to the 
United States than to Gdynia." 

Bozena Staniewska, secretary to Agata Steczkowska, 
president of Business Foundation Book: "I waste at least 
two hours a day because of them. I have a lot of problems 

getting through in Warsaw. I can connect to Canada and 
the United States with no problem." 

Barbara Janiszewska, secretary to Mark Goliszewski, 
president of Business Center Club: "Getting a connec- 
tion in Poland is a nightmare. I waste about three hours 
a day on it. Besides that, the women from the intercity 
exchange are very rude. They yell at customers. Thanks 
to Commertel, I can talk abroad with no problem." 

ROMANIA 

Electromagnetica Relations With Siemens, 
Strategies 
93WS0131C Bucharest ROMANIA LIBERA 
in Romanian 20 Nov 92 p 6 

[Article by Adrian N. Ionescu: "The Electromagnetica 
Option"] 

[Text] The transformation of Romanian enterprises into 
companies of market caliber is like a chess game in 
which the moves must match the questions: "What are 
you producing and what are you selling now? What will 
you produce and what will you sell in the future?" The 
Electromagnetica option is even more thrilling than a 
chess game. It no longer has a monopoly on telephone 
equipment; Datatim-Timisoara (a joint company with 
Alcatel) is a powerful competitor, even for the joint 
Electromagnetica-Siemens company. In addition, it 
appears that Baneasa IPRS [Baneasa Enterprise for 
Radio Parts and Semiconductors] and the Computer 
Plant intend to compete with some products. In the light 
of the above, the director of Electromagnetica S.A., 
Eugen Scheusan, described his battle plan, including its 
weaker points, using a disarmingly diplomatic sincerity. 

According to Eugen Scheusan, "there are no bad means 
for survival," not even if it means the manufacturing of 
videocassette rewinders, acroterme [translation 
unknown] or programmers, or of devices that can start or 
stop various electric appliances at programmed times, 
whose export in France amounts to FF1.3 million. 
"These are products that keep the plant going, to get us 
through this miserable transition period." 

"But that is not what you can rely on for the future," 
interrupts the reporter. 

"Of course not," he answers. "But the major bets are not 
placed all at once. As producer of electromechanic 
telephone switchboards on a 1968 license, which is 
obviously obsolete, Electromagnetica's experience is dra- 
matic. How much greater would the demand for such 
equipment as Pentaconta have to be, so that we would 
not be forced to suddenly stop making them?" 

To Get a Good Look, Look at the Market 

The manager goes on to say: "Modern, digital, that is, 
computerized, switchboards will first have to be widely 
available in the urban market. In my opinion, it will be 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST EUROPE 15 

at least five to six years before the question of their 
introduction into rural areas is raised from a financial 
standpoint. And there are also large areas in Africa and 
South America that are asking for Pentaconta. If we are 
still making them, why should we not satisfy that 
demand? During this year, we exported to Peru 2 million 
dollars worth of equipment, but 1993 will be the last 
production year, and in 1994 we will still have a few 
good years of spare parts production." 

"What Part of the Total Capabilities Will These 
Represent?" 

Scheusan estimates it at about 20 percent. And for the 
rest? An important part of the Electromagnetica strategy 
will be subcontracted production of essential compo- 
nents for Emcom, a joint company with Siemens. Among 
the products listed at the end of this article, the major 
one will remain the telephone. The conventional, old- 
fashioned one, with a dial? Yes, that too, the manager 
confirms. "For the time being, it still costs 3,000 lei. 
Look at the potential buyers; most of them want to meet 
their needs at the lowest price, without looking for the 
highest performance telephones. But Electromagnetica 
will produce the full line. Today, this means models with 
four standard features, or with four features plus a 
10-digit memory; next year, display phones, the 'no- 
hands' ones; and in two years, cordless phones, mobile 
phones, and so on. But how many will be able to buy 
them? To get a better look, you have to look at the 
market." 

Money for Technology 

"Is the Electromagnetica technology up to it?" 

"For technology you need money. If it was only up to 
me... For instance, we have a bank director on our board; 
and when he says that he has no money to give because 
he is working with other people's money, or that it is 
absolutely necessary that his interest be above inflation, 
you won't understand him only because you don't want 
to. Until the banks have resources for investment credit, 
true technology upgrades are out of the question. After 
much effort, we bought the modern plastic injection 
molders and electric etching machines that we absolutely 
had to have. And now, we are struggling to obtain 
custom-fee reductions for a line of printed cabling. Isn't 
it natural to try to reduce expenses, even if I understand 
that the budget people are right when they say that I'm 
reducing their revenues? But I also have my responsi- 
bility as a businessman and I tell them: Don't break my 
back with heavy taxes, especially for technology. Would 
it be better if Siemens were to import the cabling directly 
from Germany?" 

The Placebo Effect in Relations With Joint Companies 

The subject of joint companies arises on its own. When 
are they necessary? The Electromagnetica director 
answers: "Not when all you need is money, but rather 
when you don't know how and can't make something on 
your own, no matter how hard you try. Digital phones 

are one example; the effort to make them on our own 
would be too great and take too long. Moreover, you 
have to reserve an intangible sector in your relations 
with the joint company; Electromagnetica will be the 
subcontractor for plastic parts, printed cabling, and so 
on, with respect to the companies it has joined, but it will 
remain the sole telephone producer among them." 

"What if these companies want to compete against 
Electromagnetica?" 

Both Scheusan and Viorel Popescu, Emcom director, 
excluded this prospect, which they say is made impos- 
sible by the different activity objectives of the compa- 
nies. In the Electromagnetica version these are known as 
"placebo" collaborations. 

As to the Alcatel-Siemens competition on the Romanian 
market, Popescu is looking for the most appropriate 
fair-play expression. Yet, he says, "because ROMT- 
ELECOM needs money to buy equipment, Siemens is 
trying to outpace its adversary by obtaining credit. As a 
result, we and Alcatel both work according to business 
plans approved by ROMTELECOM. When we achieve 
our capabilities, we will make 500,000 lines per year, 
Alcatel will make 400,000 lines, and ROMTELECOM 
will have to have the money to buy what it needs." 

The Electromagnetica version strategy should also be 
watched by other Romanian branches and plants, espe- 
cially those who complain that foreign collaborators 
come over, get information, and do not return. The evil 
minded say that they are moving eastward. Why and 
until when?! 

[Box, p 6] 

Electromagnetica S.A. 

Revenues: 4 billion lei 

Employees: 5,100 (6,500 in 1989) 

Products: Pentaconta-brand electromechanical tele- 
phone switchboards (1968 Bell ITT license) 

Capability: 300,000 equivalent/lines per year; currently, 
120,000 lines 

Broad line of telephone sets (subscriber, public, special 
environment) 

Capability: 300,000 sets/year; currently, 120,000 

FDM and PCM transmission equipment 

PABX electronic telephone switchboards; various con- 
sumer goods 

Joint companies: Emcom, with Siemens (Germany, 49 
percent participation), producing digital telephone 
switchboards, with a total investment of DM20 million 

With Goldstar (preliminary investment of $10,000); 
production of medium and small switchboards 

MET, with Micshur Ltd. (Israel), for institutional switch- 
boards 



16 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

YUGOSLAVIA 

Macedonia Seen as Telecommunications Corridor 

'Trans-Balkan Corridor' 
93BA0456Y Skopje NOVA MAKEDONIJA 
in Macedonian 16 Dec 92 p 3 

[Article by B.J.: "Macedonia Establishes New PTT 
Communications: A Trans-Balkan Communications 
Corridor"] 

[Text] The PTT [Post, Telephone, and Telegraph] admin- 
istrations of Italy, Albania, Bulgaria, Turkey, and Mace- 
donia recently signed an agreement in Ohrid on imple- 
mentation of a new telecommunications project 
representing an alternative corridor as escape route from 
the current telecommunications blockade. More remote 
countries in the region have also expressed interest. 

JP of Makedonija PTT Communications has been 
working intensively in recent months toward securing 
new international communications routes making it pos- 
sible to surmount the existing blockades on the main 
corridor to the north that has connected Macedonia to 
Europe and the world for years. The satellite telephone 
link to Switzerland is one of these routes, but from the 
strategic viewpoint the East-West telecommunications 
corridor, concerning the creation of which a meeting of 
the PTT administrations of Italy, Albania, Bulgaria, and 
Macedonia was held recently in Ohrid on the initiative 
of PTT Makedonija, is certainly of the greatest impor- 
tance. At the meeting a highly important protocol on 
mutual cooperation in the area of PTT communications 
was signed; this protocol should promote two-way com- 
munication between persons and economies in this area, 
and even beyond it, in that the postal authority of 
Turkey expressed tentative agreement with the resolu- 
tions of the protocol. 

This so-called trans-Balkan telecommunications cor- 
ridor is the shortest route for transmission of telephone 
pulses among the five countries concerned, but at the 
same time may be used for transit telephone traffic to 
Russia and Near Eastern countries, and ultimately to 
Europe. Consequently, in addition to immediate com- 
munications among the countries concerned, this cor- 
ridor can yield great profits to each of the PTT admin- 
istrations of these countries. The protocol calls for 
construction by the end of 1994 of a telecommunications 
link to digital telephone exchanges, which are the last 
word in technology, as well as an optical cable network to 
connect the exchanges. In order to carry out this project, 
all the administrations have mutually agreed to hold 
bilateral meetings at the expert and technician level at 
which existing obstacles will be removed and proposals 
will be drawn up. In addition, a general meeting at which 
results will be summed up will be held again in Mace- 
donia by the end of May 1993. A feasibility study will 
also be done that will cover the technical specifications 
and solutions for this project. The completion periods 

for each of the stages will also be determined. Securing of 
investments for execution of the project is also scheduled 
to be discussed at the joint meetings, and because of the 
broader regional significance of the project to a larger 
number of countries funds will probably also be 
requested from international financial institutions. 

From the technical viedwpoint, Macedonia is one of the 
better prepared countries in that it already has new 
digital telecommunication capacities, such as the 
recently opened long-distance and transit automatic tele- 
phone exchange (ATX). And it is precisely on the East- 
West corridor, that is, toward Albania and toward Bul- 
garia (as well as toward the north through Serbia) that 
work is being done to establish a network of optical 
cables by means of which Macedonia will be connected 
to the telephone switching centers of adjacent countries. 
However, PTT Makedonija states that, in addition to the 
most modern digital lines discussed at the Ohrid talks, 
an urgent problem to be solved is that of telephone 
communication over the existing analog telecommuni- 
cations systems. As recently as this summer special 
protocols were signed for this purpose, and work 
between Macedonia and its neighbors Bulgaria and 
Albania are in full swing. 

[Box, p 3] 

Cooperation With Alcatel 

A team of specialists of the well-known French telecom- 
munications firm Alcatel-CIT recently visited PTT 
Makedonija. The French specialists worked with their 
colleagues in PTT Makedonija to explore the possibility 
of delivering equipment for development of a new tele- 
phone exchange for Kavadarci, whose capacity is to be 
8,000 telephone connections. Work is currently in 
progress on the special technical aspects of executing this 
project, bids are being analyzed, and a contract for such 
a transaction is expected to be signed by the end of the 
week. 

Alcatel will be the third world-famous telecommunica- 
tions firm with which PTT Makedonija has negotiated 
over the last two years on facilities for the Macedonian 
telecommunications system. Such transactions have 
already been concluded with the German Siemens com- 
pany (the main automatic telephone exchange for Sko- 
pje, along with the international and transit automatic 
telephone exchange) and with Ericcson in Sweden (for 
the Titov Veles and Dracevo exchanges). 

[Box, p 3] 

New Costs of International PTT Communications 

The devaluation of the dinar last week also caused an 
increase in costs in international PTT communications, 
by an average of 30 percent, by which amount the basic 
accounting unit for communications of this type, the 
gold franc, was also increased. The gold franc recently 
became worth 585 dinars rather than 450. According to 
the new price list, an ordinary letter in international 



JPRS-TTP-93-091 
3 March 1993 EAST EUROPE 17 

communications will require postage of 600 dinars and a 
postcard 500 dinars. The cost of telephone calls is also 
going up. One minute of a telephone call to neighboring 
countries that are in the first zone now costs 1,115 
dinars. A call to the second zone, in which most of the 
Central European countries, such as Czechoslovakia, are 
located, costs 1,360 a minute, and to Germany and other 
countries in the third zone 1,610 dinars. The costs for the 
other four zones are much higher, but, as the PTT 
Makedonija points out, because of the brevity of these 
pulses, the equipment at PTT exchanges cannot register 
them. 

International Communications 
93BA0456Z Skopje VECER in Macedonian 
22 Dec 92 p 7 

[Article by M. Kostova: "Macedonian Communications 
With Former Yugoslavia and Europe: Telephone Diffi- 
culties To Continue"] 

[Text] Currently there are direct connections only with the 
Federal Republic of Yugoslavia and to a slight extent with 
Croatia, while the disconnection from Slovenia and 
Bosnia-Hercegovina continues. Direct connections to 
some European countries have been partly restored, but 
communications with all other countries are routed 
through Belgrade and Istanbul. International rates for 
former Yugoslav countries have changed. 

The beginning of the war in the territory of the former 
Yugoslavia had almost disastrous consequences for 
Macedonia's telephone communications with the rest of 
the world, because connections were cut off and telecom- 
munications isolation ensued. One year later, the emer- 
gency situation in Macedonian telecommunications is 
continuing. Although the situation is not as serious as it 
was at first, the prewar connections have not been 
completely restored. There is full telephone service to the 
Federal Republic of Yugoslavia, but service to Slovenia 
and Bosnia-Hercegovina has been interrupted. A cluster 
of 12 direct connections to Croatia has been restored, 
but this is far from what was available earlier, when, for 
example, there were 120 direct connections to Zagreb 
alone. 

As for telecommunications with Europe, direct connec- 
tions with Bulgaria, Italy, and Austria have reached a 
normal level. Only 36 direct line clusters with Germany 
have been restored (there were 142 before the war), while 
the initial postwar capacity of 21 lines to Turkey and 60 
to Switzerland was recently increased to 60 and 120 
channels respectively. The direct connections to Sweden, 
Great Britain, and France are still interrupted. These 
and other countries in Europe and around the world can 
be reached by telephone by way of the international 
exchange in Belgrade, the number of lines to which has 
been increased to 42 outgoing and 80 incoming lines, 
and by way of Istanbul. 

As we were told by Stevan Dzartov, director of the 
telecommunications division of PTT Makedonija, nego- 
tiations are now in progress on routing part of commu- 
nications to Europe and the rest of the world, and 
especially to the former Yugoslav republics, through 
Switzerland, to which Macedonia has a direct satellite 
link. It is also planned to use this link for communica- 
tions with Slovenia and possibly Bosnia-Hercegovina. 
Also, despite the increase in the links to the Belgrade 
exchange and the expansion of communications by way 
of Istanbul, Switzerland, and Germany by this route, 
there are still bottlenecks, and whether lesser or greater 
difficulty is experienced in getting through to a particular 
country depends on the capacity of the lines coming to 
Belgrade in this specific direction. According to Dzartov, 
we cannot definitely rely on this capacity, because Mace- 
donia has had no exchange of data with Belgrade for 
some time now. The reason is that new relations have 
not been established between the two PTT administra- 
tions in order to regulate this area of cooperation on an 
economic basis. This matter is to be spelled out at the 
joint meeting to be held in the near future. 

On another subject, we note that communications with 
Croatia (and possibly Slovenia) are routed through Swit- 
zerland, the international prefix (9938) is used in dialing, 
and so the rates currently charged are international ones. 
In calls to the Federal Republic of Yugoslavia the dialing 
is done as in domestic communications, but the cost is 
calculated on the basis of rates somewhere between the 
national and the international ones and is equivalent to 
that charged by Serbia for communications with Mace- 
donia. A pulse repetition rate of one every five seconds 
rather than one every 12 seconds is currently used in 
calculation of charges. The highest pulse repetition rate 
used in charge calculation is one pulse per second, and at 
present charges for the most expensive zone are based on 
a rate of three pulses per second. According to Dzartov, 
in communications with the Federal Republic of Yugo- 
slavia a switch will most probably be made to calculation 
based on international zones. In addition to reorganiza- 
tion of relations, such a transition will require expansion 
of part of the international facilities, and accordingly 
rates will be brought into line with the European system. 

Effect of Sanctions 
93BA0456WSkopje NOVA MAKEDONIJA 
in Macedonian 27 Dec 92 pp 1, 3 

[Article by B. Janev: "Stiffening of Sanctions on FRY 
and Consequences for Macedonia: Telecommunications 
Blockade Threatened"] 

[Text] Measures for total isolation of Belgrade, including 
among other things interruption of postal communica- 
tions with Serbia, have been announced at the EC minis- 
ters' meeting in Brussels. Macedonia's PTT [Post, Tele- 
phone, and Telegraph] links to the world are routed 
through and use the PTT facilities of the FRY [Federal 



18 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

Republic of Yugoslavia]. In the event of a communica- 
tions blockade and its imposition on Macedonia, the only 
connection would be by way of the satellite station in 
Switzerland. 

If communications blockades are possible after all, 
something that after all has been imposed primarily on 
our northern neighbor, and the results of which are felt in 
Macedonia as well, will there also be a blockade in the 
area of telecommunications? To judge by the results of 
the ministers' meeting recently held in Brussels, the 
answer to this question is unfortunately yes. The reason 
is that preparation of additional measures "for total 
isolation of Belgrade because of its role in the civil war in 
Bosnia-Hercegovina" was announced in Brussels this 
week. These measures include among other things inter- 
ruption of postal communications with Serbia, which 
have been exempt from previous sanctions. It is easy to 
see what this could mean for Macedonia and the conse- 
quences it might cause when it is remembered that 
almost all the PTT communications between Macedonia 
and the rest of the world are routed predominantly 
through the facilities and territory of the FRY. 

According to information obtained from PTT Makedon- 
ija, all possible versions of such a communications 
blockade are currently being intensively studied. The 
consequences of such action by the international com- 
munity would also be felt in Macedonian telephone and 
postal communications. The greatest disruptions of com- 
munications are to be expected especially in the area of 
telecommunications, and there is no possibility of rapid 
activation of alternative communications resources. As 
we were informed by the telecommunications division of 
PTT Macedonia, our facilities and systems either are 
directly linked to those in the FRY, through which 
connections with the rest of the world are made or which 
merely pass through the territory of Serbia, something 
that is equally unsatisfactory in this case. This only 
exception is the satellite link with Switzerland, which 
will continue to be our only outlet to Europe under all 
the versions of telecommunications isolation of the 
FRY, even the worst. But the exception is only for 
Switzerland and through it still for Croatia, with which 
Macedonia currently has communications in only one 
direction, that is, we can call out to Croatia but no one 
can telephone us from this country. 

As regards links by way of direct bunched telephone 
cables, Macedonia currently has such links with eight 
countries, to the west with Italy (over 24 channels, 
through Milan), with Austria (also over 24 channels, 
through Graz), and with Germany (over 36 channels, 
through Frankfurt), as well as the satellite link with 
Switzerland connecting the international exchanges in 
Skopje and Zurich, with a total of 120 channels. In the 
east we have such direct links with Turkey (over 60 
channels, through Istanbul) and with Bulgaria (over 24 
channels, through Sofia) and indirectly through the 
eastern neighbor an automatic connection with Croatia 
(over 12 channels, through Zagreb) and a semiautomatic 
link, also with Zagreb and Ljubljana, over two channels 

each. However, these direct links, except the Swiss 
connection, share the common feature that they pass 
through the territory of the FRY. 

In addition to these connections, Macedonia is also 
linked to the rest of the world by the switching systems of 
the international automatic telephone exchange in Bel- 
grade (where Macedonia has available 42 outgoing and 
78 incoming channels, for a total of 120). This exchange 
is linked to more than 200 countries of the world (over 
approximately 1,700 channels) and forwards Mace- 
donian telephone traffic to these countries, but in accor- 
dance with its own needs. Macedonia also has such 
forwarded telephone communications by way of the 
direct connections through Istanbul, specifically with 19 
countries of the world (chiefly in Europe, but also with 
Australia, Canada, and the Near East). We also have 
international telephone communication by way of the 
satellite station with Switzerland, through which out- 
going telephone traffic is forwarded to Croatia. But as 
has already been pointed out, except for this link all the 
switchboard and transit connections referred to are 
routed through the FRY. 

Our republic, that is the international and transit 
exchange in Skopje, is also connected to our northern 
neighbor by way of the transit exchanges in Belgrade, 
Novi Sad, Kragujevac, Nis, Uzice, Pristina, and Podgor- 
ica, and through them to all the towns and cities in 
Serbia and Montenegro. The connections are in the form 
of direct bunched telephone cables over which terminal 
telephone communications are effected. These commu- 
nications were once domestic ones in the unified Yugo- 
slav area but are now international. 

This survey of Macedonia's telecommunications links to 
the world gives an idea of the consequences that may be 
expected, depending on the origin of the links and their 
destination, but above depending on the communica- 
tions embargo to be imposed on the FRY, and of course 
on the Macedonian share in it. Even if Macedonia is not 
included in this type of blockade, it will suffer conse- 
quences and harm due to blocking of the telephone links 
of the automatic telephone exchange in Belgrade to 
international exchanges around the world. The telecom- 
munications artery from Skopje to Belgrade and on to 
the world will simply be unusable by Macedonia. There 
will be no telephone exchange connections to the world 
by way of Switzerland and Turkey, and also no direct 
connections to these countries or to Austria, Italy, Ger- 
many, Bulgaria, Slovenia, and Croatia. Assuming that 
the Yugoslav authorities decide not to resist the interna- 
tional community and not to cut off these links to 
Macedonia, we would be punished even if we were not 
included in the blockade. In this scenario direct tele- 
phone communications between Macedonia and the 
FRY effected through the transit automatic telephone 
exchanges would of course operate normally. But if 
Macedonia is included in the telecommunications 
embargo, as is to be expected despite everything, then 
the only link and outlet to the world would be the vehicle 
parked for several months now in front of the PTT 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 EAST EUROPE 19 

Makedonija building, since all the country's interna- 
tional telephone communications facilities would be 
blocked. 

The financial consequences of such a blockade would be 
enormous and irreplaceable. The first to suffer would be 
the PTT Makedonija, which earns 30 to 50 percent of its 
revenue from international telephone communications. 
If the terminal communications with the FRY are added, 
the losses would be as high as 70 percent of the revenue 
in this type of communications. There is no need to 

point out what this would mean to the economy of the 
country, to Macedonia's commercial and other connec- 
tions with partners around the world, which would be 
interrupted in the face of the need for daily communi- 
cation. What gives rise to the greatest fears is the fact 
that it appears not to be possible to resort to any 
alternatives in the near future. Above all there are 
enormous problems here in telecommunications, while 
the East-West corridor can somehow continue to func- 
tion in postal communications. 



20 LATIN AMERICA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

CHILE 

Army Post Involvement in Wiretap Scandal 
Described 
93WT0038A Santiago EL MERCURIO in Spanish 
29 Nov 92 p Dl 

[Article by Paulo Ramirez C: "The 'Secrets' of 
Penalolen"] 

[Text] Rising amid the precordillera slopes and hillocks 
of Penalolen is the Army's Telecommunications Com- 
mand: the site where, as has been discovered, Senator 
Sebastian Pinera's telephone conversations were inter- 
cepted and taped. The premises consist of a group of 
buildings of varying ages and different styles, with an 
innocuous appearance, which nevertheless contain the 
vital military communications center. 

The Command, formerly headed by General Ricardo 
Contreras Fuentes (52 years old, with 31 of them spent in 
the Army), now retired, is in charge of three different 
units on this site: the Telecommunications and Elec- 
tronic Equipment Supply and Maintenance Battalion; 
the Seventh ("Santiago") Regiment; and the Ninth 
("Sovereignty") Regiment. Also subordinate to the Com- 
mand are all the country's telecommunications units, for 
which each of the divisions is responsible. 

The Supply and Maintenance Battalion makes the fourth 
echelon repairs on all the Army's communications and 
electronic equipment. Arriving there are the radio 
receivers, radio transmitters, and transceivers, as well as 
other equipment, that cannot be repaired on the lower 
echelons (based upon the level of the operators, and of 
each unit and division of the Army). It also has a Fifth 
Echelon, for Maintenance and Quality Control, to check 
the repaired ordnance and telecommunications equip- 
ment acquired by the institution. Finally, it has a small 
research and development center. 

The Seventh ("Santiago") Regiment achieves the com- 
plete linkage of all the Army's telephone and radio 
communications. The links are created through digital 
microwaves, in a network of 4,800 km, extending from 
Putre to Puerto Montt. The connection with the 
southern zone is made through Entel's [National Tele- 
communications Enterprise] satellite antennas. This reg- 
iment accounts for approximately 80 percent of the 
Telecommunications Command's activity. 

The Ninth ("Sovereign") Regiment has a very different 
activity. It had been headed by Colonel Enrique Sey- 
mour Scarabello, who was relieved from his command. 
Its main purpose is to control the security of the Army's 
internal communications, although it also performs 
work related to external security. 

The institution has preestablished procedures for all its 
communications, including frequencies, codes, and keys 
for official use only, which must be followed precisely. 
The controls are intended to detect whether those pro- 
cedures have been violated, whether communications 
are being established outside the military frequencies 
(assigned by the Office of the Undersecretary of Tele- 
communications), and whether classified matters are 
being discussed, among other transgressions. Whatever 
is taped during the exercise of this control is turned over 
to various Army organs: the General Staff, the unit in 
which any problem has occurred, and the Intelligence 
Directorate (DINE), as the case may be. 

The controlling is done with the use of radio receiver 
equipment, which is run by radio operators who come 
under the supervision of various captains. One of these 
captains was Fernando Diez Vidal, from Curico, an 
intelligence and telecommunications officer, whose 
career includes assignments in the ex-CNI [National 
Intelligence Center], the DINE, and General Pinochet's 
security force. 

Every operator must obey the rule requiring that he 
listen to and tape only from the frequencies assigned to 
him by his superiors. These frequencies are associated 
with internal communications systems and external 
security objectives. As has been claimed at the Com- 
mand, "No cellular telephone communication has ever 
been assigned for listening, much less taping. Hence, 
from the time that Pinera's conversation entered that 
equipment, a mistake was committed (out of negligence 
or malicious intent?), for which one or more persons 
must be liable." 

There are several levels of control to prevent such 
violations from occurring. The first is on the part of the 
acting chief, who is the operator with the greatest 
seniority among those working at the same time. The 
second control is that exercised by a noncommissioned 
traffic officer. The third is that of the company com- 
mander who, in this instance, was Captain Diez. Next is 
the control on the part of the battalion commander 
(Colonel Seymour); and, finally, the far more compre- 
hensive control by the regiment commander, General 
Contreras. The problem is that the most effective and 
safe control is precisely that exercised by the captain. 
And if he fails, it is quite likely that, given the existing 
monitoring structure, the negligence or the deliberate act 
will be consummated, as occurred.... 

Therefore, the command's responsibility was fulfilled on 
the higher level, that of General Contreras, and also in 
the case of Colonel Seymour. However, there could be 
something else. The internal investigation will determine 
whether there was participation by any of the operators 
and/or noncommissioned traffic officers. For this 
reason, it is possible that the dismissals may continue. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 NEAR EAST & SOUTH ASIA 21 

REGIONAL AFFAIRS 

MENA, Saudi Press Agency Sign Data Exchange 
Agreement 
NC0912124892 Cairo MENA in Arabic 
1436 GMT 8 Dec 92 

[Text] Riyadh, 8 Dec (MENA)—Mustafa Najib, 
chairman of the board of directors and chief editor of 
the MIDDLE EAST NEWS AGENCY [MENA] and 
Badr Karim, the SAUDI PRESS AGENCY'S [SPA] 
director general, today signed an agreement in Riyadh 
for joint cooperation and news exchange between the 
two services. 

The agreement states that the two agencies will exchange 
newscasts, giving priority to reports covering events in 
their respective countries over reports disseminated by 
other news agencies and media. 

The agreement also calls for the exchange of photo- 
graphs—free of charge—of formal visits by officials from 
the two countries in addition to newsletters, publica- 
tions, archived data, and press documents. 

The agreement states that each agency will provide every 
possible assistance and facility to the other agency's 
bureau in its country to enable it to carry out its 
functions. 

According to the agreement, SPA will intercede with the 
concerned Saudi telecommunications agencies to facili- 
tate the reception of MENA by its subscribers in the 
kingdom. MENA will perform a similar service for SPA 
in Egypt. 

The two agencies agreed that their officials will meet 
twice annually, once in Cairo and once in Riyadh, to 
coordinate efforts and follow up the implementation of 
the agreement's provisions in a way intended to benefit 
both sides. 

The agreement also provides for linking MENA's head- 
quarters in Cairo and SPA's headquarters in Riyadh with 
a duplex line to secure the flow of news and information. 
MENA will also arrange brief training courses in Cairo 
for SPA employees. These can last three or four weeks 
each. 

Egypt's MENA, Kuwaiti News Agency Sign 
Cooperation Agreement 
NC2712150592 Cairo MENA in Arabic 
1248 GMT 27 Dec 92 

[Text] Cairo, 27 Dec (MENA)—An agreement on media 
cooperation and exchange of news was signed today 
between MENA and KUNA [KUWAITI NEWS 
AGENCY] as part of the increasing cooperation between 
the two agencies and strong relations between the two 
governments and fraternal countries. 

The agreement was signed for MENA by Mustafa Najib, 
chairman of the Board of Directors and chief editor, and 

for KUNA by Yusuf al-Sumayt, chairman of the Board 
of Directors and director general of KUNA, who cur- 
rently is visiting Cairo heading a Kuwaiti delegation. 

The agreement stipulates the exchange of news programs 
between the two agencies and provides technical facili- 
ties to the two bureaus in Cairo and Kuwait, such as 
those receiving news reports. 

The agreement stipulates cooperation between MENA 
and KUNA regarding the coverage of visits by officials 
from the two countries and international, regional, or 
national events and occasions in either of the two states. 

The agreement also calls for the exchange of news 
photographs covering all aspects of political, economic, 
social, and sports activities in the two countries. 

In addition, it calls for the exchange of visits by the 
editors of the two news agencies to familiarize them- 
selves with how the other agency operates. 

The signing ceremony was attended by members of the 
delegation accompanying the KUNA board chairman 
and director general, and a number of MENA's deputy 
chief editors. 

Egypt, Libya Telecommunications Cooperation 
Planned 
NC2401124693 Cairo MENA in Arabic 
1135 GMT 24 Jan 93 

[Excerpts] Cairo, 24 Jan (MENA)—Information Min- 
ister Safwat al-Sharif stated following the expanded 
meetings between the Egyptian and Libyan delegations 
chaired by President Husni Mubarak and Libyan revo- 
lution leader Colonel Mu'ammar al-Qadhdhafi that the 
two leaders discussed numerous international issues and 
world developments and how these developments affect 
the region, Arab affairs, and bilateral relations. 

In statements following the talks, which lasted nearly two 
hours, the information minister said the two leaders 
asserted the importance of coordination to deal with 
international changes. The talks were held within the 
framework of the fraternal, distinguished, and special 
relations linking the two peoples, [passage omitted] 

The information minister said that cooperation in a 
number of fields was discussed, foremost of which was 
transportation and communications and finalizing feasi- 
bility studies on the project to link the two countries by 
rail. 

He pointed out that agreement was reached to set up a 
joint Egyptian-Libyan company to implement the 
railway line, in addition to building a highway between 
the two countries and increasing the capacity of micro- 
wave communications, thus providing telephone and 
other communications services between the two coun- 
tries, [passage omitted] 



22 NEAR EAST & SOUTH ASIA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

PALESTINIAN AFFAIRS 

Lebanon's al-Hariri on Settlers, Infrastructure 
NC1312075392 (Clandestine) Radio Free Lebanon 
in Arabic 0545 GMT 13 Dec 92 

[Text] Prime Minister Rafiq al-Hariri will conclude his 
visit to Paris in the next 24 hours, as expected. He met 
yesterday with French Foreign Minister Roland Dumas 
and is expected to meet today with his French counter- 
part, Pierre Beregovoy. 

Speaking to reporters, al-Hariri stressed that he will not 
be the prime minister who signs an agreement to settle 
the Palestinians in Lebanon. His government, he said, 
will not merely patch up things in Lebanon, but will 
modernize and develop the country and enable it to 
enter the 21st century. He explained that the project to 
rebuild the commercial area in downtown Beirut is 
continuing and that an invitation for tenders will be 
announced to choose the qualified companies to carry 
out the construction. He pointed out that his company, 
Oger, will not participate in the tender. 

In reply to a question, al-Hariri noted that Lebanon's 
electricity output is approximately 1,200 megawatts, of 
which one-third—between 400 and 600 megawatts—are 
in service. The networks need maintenance and repairs, 
he added. 

On telephone service, al-Hariri said there are 400,000 
telephone lines in Lebanon, of which approximately 
200,000 are operational. His government, he added, will 
ask the Chamber of Deputies to empower it to invite 
tenders for the installation of approximately 500,000 
cellular lines. The specifications of the tender will be 
outlined by the Ministry of Post and Telecommunica- 
tions, the Council of Development and Construction, 
and the World Bank, he added. 

On the issue of the displaced people, al-Hariri said the 
fund earmarked for this purpose will be financed from 
the aid, grants, easy-term loans, and some of the taxes to 
be imposed later, and it will be under the supervision of 

the prime minister. He noted that Walid Junblatt [min- 
ister of state for refugee affairs] has sent a warning to 
approximately 1,500 families to vacate the houses they 
are occupying in the mountain area. 

On the reorganization of the media, al-Hariri said the 
intention is to end the media chaos. It is impermissible, 
he added, for anyone to open a private television when- 
ever he wants, but rather special licenses must be 
granted, as is the case in any Western country. He noted 
that it is important not to confuse media organization 
with freedom of the media, which will not be subject to 
any restrictions. 

IRAN 

Satellite Television Station Opens Near Tehran 
NC1601072393 Tehran KEYHAN in Persian 
HJan 93 p 18 

[Text] A satellite television station became operational 
after inaugural ceremonies in the village of Sira, near in 
the Asara District near Karaj. The 150-watt station will 
transmit the first network of the Islamic Republic of Iran 
on channel six for residents of the villages of Sira and 
(Pol-e Khab). 

The ceremonies, attended by Governor Musavi, Prose- 
cutor Naderi, other Karaj and Asara district officials and 
officials from the television and FM transmission unit of 
the Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran, 
marked the commencement of the station's operations. 
Installation work was carried out by engineers and 
experts from the Voice and Vision of the Islamic 
Republic of Iran of the television and FM unit. 

The station has been constructed at a cost of 700,000 
tumans [figure as published], which was contributed by 
the people, the Karaj Governorate, and the Voice and 
Vision of the Islamic Republic of Iran. 

It was announced at the inaugural ceremonies that 
except for three sparsely populated faraway moun- 
tainous villages, all the villages in the area will be able to 
view the first television network. The station is the 
seventh satellite television station in the Asara and Karaj 
Districts. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 CENTRAL EURASIA 23 

Energy Crisis Said Disrupting News Agency 
Operations 
NC0901094893 Yerevan Radio Yerevan International 
Service in Armenian 1630 GMT 8 Jan 93 

[Text] The energy crisis has brought with it a crisis in the 
news sector. Almost all of the Armenian news agencies— 
SNARK, NOYAN TAP AN and others—were deprived 
of power on 7 January. Because these news operations 
depend entirely on machines run by electricity and 
require a constant power supply, the Armenian news 
agencies are paralyzed; they are unable to receive or 
dispatch any reports. Yesterday NOYAN TAP AN faced 
such a situation. 

Let us add that the periodic power cuts are disrupting the 
work of newspapers, as well, because the papers get some 
of their reports from the news agencies. 

Baku Radio To Begin Broadcasting in Minority 
Languages 
NC2001112393 Baku AZERTAC in Azeri 0705 GMT 
19 Jan 93 

[Text] Baku, 19 Jan (AZERTAC)—Today, Azerbaijani 
radio will start broadcasting in the Talish, Lezgin, and 
Kurdish languages twice a week. During these 15-minute 
broadcasts, listeners will be informed about the Repub- 
lic's sociopolitical life, economy, and culture and also 
about the life of national minorities living in Azerbaijan. 
These broadcasts will be aired on the "Araz" program. 

In a congratulatory message, President Abulfaz Elchibey 
said the measure will help to shape Azerbaijan's inde- 
pendence and consolidate unity and consensus among 
citizens. 

Ministry Issues 24 Television, Radio Licenses 
OW0701165593 Moscow BALTFAX in English 
1618 GMT 7 Jan 93 

[Following item transmitted via KYODO] 

[Text] With reference to the Estonian Ministry of Cul- 
ture, the newspaper POSTIMEES writes that 15 radio- 
broadcasting and 9 TV broadcasting licenses have been 
issued in Estonia. 

The Ministry of Culture has provided the applicants 
with licenses on the sole condition that broadcasting will 
begin within six months following the issue of the 
licenses. If this condition is not observed, the license will 
be revoked. 

Besides Estonian state TV, programmes are already 
broadcast by an advertising TV company, by Estonian 
Christian TV and by the Orsent TV company. In Tartu, 
TV programs are broadcast by ALO-TV. The companies 
Peeter Eelassre ja Pojad and Markov Musik Manage- 
ment are almost ready to begin their work. 

Radio programs are broadcast by State Estonian Radio, 
Radio KUKU, Radio Tallinn, Radio Tartu, Radio 
Parnu and Radio Kadi Kuresaare which have transmit- 
ters of their own. 

According to available information, about 35 compa- 
nies, including a TV station in Florida and a radio 
station in Los Angeles, have expressed interest in 
obtaining such licenses. 

'Voice of Abkhazia' Radio Said Only Link to 
Outside 
NCI 112205392 London Kanal-6 Television Network 
in Turkish 1730 GMT 11 Dec 92 

[Text] [Announcer] Abkhazia, which has become the 
scene of bloody clashes, has no telephone link with the 
outside world. Abkhazians are informing the world 
about their daily trials, cares, and expectations through a 
single channel: the Voice of Abkhazia Radio [Abazya'nin 
Sesi Radyosu]. 

We now have a report by Huseyin Can: [Video shows a 
broadcasting studio with one male and one female 
announcer in front of a microphone and control panel. 
Abkhazia radio announcer Gurbuz Erce is shown 
reading the news in Turkish] 

[Erce] Good evening, dear listeners, this is the Voice of 
Abkhazia Radio on Saturday, 28 November 1992. Dear 
listeners, now we are presenting developments in Abk- 
hazia over the last few days. 

[Unidentified Kanal-6 announcer voiceover] The clashes 
in Abkhazia are continuing with all intensity. There is no 
telephone link between Abkhazia and the Abkhazians 
living in Turkey. The only link is being established 
through the Voice of Abkhazia, which is broadcasting 
with limited possibilities from a small room. The 20- 
year-old Gurbuz Erce, who came here from Adapazari in 
Turkey to study journalism at Abkhazia University, is 
informing the world over the radio about the latest 
developments on the front together with his Abkhazian 
friend Sveta Korseya. 

The Voice of Abkhazia Radio, which broadcasts on 
Tuesdays and Saturdays on mediumwave 275 and short- 
wave 41 kHz [as heard], is also being listened to in 
Turkey with interest. Gurbuz Erce, who both edits and 
reads out the news, sent the following message to the 
listeners in Turkey: 

[Erce, shown speaking to Huseyin Can] We are trying to 
inform them about the situation in Abkhazia as much as 
we can. Our intention is not only to inform them but also 
to prompt them to act as required by the situation. The 
important thing is not just to listen, but to understand 
what is heard, implement what is understood, and work 
in this direction. 



24 CENTRAL EURASIA 
JPRS-TTP-93-001 

3 March 1993 

Intelsat Space Communications Station in 
Vladivostok 
OW2212165992 Moscow Central Television First 
Program and Orbita Networks in Russian 
1945 GMT 9 Dec 92 

[Video report by O. Padenko; from the "Utro" program] 

[Text] [Begin recording] [Padenko] These giant parabolic 
antennae for satellite communications are becoming a 
symbol of Vladivostok. [Video shows a large solid metal 
parabolic antenna with the letters VTC on it, earth 
moving equipment in operation, a building, antenna, 
technicians at work on equipment.] 

There are quite a few such antennae on the hills of 
Vladivostok. This Intelsat system satellite communica- 
tions station is being built by our own, and Japanese 
specialists from the VTC company. A 16-meter diameter 
dish, also a tower and a building have already been 
constructed, and work, as you can see, is continuing. The 
area is being put into shape, additional antennae are 
being delivered, and equipment is being assembled. 
Among this, there is a piece of equipment which is in 
itself unique, reliable, as is everything Japanese. [Video 
cuts to show Padenko interviewing A.N. Kravchenko, 
chief of the space communication station.] 

Anton Nikolayevich, what is this station intended for? 

[Kravchenko] This Intelsat system satellite communica- 
tions station is intended to provide telephone links 
within the international communications system and to 
provide one television channel from any country in the 
world, [end recording] 

Independent TV Studio To Begin Broadcasting 1 Jan 
OW2912234692 Moscow INTERFAX in English 
1937 GMT 29 Dec 92 

[Following item transmitted via KYODO] 

[Text] January 1, on Channel 6, TV viewers in Moscow 
will be able to receive the first programs of Moscow's 
Independent Broadcasting Corporation (MIBC). 

On the basis of a special joint venture agreement, the US 
TBS corporation will participate in making programs for 
the MIBC. 

"This will be a family information and entertainment 
channel," MIBC President Eduard Sagalayev said at a 
press conference in Moscow on December 29. 

Beginning January 1, the MIBC studio will be on the air 
five hours a day, from 7 p.m. until midnight. Then the 
broadcasting time will increase to 20 hours a day. The 
MIBC final objective being to initiate round-the-clock 
broadcasts. 

Sydney Pike, CNN President for Special Projects, who 
has assumed the post of executive director in the joint 
venture on the part of the TBS, said that the MIBC daily 

programs will include two feature films—a Russian film 
and a Hollywood classic movie from Ted Turner's col- 
lection. In addition, the studio will air CNN news which 
will be dubbed, children's cartoons, and MIBC shows. 

At first, the new TV program will be received only in 
Moscow. Later on, its creators are planning to air it to 
other cities and towns in Russia via TV relay satellites. 

'Avrasya' Television Not Received in 
Turkmenistan 
NC2512144892 Istanbul TURKIYE in Turkish 
15 Dec 92 p 4 

[Text] TRT-INT Avrasya broadcasts cannot be viewed 
in the Turkmenistan capital of Ashkhabad since June. 

According to MAK [expansion unknown] news agency, 
Annagelli Oruzdurtive, director of Turkmenistan Radio 
and Television, said the broadcast cannot be viewed in 
this region. This is strange, because a satellite station was 
constructed to serve Turkmenistan during Prime Min- 
ister Suleyman Demirel's visit to the Turkic republics 
this past summer. The director says he supports Turkey 
setting up a new satellite station and a new channel so 
that Avrasya broadcasts can be received. The director's 
inconsistent attitude is attributed to fear of Russia. 
There are four television channels in Turkmenistan, two 
of them broadcast in Russian, one in Turkmen, and the 
other in Uzbek. 

The other Turkic republics (Kazakhstan, Kyrgyzstan, 
and Uzbekistan) are cutting off broadcasts on one of 
their Russian channels and allocating three hours (1500- 
1800) to Avrasya so it can be viewed in their countries. 

First Stage of Ukrainian Television Complex 
Operational 
OW0501135093 Moscow Central Television First 
Program and Orbita Networks in Russian 
1945 GMT 4 Jan 93 

[Video report by N. Gluzova; from the "Utro" program] 

[Text] And now we would like to congratulate the 
television viewers of Ukraine. In these first days of the 
new year, the first stage of the Republican television 
studio complex has been put into operation. [Video 
shows external views of a multistoried building with a 
construction crane still in place, conference hall, studio 
control room with television monitors, control panels] 

[Begin recording] [Gluzova] The Ukrainians have waited 
for this event for nearly 15 years. During this time, the 
group of buildings with its 100 meter tower has, on more 
than occasion, remained in complete oblivion for many 
months. And only when the Kievgorstroy Corporation, 
the chief builder, entered its phase of economic and 
organizational renewal with the full support of the pres- 
ident and the Republican government, could the state 
administration of the capital of the Ukraine actually 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 CENTRAL EURASIA 25 

hasten the period of completion of this long delayed 
construction. [Video shows Kravchuk inspecting model 
of project, press conference, then shows second studio, 
cameras] 

On the eve of the new year, Leonid Makariyevich 
Kravchuk, the president of the Ukraine, visited the 
television studio complex and held a press conference on 
the occasion. It took place in the largest studio, which 
has an area of 600 square meters. Another studio, 
measuring 150 square meters, is also ready for use 
together with equipment... [Video and dialogue inter- 
rupted, video cuts to show Gluzova interviewing V. A. 
Polyachenko, president of Kievgorstroy Corporation] 

[Polyachenko] Strictly speaking, in half a year we did as 
much as they usually used to do in a year. The order of 
figures is such that in just the last month we did 620 
thousand [currency not specified]. I am quoting 1984 
prices so they can be comprehensible to all, because 
prices today are nonsensical by comparison, that is why 
I am quoting the old prices of 1984. 

[Gluzova] What will we have here? What is being put 
into operation now, and what will be here eventually? 

[Polyachenko] If I can give you some figures; even 
without a cinema-concert hall, we have here 79,000 
square meters of area, of which 56,000 is being put into 
operation as the first stage. Then in 1993, we will open a 
mirror-image area, albeit on a somewhat smaller scale, 
and in 1995 we will open the unique cinema-concert hall. 

[Gluzova] Is there an analogous complex within the 
borders of the former USSR? 

[Polyachenko] Unfortunately, I did not have an oppor- 
tunity to visit other complexes, but in the opinion of 
specialists, Ostankino is an similar, although it is bigger. 
However, architecturally and for comfort, it seems to me 
that ours is better. 

[Gluzova] When will construction be finished? 

[Polyachenko] According to plan, it will be in 1995. 
[Video cuts to show external views of the building] 

[Gluzova] With delight, I can make a correction to that. 
According to the latest information, the final completion 
of construction of the main studio complex of Ukraine is 
slated a year earlier, that is, it will be completed in 1994. 
[end recording] 



26 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-93-wOl 

3 March 1993 

REGIONAL AFFAIRS 

Formation of 'Kurdistan News Agency, 
KURD-HA' Announced 
NC2512202492 Bonn BERXWEDAN in Turkish 
15 Dec 92 p 4 

["Announcement for the press and public by the Kurdi- 
stan News Agency, KURD-HA"] 

[Excerpt] [Passage omitted] 

BERXWEDAN began publishing in Kurdish in 1983. 
After putting out seven monthly issues, it ceased publi- 
cation. It returned to the scene in 1985, this time in 
Turkish and Kurdish. To more speedily inform the 
public about developments in Kurdistan, it began 
appearing every 15 days as of the beginning of 1988. It 
gradually widened its circulation. Almost all its readers 
also worked as reporters. Through its reporters, it 
informed the public about issues which are not reported 
in Kurdistan and the Middle East. It introduced a new 
change at the beginning of 1992. Because there were 
other papers being published in Kurdish, it started 
appearing monthly and only in Turkish. At the same 
time, it started acting as a daily news center. It passed 
reports it received daily from the Middle East and 
Kurdistan to international news agencies, publications, 
information offices, and other mass media. 

Following the expertise gained over a period of time, a 
step-by-step move was made towards institutionalizing 
the news service sector and conditions were created for 
the formal announcement of the "Kurdistan News 
Agency" [Kurdistan Haber Ajansi; the name is shortened 
to KURD-HA in the above headline]. The necessary 
technical improvements were made for this purpose. 
Henceforth, the daily news flow will be executed in a 
more systematic manner. 

This coming out into the open has stemmed from the 
need to provide spot reporting about the intensifying 
developments in the Middle East. The Middle East, 
which witnesses the world's hottest developments, at the 
same time is the region about which the least is known. 
Because this region plays an important role in the world 
power balance, each force is attempting to tip the 
existing balance in its own favor. For this reason, the 
developments are not being reportedly correctly. There 
is uncontrolled censorship, particularly regarding infor- 
mation on developments in Kurdistan. Not only do the 
colonialist states not recognize their own media's rights 
to free reporting, but the media are used to distort the 
facts and wage psychological warfare. 

The Kurdish News Agency aims to prevent this and to 
convey to the public the truth in a comprehensive 
manner. It will not be impartial, but will side with the 
truth. It will follow a line supportive of Kurdistan 
national liberation struggle. This is the very essence of 
objective news dissemination. After all, the legitimate 
and just struggle of the Kurdish people bolsters our very 

existence. Henceforth, our news agency will assume the 
duty of informing the world public about the realities in 
Kurdistan and the Middle East by strikingly and realis- 
tically conveying to the international press and news 
agencies undisclosed Middle East developments, the 
phases of development in the Kurdish people's just and 
legitimate struggle, and the special warfare methods used 
by the Turkish state against this struggle. 

SPAIN 

Hispasat Communications Links to Troops in 
Bosnia 
93P20067A 

[Editorial Report] Barcelona LA VANGUARDIA in 
Spanish on 21 December on page 26 publishes a 900- 
word article by Braulio Calleja entitled "Hispasat Estab- 
lishes Contact With Spanish Soldiers in Bosnia." The 
article notes that Spain has set up Hispasat satellite links 
with Spanish troops in the former Yugoslavia through an 
initial satellite communications capability program (Cic- 
sat), with capacity for 50 calls per hour and costing 
nearly 500 million pesetas to develop. 

On 19 December, a Cicsat mobile unit was transported 
to Split, Croatia, by a Spanish Air Force Hercules 
aircraft. The unit, mounted atop a jeep and located at the 
Spanish military headquarters in the former Yugoslavia, 
together with a fixed station located at the Torrejon 
military base in Madrid will provide permanent and 
independent contact with the leadership of the Spanish 
military units participating in the UN mission. 

The program was initiated on 20 December by a phone 
call to King Juan Carlos from Defense Minister Julian 
Garcia Vargas visiting troops in Split. The king's 
Christmas message to the troops and his thanks for their 
participation in the UN mission inaugurated the govern- 
ment's satellite communications system (Secomsat), 
which had been on hold due to the recession and 
Ministry of Defense budget cuts. Due to the shelving of 
the system, the Defense Ministry has been accused by 
experts in the sector of "insensitivity toward technolog- 
ical progress." Secomsat, with a cost of approximately 60 
billion pesetas will be used mainly for communications 
with military units and for secure telephone communi- 
cations between the Ministry of Foreign Affairs and 
embassies abroad. All Hispasat telephone communica- 
tions, adds the report, can be coded. 

New budgetary funds to be released in January 1993 will 
add more Cicsat links, specifically satellite communica- 
tions with naval units to replace the obsolete systems 
currently in use. 



JPRS-TTP-93-001 
3 March 1993 WEST EUROPE 27 

TURKEY 

Kurdish 'Voice of Dicle' Radio Starts 
Broadcasting 
NC0601112693 Istanbul 2000IKIBWE DOGRU 
in Turkish 3 Jan 93 p 22 

[Text] There is now a radio in Turkey that broadcasts in 
Kurdish. The Diclenin Sesi [Voice of Dicle, Tigris] 
radio, broadcasting in Kurdish, Turkish, and Arabic, has 
been heard for the past week in southeast Anatolia over 
an area that takes in Van, Malatya, and Gaziantep 
Provinces. The radio is reportedly also heard over most 
of Iraq, in Syria, and Iranian Kurdistan. It identifies 
itself in Arabic as Huna Sawtu Dicle, in Kurdish as Vera 
Denge Dicle, and in Turkish as Diclenin Sesi [This is the 
Voice of Dicle]. It broadcasts daily between 1500-1800 
and 2015-2300 in the mediumwave on 1648 meters [as 
published]. 

Between programs, the radio airs songs by Sivan Perwer, 
Gulistan and Izzet Altinmese, Ibrahim Tatlises, and 
Selahattin Alpay. The Turkish speaker uses standard 
Turkish, while the Kurdish speaker speaks in the Kir- 
manji dialect used in Turkey. 

In its broadcasts, the radio criticizes the PKK [Kurdish 
Workers Party] and praises the Turkish state and the 
Democratic Party of Kurdistan [DPK]. The broadcasts 
propagate the idea that Turkey is the only democratic 
country in the Middle East, that the GAP [Southeast 
Anatolia Project] is a singular opportunity for the Kurds, 
and that every Kurd in Turkey must support the Kurds 
in Iraq. The radio calls on the Kurds not to become the 
pawns of Damascus, Tehran, or Baghdad. 

Are the Kurdish Front and Turkey Cooperating? 

The radio is probably based in northern Iraq. Papers 
have already reported that various teams from TRT 
[Turkish Radio Television] have extended help to the 
DPK's television station; the DPK is capable of 
launching such a large-scale broadcasting service. The 
widespread view in Diyarbakir is that the Turkish state 

established the radio. State officials in Diyarbakir deny 
any knowledge of the radio. 

Answering 2000 IKIBIN'E DOGRU's inquiries, the 
TRT Listening Service and the Wireless Command 
Headquarters at Diyarbakir Security Directorate said 
they know the radio exists. 

Ahmet Erturk, deputy governor of the state of emergency 
region, made the following statement to 2000 IKIBIN'E 
DOGRU: "I do not know about such a radio broadcast; 
I am hearing about it from you. As you know, numerous 
private and clandestine radios have lately emerged. A 
regulation should be introduced on this. The state has 
nothing to do with the Voice of Dicle radio broadcasting 
in Kurdish, Turkish, and Arabic. The office of the 
governor of the state of emergency region would have 
been informed if this broadcast had been launched under 
the state's patronage. It is not under the state's control, 
so it must surely be a clandestine radio." 

On the Agenda for Two Years 

Kurtulus Golpinar, who owns DIYARBAKIR SOZ and 
who wanted to set up a Kurdish radio and television 
station, said the following: "DIYARBAKIR SOZ has no 
such radio broadcasting service. Our readers asked if we 
were involved in it, but we have nothing to do with such 
broadcasts. We tried to set up a radio station but failed. 
There were also efforts to set up a regional radio station 
at Dicle University, but I do not think they will be 
willing to air political broadcasts in Kurdish, Arabic, and 
Turkish." 

The establishment of Kurdish radio and television sta- 
tions has been discussed extensively in the past two 
years. Before leaving his post, Hayri Kozakcioglu, the 
former governor of the state of emergency region, told 
2000 IKIBIN'E DOGRU that there should be broadcasts 
in Kurdish. Later, President Turgut Ozal said there 
should be a Kurdish television station. Unal Erkan, 
governor of the state of emergency region, told our 
General Publications Director Ferit Ilsever that Kurdish 
television was to have been placed on the agenda in 
November 1992. 



HI iS 
ATTM   PROCESS 103 
5285 PQRT ROYAL RD 
SPRINGFIELD MA 212161 

BULK RATE 
U.S. POSTAGE 

PAID 
PERMIT NO. 352 
MERRIFIELD, VA. 

>: > > > 11:: i i i::! i: H i i i i:!! i i i i i I 

This is a U.S. Government publication. Its contents in no way represent the 
policies, views, or attitudes of the U.S. Government. Users of this publication may 
cite FBIS or JPRS provided they do so in a manner clearly identifying them as the 
secondary source. 

Foreign Broadcast Information Service (FBIS) and Joint Publications Research Service (JPRS) 
publications contain political, military, economic, environmental, and sociological news, commentary, 
and other information, as well as scientific and technical data and reports. All information has been 
obtained from foreign radio and television broadcasts, news agency transmissions, newspapers books, 
and periodicals. Items generally are processed from the first or best available sources. It should not be 
inferred that they have been disseminated only in the medium, in the language, or to the area indicated. 
Items from foreign language sources are translated; those from English-language sources are tran- 
scribed Except for excluding certain diacritics, FBIS renders personal names and place-names in accor- 
dance with the romanization systems approved for U.S. Government publications by the U.S. Board 
of Geographic Names. 

Headlines editorial reports, and material enclosed in brackets [] are supplied by FBIS/JPRS. 
Processing indicators such as [Text] or [Excerpts] in the first line of each item indicate now the 
information was processed from the original. Unfamiliar names rendered phonetically are enclosed in 
parentheses Words or names preceded by a question mark and enclosed in parentheses were not clear 
from the original source but have been supplied as appropriate to the context. Other unattnbuted 
parenthetical notes within the body of an item originate with the source. Times within items are as given 
by the source. Passages in boldface or italics are as published. 

The FBIS DAILY REPORT contains current news 
and information and is published Monday through 
Friday in eight volumes: China, East Europe, Central 
Eurasia, East Asia, Near East & South Asia, Sub- 
Saharan Africa, Latin America, and West Europe. 
Supplements to the DAILY REPORTS may also be 
available periodically and will be distributed to regular 
DAILY REPORT subscribers. JPRS publications, which 
include approximately 50 regional, worldwide, and 
topical reports, generally contain less time-sensitive 
information and are published periodically. 

Current DAILY REPORTS and JPRS publications are 
listed in Government Reports Announcements issued 
semimonthly by the National Technical Information 
Service (NTIS), 5285 Port Royal Road, Springfield, 
Virginia 22161 and the Monthly Catalog of U.S. Gov- 
ernment Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Wash- 
ington, D.C. 20402. 

The public may subscribe to either hardcover or 
microfiche versions of the DAILY REPORTS and JPRS 
publications through NTIS at the above address or by 
calling (703) 487-4630. Subscription rates will be 

SUBSCRIPTION/PROCUREMENT INFORMATION 
provided by NTIS upon request. Subscriptions are 
available outside the United States from NTIS or 
appointed foreign dealers. New subscribers should 
expect a 30-day delay in receipt of the first issue. 

U.S. Government offices may obtain subscrip- 
tions to the DAILY REPORTS or JPRS publications 
(hardcover or microfiche) at no charge through their 
sponsoring organizations. For additional information 
or assistance^ call FBIS, (202) 338-6735,or write 
to P.O. Box 2604, Washington, D.C. 20013. 
Department of Defense consumers are required to 
submit requests through appropriate command val- 
idation channels to DIA, RTS-2C, Washington, D.C. 
20301. (Telephone: (202) 373-3771, Autovon: 
243-3771.) 

Back issues or single copies of the DAILY 
REPORTS and JPRS publications are not available. 
Both the DAILY REPORTS and the JPRS publications 
are on file for public reference at the Library of 
Congress and at many Federal Depository Libraries. 
Reference copies may also be seen at many public 
and university libraries throughout the United 
States. 


